• ullie

Avboka efter provuppsättning

Jag gifter mig den 28 juli och för en vecka sedan var jag på frisörsalong där jag bokat tid för att göra provuppsättning. Vi hade också bestämt att håret skulle slingas och klippas först. För att hålla mig kort så blev slingningen fruktansvärt och hon skyllde det helt på mig och sa att ingen någonsin blivit missnöjd tidigare osv. Tillslut så blev det fixat så håret nu ser okej ut, men jag skulle aldrig tänka mig att gå tillbaka till henne igen. Eftersom detta tog betydligt längre tid än det var tänkt fick hon sen stressa sig igenom min provuppsättning och den blev otroligt slarvig. Jag hade med flera bilder på hur jag ville att mitt hår skulle se ut men ändå gjorde hon en egen variant som inte alls var vad jag tänkt mig. Jag hann precis ta några bilder på uppsättning innan hon snabbt drog ur alla hårnålar och skickade hem mig eftersom hennes revisor väntat i en halvtimme på deras inbokade tid. 

Trots den misslyckade slingningen fick jag betala fullpris på 1000 kr. Efter alla dåliga intryck bestämde jag mig alltså för att avboka min bruduppsättning hos henne , men när jag ringde idag blev hon galen och sa att man absolut inte fick göra så och att jag måste betala ändå. Tillslut sa hon väl att jag åtmistonde måste betala för provuppsättningen. Vet att vissa salonger brukar ha så, men det var inget hon informerade mig om innan och inget som står på hemsidan. Jag har inte sett några villkor. Eftersom min provuppsättning var otroligt dålig känner jag verkligen inte för att betala för den. 

Finns det regler kring detta? Jag tycker att den informationen borde jag fått innan och hon kan inte kräva pengar av mig i efterhand.  

• Svar på tråden Avboka efter provuppsättning
  • Viii

Vet inte hur/om de finns regler för detta.
    Men rent spontant så tycker jag att hon då borde ha informerat dej, eller hänvisat till vart dessa regler finns.
    Tycker de är välditg dålig stil att ta betalt för någonting som dessutom inte är väl genomfört!

Hoppas de löser sej för dej! 

• repsara

Finns det inte skrivet i prislistan att man måste betala provuppsättningen så kan de inte komma i efterhand och sätta sådana villkor.
    Om fallet vore sådant skulle ju alla företag kunna lägga till olika avgifter hur som.

• ullie

Ja, det är så jag också tänkt. Har jag inte fått se några villkor så ska hon inte kunna kräva betalningen. Hon började babbla om svensk lag och bla bla, så tror att hon egentligen bara försökte lura mig till att betala. 

• Chicita

Jag undrar om du inte måste betala för utförd tjänst.
    Hon utförde provuppsättningen även om du inte gillade den, så då kan du behöva betala.

Kolla med kommunens konsumentrådgivare så har du i alla fall lagen på din sida om denne säger att du inte ska behöva betala Glad 

• ullie
    Chicita skrev 2012-07-17 16:05:13 följande:
    Jag undrar om du inte måste betala för utförd tjänst.
    Hon utförde provuppsättningen även om du inte gillade den, så då kan du behöva betala.

Kolla med kommunens konsumentrådgivare så har du i alla fall lagen på din sida om denne säger att du inte ska behöva betala Glad 
    Ja, det är sant. Ska ringa och höra där, men eftersom det inte står några uppgifter på prislistan eller någon annanstans så kan hon ju bara hitta på en summa jag ska betala.

• Chicita
    ullie skrev 2012-07-17 16:14:28 följande:
    Ja, det är sant. Ska ringa och höra där, men eftersom det inte står några uppgifter på prislistan eller någon annanstans så kan hon ju bara hitta på en summa jag ska betala.

Hade ni avtalat ett paketpris så kan hon ta en viss procent av det utan att det står specificerat i prislistan.
    Men som sagt kolla med konsumentrådgivaren. Där får man bra hjälp (i de flesta kommuner i alla fall Flört

Jag har jobbat i hotellbranchen länge och där är det ju mycket paket.
    Om någon inte var nöjd med maten på restaurangen i ett dansweekendpaket så kan (får) vi inte dra av en specificerad summa för värdet på maten. Utan vi får kompensera procentuellt pga att man aldrig specificerar värdet på delarna i ett paket eftersom det kan underminera hela idén med paketpriser.

Maten kostar en viss summa att producera nämligen. Så där finns inte så stor vinstmarginal att spela på när man gör ett paket, men man kan lägga logi-delen väldigt lågt och kanske ta 0:- för entrébiljetten om det är ett eget arrangemang liksom.
    Så då specificerar man inte till kunden genom att säga "ok då drar vi bort dom XXX:- som maten kostade" utan man ger X% rabatt på hela paketet...
  • Mette81

Kolla med ARN, man kan reklamera iaf om man inte är nöjd med resultatet och men då ska frisören få göra om så kunden blir nöjd (...tror jag isf) men stå på dig!! Och OM du får reklamera så kräv även reseersättning, det har du rätt till oxå!! Lycka till:)

• Aniara4

De flesta specificerar ju hur mycket man ska betala om man avbokar efter provuppsättningen. Där jag gjorde hår+smink var det så att man skulle betala 500:- vid provuppsättningen som man inte fick tillbaka, däremot drogs det av totalsumman på bröllopsdagen.

Å ena sidan borde frisören ha talat om i förväg hur reglerna var (eller haft information på hemsidan), å andra sidan har hon ju utfört ett arbete och bör få betalt för den tiden. 1000:- låter lite mycket för en provuppsättning, eller snarare för en slingning (eftersom hon inte gjorde så mycket till provuppsättning).

Jag tycker också det är en bra idé att kontakta konsumentvägledaren i kommunen!

• Lenblo

Eftersom slingningen till slut blev ok får du betala för den, som du verkar ha gjort.
    Sedan är det ju inte bara att du avbokar efter provuppsättningen - du var ju inte nöjd med hur denna utfördes heller.  Så du ska inte betala någon del av "brudpaketet" eftersom du faktiskt inte fått någonting. Att det drog ut på tiden pga deras taffliga slingning skulle snarast stöda ditt fall - inkompetent frisör - än något de kan skylla på. Sedan kan de ju alltid försöka driva in denna fordran (säger min man juristen bredvid). Skrattande
    Tips: Skulle de hota med Kronofogden så rycker du på axlarna och säger till Kronofogden att det är en tvistig fordran. Sedan får frisören försöka bevisa i domstol att du har fått en fullgod tjänst av dem.

• viralina
    ja det låter vettigt att du ska betala för prov uppsättningen,som sagt det var en prov uppsättning,hon la ut sin tid på dig ,och tid kostar pengar även om du inte var nöjd,så begär hon ersättning för tiden,angående slingorna,då jag själv jobbar som frisör,så kan man alldrig garantera att det ska bli perfekt,
  • Silketuss
    viralina skrev 2012-07-18 15:30:26 följande:
    ja det låter vettigt att du ska betala för prov uppsättningen,som sagt det var en prov uppsättning,hon la ut sin tid på dig ,och tid kostar pengar även om du inte var nöjd,så begär hon ersättning för tiden,angående slingorna,då jag själv jobbar som frisör,så kan man alldrig garantera att det ska bli perfekt,
    Hur mycket skulle då vara rimligt att hon betalar? Med tanke på att frisörskan inte tog hänsyn till bilderna som ts hade tagit med sig, menar jag. 
  • ullie

Hade det framgått någonstans innan att hon ville ha betalt för provuppsättningen vid avbokning så hade jag kunnat förstå det och betala. När min sambo ringde var hon väldigt otrevlig och frågade om han bodde i Sverige och om han inte kunde den svenska lagen. Hon sa att hon hade papper på dessa "lagar" och sambon sa då att han ville komma ner direkt och kika på dessa. Då sa hon att hon inte var där just den dagen men att han kunde komma nästa dag. Sambon sa då han skulle komma ner klockan tio dagen efter. När han sökte bekräftelse på det från henne slängde hon på luren. Sen dess har vi inte hört något, så vet inte om jag bara ska strunta i det nu. 

När vi kikade på hemsidan nu såg vi också att hon tagit ut 250kr mer för min slingning än angivet pris. Det är ju såklart mitt fel eftersom jag inte hade koll på det, men det får mig att tro att hon tycker det är okej att inte vara helt ärlig.  

• augustesen
    ullie skrev 2012-07-19 18:42:53 följande:
    Hade det framgått någonstans innan att hon ville ha betalt för provuppsättningen vid avbokning så hade jag kunnat förstå det och betala. När min sambo ringde var hon väldigt otrevlig och frågade om han bodde i Sverige och om han inte kunde den svenska lagen. Hon sa att hon hade papper på dessa "lagar" och sambon sa då att han ville komma ner direkt och kika på dessa. Då sa hon att hon inte var där just den dagen men att han kunde komma nästa dag. Sambon sa då han skulle komma ner klockan tio dagen efter. När han sökte bekräftelse på det från henne slängde hon på luren. Sen dess har vi inte hört något, så vet inte om jag bara ska strunta i det nu. 

När vi kikade på hemsidan nu såg vi också att hon tagit ut 250kr mer för min slingning än angivet pris. Det är ju såklart mitt fel eftersom jag inte hade koll på det, men det får mig att tro att hon tycker det är okej att inte vara helt ärlig.  
    Vilken otroligt inkompetent människa, jag skulle bara ignorera det hela..om hon tog ut 250:- extra för slingningen är det mer än nog för en torftig provuppsättning. Jag ska på konsultation inför min uppsättning samtidigt som jag ska klippa + slinga, vilket dom tar 250:- extra för. Så indirekt lär du ju betalat för "provuppsättningen" ;)
  • viralina
    Silketuss skrev 2012-07-18 15:40:17 följande:
    Hur mycket skulle då vara rimligt att hon betalar? Med tanke på att frisörskan inte tog hänsyn till bilderna som ts hade tagit med sig, menar jag.
    man försöker göra så gott man kan enligt en bild,men man kan alldrig göra exakt,jag skulle ta 300 för besväret men det e olika från salong till salong
  • Marjasinus

Du och frisören har ett muntligt avtal som är bindande. Du har ju fått ett paketpris för provuppsättning och slutlig uppsättning - om du drar dig ur avtalet är du skyldig att betala för det arbete som hittills gjort, d v s provuppsättningen.

Om man är missnöjd med en klippning/färgning så har frisören rätt att försöka rätta till felet 2 gånger. Om man efter detta fortfarande inte är nöjd så har man rätt att häva tjänsten och få pengarna tillbaka.

Så det du har rätt till är att begära korrektion av slingorna och en ny provuppsättning. Att avboka och inte betala något mer är inte okej! 

• tinaalpfält

Hoppas det gick bra idag med den riktigt uppsättningen Ullie!!

Svar på tråden Avboka efter provuppsättning