Inlägg från: Anonym (prinsessa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (prinsessa)

Alla nöjda utom en..

Jag skriver detta med risk att folk tycker att jag hakar upp mig på petitesser... men jag måste få skriva det...

Jag och min man gifte oss nyligen och bröllopet blev allt vad vi hoppats på, t o m vädret var helt perfekt och vi hade en helt fantastisk dag! Till saken hör att inte bara jag och min man tyckte att dagen var klockren utan vi har fått mycket beröm för bröllopet.. vi hade 90 gäster och folk hade (vad vi kunde se, skitkul, och stämningen var på topp), Men en vän såg lite bortkommen ut och kom och frågade mig saker som "när kommer djn?" (vi hade ett stort liveband som var uppskattat..) jag blev ganska paff... Vadå Dj när det är stort drag på golvet?

Efter bröllopet fick vi en massa positiv respons. Många sa att det var det roligaste bröllop de varit på och vissa log och sade att vi lagt ribban mycket högt.

Men denna vän... hon säger absolut inget!Jag har inte frågat direkt ut. Men ingen respons alls, varken om festen eller hur jag såg ut (var mitt vackraste jag och fick mycket kommentarer).

Egentligen spelar detta inte så stor roll. Bröllopet var lyckat. Punkt slut och vi hade en jätte härlig dag (vilket är det viktigaste). Men jag har så svårt att släppa detta... speciellt då alla andra varit så lyriska över det men en var inte det. Vi kunde inte ha gjort bättre och jag undrar om det kan vara kulturellt. Detta var hennes första svenska bröllop och även om hon gillar bröllop och tillställningar så kanske honninte kände sig riktigt hemma..? Blir så ledsen för vi umgås en del... kulturell krock, avundsjuka eller tyckte det helt enkelt inte var bra? Hon kom inte heller på min hippa och inte heller på min furhippa som annornades (hon älskar att festa).. Jag förstår inte vad felet är... hon brukar vara ganska rak på sak och ifrågasätta saker hon inte förstår.. men hon tiger... och jag känner mig lite sårad....

Vilken knäppgök jag är som fokuserar på 1 av 90..... varför kan jag inte bara släppa henne...

• Svar på tråden Alla nöjda utom en..
  • Anonym (prinsessa)

Tack för era kommentarer! Jag behövde det :) känns lite bättre när man får lätta hjärtat.

Ja, hennes familj är från Iran men hon är uppvuxen i Sverige. Jag vet inte varför jag hakat upp mig så men vi umgås ganska mycket och jag ville visa henne det mysiga i ett svenskt bröllop med fest på en herrgård med typiska svenska inslag som vackra kurbitsmålningar från sekelskiftet och mycket blommor etc..gården vid en sjö och ett stort liveband samt lite vänner från dalarna som spelade fiol i folkdräkt utanför kyrkan.. Jag visste ju att mina andra vänner och familjer skulle uppskatta det, men trodde hon skulle se charmen i det också så jag blir lite ledsen när hon inte nämner något alls.. och speciellt när alla andra hade det så roligt.

Hon var förvånad innan bröllopet att vi inte skulle ha festen på en restaurang i stan och jag vet att hon älskar House musik, men det tycker jag inte riktigt passar på ett bröllop. Vi hade bara några få styrdanser med lite bugg och vals men sen körde bandet med rockklassiker och klassiker från 80 talet som gjorde att det blev mycket "disco" ändå.

Jag vet att hon inte har det så lätt med sitt jobb och relation och hennes kille kunde inte svenska och var den enda som pratade engelska. Inget problem i sig då det fanns många som kunde engelska.. men det kanske bidrog till att de höll sig för sig själva? Hon var ju inte heller med på min hippa där flera tjejer lärde känna varandra..

Anneli256 jag vet inte, jag skulle nog bli ledsen för en negativ kommentar men då kan man ju iaf argumentera tillbaka och förklara hur det brukar gå till på svenska bröllop.. jag var på bröllop förra året på ett strandbröllop på västkusten med grillfest som bröllopsfest och det var jättemysigt. När jag berättade det för henne tyckte hon detvar det underligaste hon någonsin hört...

Men vad fräckt att kommentera att köttet var lite segt eller dansen! Förstår att du tog illa upp. Och när man får det så tydligt levererat att bröllopet är en hitt då blir man mer irriterad än ledsen om det är någon pessimist som klagar på små saker. Grattis till ett lyckat bröllop i alla fall! :)

• Anonym (prinsessa)

Tja jag tror nog jag ska fråga henne :) Pratade nyss med en kollega som var på ett syrianskt bröllop nyligen och berätatde att det är stora skillnader. Hon ansåg att svenska bröllop var mer personliga och mysiga med tal och toastmaster samt lekar men att syrianska är mycket mer överdådiga och mer drag på festen där alla dansar. Det kanske blev en kulturkrock helt enkelt och iom att hon och henens sambo var enda "utlandsfödda" svenskar så kanske hon inte kände samma gemenskap som när hon går med sin familj och släkt på bröllop. Hur som hellst så tycker jag ändå man ska säga något positivt till en nära vän. Jag har själv varit på bröllop som jag tyckte var stela och tråkiga men när jag träffade vännerna strax därefter och de såg så förväntansfulla ut att få någo form av respons så gav jag det. Jag berätta t.ex. att jag tyckte de var vackra, att maten var god att tårtan var riktigt roligt utformad och bra idé med en av lekarna... som sagt det finns alltid bra saker även på tillställningar man inte gillar i sin helhet. Dessutom så ligger det på sitt egna ansvar att se till att prata med folk och bjuda på sig själv... men hon säger inget.. och det fanns många överaskningsmoment och fina saker att kommentera på. Jag tycker bara att det hör till att man säger något ord när man blivit bjuden på en stor tillställning. Fortfarande sur :)

Svar på tråden Alla nöjda utom en..