• Anonym (prinsessa)

Alla nöjda utom en..

Jag skriver detta med risk att folk tycker att jag hakar upp mig på petitesser... men jag måste få skriva det...

Jag och min man gifte oss nyligen och bröllopet blev allt vad vi hoppats på, t o m vädret var helt perfekt och vi hade en helt fantastisk dag! Till saken hör att inte bara jag och min man tyckte att dagen var klockren utan vi har fått mycket beröm för bröllopet.. vi hade 90 gäster och folk hade (vad vi kunde se, skitkul, och stämningen var på topp), Men en vän såg lite bortkommen ut och kom och frågade mig saker som "när kommer djn?" (vi hade ett stort liveband som var uppskattat..) jag blev ganska paff... Vadå Dj när det är stort drag på golvet?

Efter bröllopet fick vi en massa positiv respons. Många sa att det var det roligaste bröllop de varit på och vissa log och sade att vi lagt ribban mycket högt.

Men denna vän... hon säger absolut inget!Jag har inte frågat direkt ut. Men ingen respons alls, varken om festen eller hur jag såg ut (var mitt vackraste jag och fick mycket kommentarer).

Egentligen spelar detta inte så stor roll. Bröllopet var lyckat. Punkt slut och vi hade en jätte härlig dag (vilket är det viktigaste). Men jag har så svårt att släppa detta... speciellt då alla andra varit så lyriska över det men en var inte det. Vi kunde inte ha gjort bättre och jag undrar om det kan vara kulturellt. Detta var hennes första svenska bröllop och även om hon gillar bröllop och tillställningar så kanske honninte kände sig riktigt hemma..? Blir så ledsen för vi umgås en del... kulturell krock, avundsjuka eller tyckte det helt enkelt inte var bra? Hon kom inte heller på min hippa och inte heller på min furhippa som annornades (hon älskar att festa).. Jag förstår inte vad felet är... hon brukar vara ganska rak på sak och ifrågasätta saker hon inte förstår.. men hon tiger... och jag känner mig lite sårad....

Vilken knäppgök jag är som fokuserar på 1 av 90..... varför kan jag inte bara släppa henne...

• Svar på tråden Alla nöjda utom en..
  • chrpe
    Anonym (prinsessa) skrev 2012-07-18 00:00:41 följande:
    Jag skriver detta med risk att folk tycker att jag hakar upp mig på petitesser... men jag måste få skriva det...

Jag och min man gifte oss nyligen och bröllopet blev allt vad vi hoppats på, t o m vädret var helt perfekt och vi hade en helt fantastisk dag! Till saken hör att inte bara jag och min man tyckte att dagen var klockren utan vi har fått mycket beröm för bröllopet.. vi hade 90 gäster och folk hade (vad vi kunde se, skitkul, och stämningen var på topp), Men en vän såg lite bortkommen ut och kom och frågade mig saker som "när kommer djn?" (vi hade ett stort liveband som var uppskattat..) jag blev ganska paff... Vadå Dj när det är stort drag på golvet?

Efter bröllopet fick vi en massa positiv respons. Många sa att det var det roligaste bröllop de varit på och vissa log och sade att vi lagt ribban mycket högt.

Men denna vän... hon säger absolut inget!Jag har inte frågat direkt ut. Men ingen respons alls, varken om festen eller hur jag såg ut (var mitt vackraste jag och fick mycket kommentarer).

Egentligen spelar detta inte så stor roll. Bröllopet var lyckat. Punkt slut och vi hade en jätte härlig dag (vilket är det viktigaste). Men jag har så svårt att släppa detta... speciellt då alla andra varit så lyriska över det men en var inte det. Vi kunde inte ha gjort bättre och jag undrar om det kan vara kulturellt. Detta var hennes första svenska bröllop och även om hon gillar bröllop och tillställningar så kanske honninte kände sig riktigt hemma..? Blir så ledsen för vi umgås en del... kulturell krock, avundsjuka eller tyckte det helt enkelt inte var bra? Hon kom inte heller på min hippa och inte heller på min furhippa som annornades (hon älskar att festa).. Jag förstår inte vad felet är... hon brukar vara ganska rak på sak och ifrågasätta saker hon inte förstår.. men hon tiger... och jag känner mig lite sårad....

Vilken knäppgök jag är som fokuserar på 1 av 90..... varför kan jag inte bara släppa henne...
    Jag tror det handlar om svartsjuka och inget annat!
  • Moster Stina

Var kommer hon ifrån? Eller hennes föräldrar, om hon nu faktiskt är svensk och född här.

Iranska bröllop, eller syrianska är t e x på ett helt annat vis, och kanske saknade hon en massa saker man har där. Maten, discodans(?) partajandet, gästerna som kanske är 3 till 400.

Jag vet inte...men det kan ju bara vara så enkelt. Och sen beror det mycket på sällskapet också, hur man placeras, och om man känner sig ensam och utanför av en eller annan orsak.

Man KAN faktiskt inte ansvara för alla gästers lycka ur gärna man än vill. Det kan vara så att hon var allmänt låg den dagen och att ett kärleksfullt bröllop inte hjälpte, om hon inte orkade vara på topp....

Vad roligt att ni fick en sådan fantastisk dag annars! Fokusera på det!

• Anneli256

Jag förstår känslan. Vi hade ett helt sagolikt bröllop och har också fått mycket positiva kommentarer. Som tex att det var ett sagolikt bröllop, att dom aldrig varit på något liknande osv osv. När jag tittar på film och bilder så ser alla ut att ha trevligt.

Sen kommer smolket i bägaren.. någon eller ett par förflugna kommentarer som.. Det var inte många som dansade- näääää det var det inte, men till saken hör att det var fint väder och många valde att mingla och umgås på det sättet istället.

Någon har sagt att kötet var lite segt- vi hade personal som lagade maten på plats och personligen så tyckte jag maten smakade utmärkt och dom flesta som sagt något har varit av samma åsikt.

Jag vet inte varför man då hänger upp sig på någon enstaka kommentar, jäklig onödig kommentarer för den delen. I

I ditt fall så är det visserligen tvärt om väninnan är tyst.. svårt att säga vad det är relaterat till..som du själv är inne på så kan det vara flera olika orsaker. Det kan ju även vara något annat som tynger som du inte har en aning om. Kände hon fler på festen?

Frågan är bara hur viktigt det är för dig att veta.. Om svaret är negativt hur kommer du att ta det då? Om det är viktigt för dig att klarlägga hur hon egentligen upplevde det och varför så kanske du ska sätta dig ner vid tillfälle och prata om det. Men du får kanske också förbereda dig på att svaret inte är det du egentligen önskar. Och om hon nu tyckte att det var förskräckligt hur hanterar du då den vetskapen. Inte lätt alls..Personligen så hade jag önskat att dom om än få personer som yttrade negativa kommentarer höll det för sig själv.

• Anonym (prinsessa)

Tack för era kommentarer! Jag behövde det :) känns lite bättre när man får lätta hjärtat.

Ja, hennes familj är från Iran men hon är uppvuxen i Sverige. Jag vet inte varför jag hakat upp mig så men vi umgås ganska mycket och jag ville visa henne det mysiga i ett svenskt bröllop med fest på en herrgård med typiska svenska inslag som vackra kurbitsmålningar från sekelskiftet och mycket blommor etc..gården vid en sjö och ett stort liveband samt lite vänner från dalarna som spelade fiol i folkdräkt utanför kyrkan.. Jag visste ju att mina andra vänner och familjer skulle uppskatta det, men trodde hon skulle se charmen i det också så jag blir lite ledsen när hon inte nämner något alls.. och speciellt när alla andra hade det så roligt.

Hon var förvånad innan bröllopet att vi inte skulle ha festen på en restaurang i stan och jag vet att hon älskar House musik, men det tycker jag inte riktigt passar på ett bröllop. Vi hade bara några få styrdanser med lite bugg och vals men sen körde bandet med rockklassiker och klassiker från 80 talet som gjorde att det blev mycket "disco" ändå.

Jag vet att hon inte har det så lätt med sitt jobb och relation och hennes kille kunde inte svenska och var den enda som pratade engelska. Inget problem i sig då det fanns många som kunde engelska.. men det kanske bidrog till att de höll sig för sig själva? Hon var ju inte heller med på min hippa där flera tjejer lärde känna varandra..

Anneli256 jag vet inte, jag skulle nog bli ledsen för en negativ kommentar men då kan man ju iaf argumentera tillbaka och förklara hur det brukar gå till på svenska bröllop.. jag var på bröllop förra året på ett strandbröllop på västkusten med grillfest som bröllopsfest och det var jättemysigt. När jag berättade det för henne tyckte hon detvar det underligaste hon någonsin hört...

Men vad fräckt att kommentera att köttet var lite segt eller dansen! Förstår att du tog illa upp. Och när man får det så tydligt levererat att bröllopet är en hitt då blir man mer irriterad än ledsen om det är någon pessimist som klagar på små saker. Grattis till ett lyckat bröllop i alla fall! :)

• Oniq

Hon har inte kommenterat och det väljer du att tolka som att hon inte är nöjd?

Kanhända att hon tyckte att det var annorlunda än vad hon förväntat sig, men det behöver ju inte innebära att det var fel i hennes ögon?

Jag vet i ärlighetens namn inte om jag kommenterat alla andras bröllop i efterhand, det innebär ju inte att jag inte var nöjd :)

Hon kanske har andra saker på gång som du själv skriver, då är det lätt att missa en så enkelt grej som att ge en komplimang.

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Anonym

Jag tror att hon inte hade kul helt enkelt. Hon hade andra förväntningar eftersom iranfester ofta är större, mer drag i osv. Jag har varit på ett svenskt bröllop som var i en lada som de hade gjort jättefin. De hade också livemusik utanför med fiol och en sångerska osv. Alla jag pratade med tyckte att det var det finaste och charmigaste bröllopet, Men det var inte kul för det. Vackert, javisst, men det är inget som gör min kväll. Sitta och äta middag i tre timmar tar kålen på min stämning. Rockklassiker och 80-tals musik skulle jag heller inte uppskatta... Gå på en iranfest så förstår du nog skillnaden. Jag säger inte att du kommer ha kul där, men du kommer se vilken stor skillnad det är.

Och ja, jag tycker att du hakar upp dej på petitesser. Men det tyder bara på att du hade en underbar dag för övrigt Glad 

• knyttan
    chrpe skrev 2012-07-18 09:16:12 följande:
    Jag tror det handlar om svartsjuka och inget annat!
    Nej det tror jag inte, tror att det handlade om att hon kanske kände sig lite avvaktande/ utanför, speciellt om hon var den enda (tillsammans med pojkvännen då) som inte var "helsvensk". Och i och med att hennes pojkvän inte pratar svenska så kan jag gott tänka mig att både hon och han kände sig lite utanför. Även om man kan kommunicera på engelska innebär inte det att man deltar på exakt samma villkor som alla andra + att man inte hänger med på alla kulturella koder och grejer som man som svensk har en förförståelse för... Bara för att man inte är eld o lågor över alla sina bekantas barn/ bröllop eller vad det nu är så innebär inte det att man är svartsjuk, man har kanska bara andra prioriteringar/ preferenser...
  • knyttan
    Anonym (prinsessa) skrev 2012-07-18 10:21:55 följande:

Tack för era kommentarer! Jag behövde det :) känns lite bättre när man får lätta hjärtat.

Ja, hennes familj är från Iran men hon är uppvuxen i Sverige. Jag vet inte varför jag hakat upp mig så men vi umgås ganska mycket och jag ville visa henne det mysiga i ett svenskt bröllop med fest på en herrgård med typiska svenska inslag som vackra kurbitsmålningar från sekelskiftet och mycket blommor etc..gården vid en sjö och ett stort liveband samt lite vänner från dalarna som spelade fiol i folkdräkt utanför kyrkan.. Jag visste ju att mina andra vänner och familjer skulle uppskatta det, men trodde hon skulle se charmen i det också så jag blir lite ledsen när hon inte nämner något alls.. och speciellt när alla andra hade det så roligt.

Hon var förvånad innan bröllopet att vi inte skulle ha festen på en restaurang i stan och jag vet att hon älskar House musik, men det tycker jag inte riktigt passar på ett bröllop. Vi hade bara några få styrdanser med lite bugg och vals men sen körde bandet med rockklassiker och klassiker från 80 talet som gjorde att det blev mycket "disco" ändå.

Jag vet att hon inte har det så lätt med sitt jobb och relation och hennes kille kunde inte svenska och var den enda som pratade engelska. Inget problem i sig då det fanns många som kunde engelska.. men det kanske bidrog till att de höll sig för sig själva? Hon var ju inte heller med på min hippa där flera tjejer lärde känna varandra..

Anneli256 jag vet inte, jag skulle nog bli ledsen för en negativ kommentar men då kan man ju iaf argumentera tillbaka och förklara hur det brukar gå till på svenska bröllop.. jag var på bröllop förra året på ett strandbröllop på västkusten med grillfest som bröllopsfest och det var jättemysigt. När jag berättade det för henne tyckte hon detvar det underligaste hon någonsin hört...

Men vad fräckt att kommentera att köttet var lite segt eller dansen! Förstår att du tog illa upp. Och när man får det så tydligt levererat att bröllopet är en hitt då blir man mer irriterad än ledsen om det är någon pessimist som klagar på små saker. Grattis till ett lyckat bröllop i alla fall! :)

Tänkte på en annan grej, iom att min man är från en annan kultur, ofta är vi svenskar väldigt stolta över vårt kulturarv, våra traditioner, vå natur, mat, musik osv, vilket jag tycker är jättebra men ibland så tror vi nästan att folk från andra länder ska trilla omkull av glädje att få delta i svenska seder mm, och det är ju inte alls säkert att andra tycker att det är så hiiiiimla fint och vackert med svensk folklore... Intressant kanske, men man kanske inte tycker att det är det häftigaste man varit med om att se folk i hembygdsdräkt. Svenska bröllop är ju som sagt rätt så stela om man jämför med flera andra länders, så de kanske inte riktigt visste hur de skulle förhålla sig till det? De förväntade sig nog mer drag helt enkelt.
  • Anneli256
    Anonym (prinsessa) skrev 2012-07-18 10:21:55 följande:

..

Tack detsamma!

ja det beror ju på hur viktigt det är för dig om du vill ta upp det eller ej.

Jag har själv varit på bröllop som varit inspirerat från brudens hemland. Det var väldigt annorlunda än våra bröllop här i Sverige, både med mat, musik dans och annat.. det fanns många som pratade annat språk. Visserligen så fanns det en del som kunde svenska men majoriteten av gästena hade utländskt påbrå. Men för den skull så drog jag mig inte undan, jag deltog försökte lära mig dans steg som jag aldrig gjort förrut och åt med god aptit och testade "annorlunda" smaker.. tyckte att upplevelsen av en annan kultur var trevlig och spännande. Och dom var lika stolta att visa upp sina seder och sin kultur som vi svenskar är..

Det beror nog lite på hur man är som person också, men du säger att hon är glad för att festa och så annars..det var ju inte heller så att ingen kunde kommunicera med hennes man. Det verkar som om hon iaf bott i Sverige en tid? och då borde det inte komma som en överraskning att kulturerna kanske skiljer sig ganska drastiskt. Eftersom detta beteende hon visat avviker från hennes vanliga beteende så förstår jag att du är frågande. Alla kan ha en dålig dag eller kanske känna sig utanför. Alla kanske inte behöver kommentera heller ett bröllop man varit på. Men det är ganska naturligt för mig iaf.speciellt.om man träffas att tacka för att man var bjuden och säga några trevliga ord. Det hör till god uppfostran tycker jag. Vi hade många som inte kände varandra på vårt bröllop, även folk som kommunicerade på engelska. Men det var ingen som drog sig undan.. för den saken skull.. Min åsikt är att man faktiskt får bjuda lite på sig själv också. Och om man inte gör det, ja då får man själv skylla sig om man har tråkigt.

Låter kanske lite tufft men jag tror inte du hade kunnat göra något annorlunda, eller att du behöver försvara vårt sätt att fira, om hon vill så kan du kanske förklara en del saker, varför man gör si eller så.. men det var hennes val att dra sig undan..och kanske pga det ha tråkigt. Ni bjöd på fest, mat och dans till levande musik, i min värld är det oartigt att inte försöka göra det bästa av situationen som gäst. Som någon skrev så kanske hon inte tyckte det var tråkigt, utan bara annorlunda.

Lycka till iaf :)

• Anonym (Fråga?)

Det absolut säkraste kortet för att få ett konkret svar är nog att fråga henne rent ut vad hon egentligen tyckte. Är ni goda vänner så bör du ju kunna avgöra om hon då talar från hjärtat eller ej. Jag skulle också hänga upp mig tror jag men som sagt, fråga henne. Hon kanske bara blev ställd att det var så annorlunda från det hon är van vid. Iranska bröllop brukar ju vara lite vildare än våra traditionella Svenska bröllop :)

Hoppas allt ordnar sig och att det känns bättre snart. 89 positiva responser av 90 är ju faktiskt väldigt bra :) 

• Anonym (prinsessa)

Tja jag tror nog jag ska fråga henne :) Pratade nyss med en kollega som var på ett syrianskt bröllop nyligen och berätatde att det är stora skillnader. Hon ansåg att svenska bröllop var mer personliga och mysiga med tal och toastmaster samt lekar men att syrianska är mycket mer överdådiga och mer drag på festen där alla dansar. Det kanske blev en kulturkrock helt enkelt och iom att hon och henens sambo var enda "utlandsfödda" svenskar så kanske hon inte kände samma gemenskap som när hon går med sin familj och släkt på bröllop. Hur som hellst så tycker jag ändå man ska säga något positivt till en nära vän. Jag har själv varit på bröllop som jag tyckte var stela och tråkiga men när jag träffade vännerna strax därefter och de såg så förväntansfulla ut att få någo form av respons så gav jag det. Jag berätta t.ex. att jag tyckte de var vackra, att maten var god att tårtan var riktigt roligt utformad och bra idé med en av lekarna... som sagt det finns alltid bra saker även på tillställningar man inte gillar i sin helhet. Dessutom så ligger det på sitt egna ansvar att se till att prata med folk och bjuda på sig själv... men hon säger inget.. och det fanns många överaskningsmoment och fina saker att kommentera på. Jag tycker bara att det hör till att man säger något ord när man blivit bjuden på en stor tillställning. Fortfarande sur :)

• gbg2012

Alla var också nöjda med vårt bröllop utom en eller min nära tjejkompis var inte missnöjd men anträngde sig för att hitta fel kändes det som när vi pratade om bröllopet. Det hon sa var att hummersoppan(förätten) va för salt fast alla tyckte den var god, att de fick vänta länge när vi fotograferades men vi hade ordnat både tipspromenad i lag som man satt sen vid borden, fotografering med ram och en del andra aktiviteter som toastmastrarna anordnade och just det har folk sagt var bra och därför inte långtråkigt. Vi hade vatten, bål och köpt 30 kg frukt. Dessutom var våra kockar riktigt duktiga och kommer från väldigt fina resturanger i gbg.

Jag skakade bara av mig det och sa att såhär tänkte vi och bemötte kritiken, jag tror hon va avundsjuk faktiskt. För hon var nöjd med all annan mat, bordsgrannarna och hade kul men skulle ändå belysa det negativa.

Hennes bröllop så serverade de färdiga biffar till de som åt vegetariskt(jag bland annat) sådant man äter hemma, jättetråkig bordsplacering hade vi och deras festlokal kunde man inte gå ut. Det var jättevarm dag och väg precis utanför och folk satt på trotoarkanten. När vi väntade på de när de fotogarferades höll all på att dö av törst, ingen vatten och ingen frukt och heller inga aktiviteter inplanerat. Men jag valde att inte säga något. =)

• aniara

Om jag var du skulle jag prata med henne men inte för att fråga hur festen var (den är ju avklarad och försent att ändra på något, tror inte du blir gladare av att höra att något var fel på din stora dag) utan för att höra hur det är med henne. Säg typ att du märkt att hon inte verkade så glad på bröllopet och att du är orolig att det är något fel och om det finns något du kan hjälpa till med eller om hon behöver prata. Jag kanske missuppfattat dig TS men jag fick intrycket av att du misstänker att hon mår dåligt men att du inte pratat med henne om det. Jag tycker nog att det är första steget att ta. Det var säkerligen inget fel alls på ditt bröllop!!!

Svar på tråden Alla nöjda utom en..