-
Nej det tror jag inte, tror att det handlade om att hon kanske kände sig lite avvaktande/ utanför, speciellt om hon var den enda (tillsammans med pojkvännen då) som inte var "helsvensk". Och i och med att hennes pojkvän inte pratar svenska så kan jag gott tänka mig att både hon och han kände sig lite utanför. Även om man kan kommunicera på engelska innebär inte det att man deltar på exakt samma villkor som alla andra + att man inte hänger med på alla kulturella koder och grejer som man som svensk har en förförståelse för... Bara för att man inte är eld o lågor över alla sina bekantas barn/ bröllop eller vad det nu är så innebär inte det att man är svartsjuk, man har kanska bara andra prioriteringar/ preferenser...chrpe skrev 2012-07-18 09:16:12 följande:Jag tror det handlar om svartsjuka och inget annat!
-
Tänkte på en annan grej, iom att min man är från en annan kultur, ofta är vi svenskar väldigt stolta över vårt kulturarv, våra traditioner, vå natur, mat, musik osv, vilket jag tycker är jättebra men ibland så tror vi nästan att folk från andra länder ska trilla omkull av glädje att få delta i svenska seder mm, och det är ju inte alls säkert att andra tycker att det är så hiiiiimla fint och vackert med svensk folklore... Intressant kanske, men man kanske inte tycker att det är det häftigaste man varit med om att se folk i hembygdsdräkt. Svenska bröllop är ju som sagt rätt så stela om man jämför med flera andra länders, så de kanske inte riktigt visste hur de skulle förhålla sig till det? De förväntade sig nog mer drag helt enkelt.Anonym (prinsessa) skrev 2012-07-18 10:21:55 följande:
Tack för era kommentarer! Jag behövde det :) känns lite bättre när man får lätta hjärtat.
Ja, hennes familj är från Iran men hon är uppvuxen i Sverige. Jag vet inte varför jag hakat upp mig så men vi umgås ganska mycket och jag ville visa henne det mysiga i ett svenskt bröllop med fest på en herrgård med typiska svenska inslag som vackra kurbitsmålningar från sekelskiftet och mycket blommor etc..gården vid en sjö och ett stort liveband samt lite vänner från dalarna som spelade fiol i folkdräkt utanför kyrkan.. Jag visste ju att mina andra vänner och familjer skulle uppskatta det, men trodde hon skulle se charmen i det också så jag blir lite ledsen när hon inte nämner något alls.. och speciellt när alla andra hade det så roligt.
Hon var förvånad innan bröllopet att vi inte skulle ha festen på en restaurang i stan och jag vet att hon älskar House musik, men det tycker jag inte riktigt passar på ett bröllop. Vi hade bara några få styrdanser med lite bugg och vals men sen körde bandet med rockklassiker och klassiker från 80 talet som gjorde att det blev mycket "disco" ändå.
Jag vet att hon inte har det så lätt med sitt jobb och relation och hennes kille kunde inte svenska och var den enda som pratade engelska. Inget problem i sig då det fanns många som kunde engelska.. men det kanske bidrog till att de höll sig för sig själva? Hon var ju inte heller med på min hippa där flera tjejer lärde känna varandra..
Anneli256 jag vet inte, jag skulle nog bli ledsen för en negativ kommentar men då kan man ju iaf argumentera tillbaka och förklara hur det brukar gå till på svenska bröllop.. jag var på bröllop förra året på ett strandbröllop på västkusten med grillfest som bröllopsfest och det var jättemysigt. När jag berättade det för henne tyckte hon detvar det underligaste hon någonsin hört...
Men vad fräckt att kommentera att köttet var lite segt eller dansen! Förstår att du tog illa upp. Och när man får det så tydligt levererat att bröllopet är en hitt då blir man mer irriterad än ledsen om det är någon pessimist som klagar på små saker. Grattis till ett lyckat bröllop i alla fall! :)