Inlägg från: NovemberRain |Visa alla inlägg
  • NovemberRain

Gifta sig utomlands?! Hjälp!!

Oj vad vackert Becky! Hade ni många gäster med er? Chicky- vi ska också gifta oss på hard rock i punta cana. Har ni bokat med bröllopsresebyrån 12-12-12? Isåfall ses vi där Hanna- av det jag sett bilder av och läst kan jag rekommendera bröllop i dominikanska, om ni ska gifta er nästa år kan jag lämna en bättre beskrivning efter december

• NovemberRain

Vad roligt Chicky! Kul att kunna utbyta tankar med någon som också ska till samma ställe! =)
    Hur har du tänkt med bröllopsklänning? Svårt att bestämma sig tycker jag eftersom vi ska vara på stranden, inte det lättaste att hitta en klänning som funkar! Jag hade först tänkt att ha en finare strandklänning, men min sambo ville att jag skulle ha en "riktig" bröllopsklänning. Funderade först på att beställa en kinaklänning, men jag vågade inte chansa så jag beställde en från danska lilly istället. Den kom i veckan och den är underbar! =) Den måste läggas upp men annars är den perfekt.
    När vi bokade var vi 4 par 12-12-12, ett par 12-12-13 (ni), ett par 12-12-14 samt ett par 12-12-18, 7 par totalt men det var i början av juni så jag vet inte om någon tillkommit.
    Vi åker helt själva utan sällskap, blir en liten rymning för oss!

Jag kan inte vara borta från mitt jobb 14 dagar så vi har bokat flyg med Air France istället, vi kommer också ner den 6/12 men en timme tidigare än de som kommer med Thomas Cook. Sen åker vi hem söndag den 16/12 istället, så vi är kvar 10 dagar istället för 14.

Har börjat gå igenom alla reor av sommarkläder nu, inte det lättaste att hitta sommarkläder sen i nov/dec!

pulmonate - Vad vackert det ser ut! Vad kul att kunna gifta sig på ett ställe som man har anknytning till eftersom att ni bor där, samt att det blir lätt för era gäster att ta sig dit! Är det slottet på bilden som ni ska gifta er i? =)

• NovemberRain
    Chicky skrev 2012-08-01 13:19:26 följande:
    NovemberRain,

Åhhh, nu blev jag ännu mer upphetsad (!) över tanken att gifta oss i december! Det blev så verkligt nu när jag kommunicerar med dig! Tyst

Jag är nog ganska övertygad om att jag vill ha en brudklänning av modell Empire och att det ska vara i chiffong. Blir med andra ord enklare modell med lätt tyg som funkar i värmen. Jag kommer definitivt att beställa en kinaklänning. Testbeställde en festklänning i början av sommaren bara för att "testa" kvalitet, modell och storlek. Den var jättefin! Sen har jag ambitionen att gå ner två storlekar (ja, jag är stor Skrattande). Vill inte lägga så mkt pengar på brudklänningen.

Har också tokshoppat nu på sommarrean! Haha, kul att vi gör samma sak!

Var bor nånstans?
    Ja, det är jättekul att få prata av sig lite med nån som ska uppleva samma resa! Nu är det snart bara 4 månader kvar till vi åker!

Jag var också väldigt inne på att beställa min klänning, som dig var jag helt inne på en chiffongklänning som funkar i värmen och inte för "pampig".  Jag är också modell större (44-46) och har varit inne i två olika klänningsbutiker för att spana lite. I den första var hon väldigt snobbig och tittade bara på på storleken i de klänningar de hade inne. Hon tog bara fram klänningar i stora storlekar och sa att den här är ju fin! Det spelade ingen roll hur många gånger jag beskrev att jag inte vill ha en "fluffig" klänning utan en som passar på en strand... Det kändes som att jag inte fick välja själv utan bara rätta mig efter vad som fanns i min storlek. Den andra butiken jag gick in i pratade hon inte så bra svenska men jag förstog direkt att samma sak gällde här.. "Stora storlekar" upprepade hon gång på gång och tog tillslut fram vad som närmast såg ut som ett nattlinne som hon sytt själv, helt formlös, en rak klänning utan nått alls på.. Jag vände på klacken och gick ut och bestämde mig för att beställa en klänning från internet istället =)
    Denna har jag fått hem nu och kan inte vara mer nöjd;
    http://www.lilly.dk/Default.aspx?ID=30&ProductID=PROD989&GroupID=GROUP130&VariantID=VO58

Hade dock tittat på en miljon kinaklänningar innan jag beställde den! Vilka funderar du på? Det börjar bli dags att beställa nu om du vill ha en kinaklänning så du har tid att fixa till den om det behövs

Vi bor i Hjo i Västra Götaland, ni då?
  • NovemberRain

3 veckor var ju riktigt snabbt, då borde du ju hinna få den om du beställer i oktober, i alla fall om den redan "finns" i din storlek. Ska den specialsys så kan det nog ta lite längre tid.. Läste ganska flitigt på den stora tråden om kinaklänningar här och det verkar som att det kan variera väldigt mycket med leveranstider! Jag hade nog inte vågat vänta så mycket längre!

Vad fin klänningen var! Den skulle passa jättebra tror jag och en väldigt bra sak är ju att chiffongen är "veckad", om den blir lite skrynklig på resan så gör det nog inget. Det har jag tänkt mycket på, hur fraktar man med sig klänningen?!? Kan man ha den som handbagage tro? När jag fick hem den så låg den i en stor kartong men var lite skrynklig ändå.. Det finns nog tvätt/strykservice på hotellet men tänk om något skulle hända...

Ja, jag håller med dig om att det är skönt att vara två om plus-size Är det därför du vill vänta med att beställa klänningen så du vet vilken storlek du ska ha om du går ner i vikt? Så kände jag med, har gått ner 15 kg sen mars, så jag beställde med snörning i ryggen så den kan justeras om det behövs. Den som du visade hade ju dragkedja men kan du inte be om snörning i stället?

Trevlig helg!

• NovemberRain

Tackar! Jag har gått på Itrim sen i våras, kört på deras måltidsersättningar samt träning, nu äter jag blandat ersättning och vanlig mat och tränar mer än vad jag gjorde innan. Sen är det väl oundvikligt med lite fusk under sommaren

Vad bra, då ska jag kolla med dom om man kan hänga upp klänningen hos dom!

Nej, vi har inte börjat med pappersarbetet än, Klas skrev att de inte får vara äldre än 90 dagar vid vigseln så nån gång i september blir det väl till att kontakta skatteverket! Vi har inte fått några papper från hotellet än... När fick ni dom? Vi tyckte just att det var konstigt att vi aldrig hör något från dom, i det senaste mailet från klas skulle de snart komma och det är snart en månad sen... Hrm, ska nog maila klas och fråga så de har rätt adress...
    Har dock inte hört något om en avgift på 500 USD.. Kan det vara anmälningsavgiften som vi betalat in på 5000 Kanske Klas betalat in till hotellet från oss redan? Vad jag förstog det som så är det i princip bara turistvisat på 10 USD som tillkommer, samt att vi får lägga ut för taxin till och från hotellet. Dricks tillkommer ju också, men annars är det nog allt!

Vi funderade till och från ang gäster... Vi har lite samma dilemma, mina föräldrar och min syster skulle nog gärna följa med, men min sambos familj skulle inte ha råd att åka. Vi bestämde oss för att åka själva, vi kommer berätta för den närmsta familjen i förväg att vi ska gifta oss, men vi kommer inte ge dom alternativ att åka med. Dels för att utesluta att ena familjen får vara med men inte den andra, dels för att vi är egoistiska och vill att hela resan ska handla om oss, inte vad nån annan vill göra/gå och äta osv osv... Vi ser det som en upplevelse bara vi två, visst kan man ha kul med familjen också, men denna resa handlar om oss och det blir mest romantiskt så

Svar på tråden Gifta sig utomlands?! Hjälp!!