• Anonym

Är ni nöjda?

Sitter här på min kammare och funderar lite. Är snart två veckor sedan jag blev fru! Jag är så nöjd och glad med dagen nu när jag tänker tbx på den och kollar på alla bilderna som togs. Vi hade ett vad säkert många skulle kalla bugett bröllop, det slutade på  ca 35.000:- 
    Men jag kan ändå inte låte bli att tänka - herre gud, jag la 35.000 på en dag! Jag förstår absolut att man kan lägga 200.000 oxå på en dag, men i slut ändan är det ju just det det är, EN DAG!
    Klänningen för X antal tusen ska hålla en dag, brudbuketten för X antal tusen ska va fin nån timme i kyrkan en dag, festprogrammet man lägger ner sin själ i, ska va kul att se i en gång, för att sen i bästa fall få följa med någon hem och glömmas bort i nån dammig byrålåda o.s.v

Så jag undrar, hur känner ni er som blivit gifta, va det värt allt, va varenda liten detalj värd att lägga ner sin själ i  och spara så mycket pengar till eller ångrar ni något, eller känner ni nu så här efteråt att ni ångrar att ni inte gjorde något?
    Ventilera lite, och ge lite tips till kommande par om vad dom inte får missa att göra el vad som ni inte känner va mödan värt!

• Svar på tråden Är ni nöjda?
  • Enilorac

Jag är nöjd med att jag gjorde min egen brudbukett för 150:- Och jag är nöja med att jag gick till en frisör och satte upp håret, och att vi beställde all mat.

Jag ångrar lite att jag la 5000:-  på min klänning (och att jag inte provade att sitta med den på, den va hemskt obekväm att sitta med en hel kväll...)
    Jag kan ångra i vissa små stunder att jag inte gick till ett proffs som sminkade mig.

Jag kan ju knappast ångra att min man la 3000 på att hyra sina kläder, det va ju hans beslut, men lite onödigt dyrt tycker jag nog det va!   Han kunde ju köpt en fina kostym för dom pengarna och fått användning av den igen!

Men överlag är jag jätte nöjd, ångrar inte mycket och skulle inte velat ha något ogjort!

• Anonym (helnöjd!)

Vi spenderade ca 120.000 (utan resa) på vårt bröllop och ångrar ingenting. Solig Sparade och planerade och det var en underbar dag och vi vaknade som man och fru dagen efter nöjda och glada. La mest pengar på lokal, mat, fotograf och ringar, sedan en rätt stor del på kläder. Vi älskar att äta god mat så det kändes viktigt att ha en bra lokal med god mat. Skrattande Gjorde inbjudningarna, placeringskort och menyerna själv för att jag tycker om och pyssla, så för mig var det värt det även om det nog bara är jag och mormor som har kvar våra exexmplar, haha.

Ett tips kan nog vara att komma överens om hur mycket man som par vill lägga på bröllopet och vad man tycker är viktigast (som vi med mat) och kanske satsa lite mer på det. Älskar man musik och fest kanske det är värt att ha live musik, är man en riktig fashionista kanske man ska lägga mer på kläderna osv.

• Chicita

Om jag ångrar något så är det att vi inte låste igen festlokalen innan vi gick till kyrkan.
    Nu missade två av mina jobbarkompisar bröllopet bara för att några gäster till brudparet som skulle gifta sig efter oss klampade in i lokalen för att använda toan, amma och lite såna saker.
    Ok om dom hade frågat, men dom bara gick in. Det är inte en allmän lokal utan bara öppen om man bokar den i samband med bröllop, dop eller annan kyrklig aktivitet.

Visst hade vi väl kunnat leva med detta. Men när dessa gäster också gick in i festsalen och började pilla på våra dekorationer, satte sig vid våra bord och bläddrade i våra festprogram / menyer så vågade inte mina kollegor gå ifrån lokalen. (dom skulle servera senare och kom tidigt för att tillsammans med cateringfirman gå igenom hur det skulle läggas upp).

Jag ångrar också att jag inte skällde ut brudparet och fotografen när dom hindrade våra gäster från att gå in i kyrkan pga att dom ville fotografera i dörröppningen. Och speciellt att jag inte gjorde mer än att fräsa till att dom fick vänta, när dom ville att jag och brudföljet skulle flytta oss från den dörr vi skulle gå in igenom om några minuter för att dom ville fota där också Skrikandes 

Annars ångrar jag inget alls med dagen.
    Jag är så supernöjd även nu snart ett år senare. Även maken... Han kan komma på något ibland som han bara måste prata om... "jag kommer ihåg när.... " osv Solig 

• TheD

Jag känner ingenting det där med att man la x antal tusen på en dag. Om jag ska fokusera och tänka; vi betalade så mycket för det. ja...men det är ju inget konstigt så för mig/oss var det inget slöseri eller onödigt med något.

Sen det där med att bespara blivande en massa strul....Alla vill ha det olika och lägger olika mycket pengar på olika saker så där finns inget rätt/fel. Så den biten kan man nog strunta i. För det finns alltid någon som säger:"Köp inte en klänning för 7.000:-" men en annan kanske det är en struntsumma och att en klänning ska kosta minst 15.000:- osv!!!!!!!!!!!!

:)

• Oniq

Nej, skulle jag ångra något så är det saker jag inte gjorde istället för de saker som blev gjorda :)

Jag hade gärna velat vara ledig efter bröllopet.
    Jag kunde ha kollat volymen (innan) på inmarschmusiken
    Jag borde ha hållit tal för gästerna (något slags tack-tal) mest för min egen skull faktiskt, för att få ut en del av all tacksamhet jag kände den dagen ;)

Typ.. sånt :)

Ja, det kostade en hel del pengar, men minnena är ovärdeliga :)

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • gbg2012

Jag är så himla nöjd!!! =)

Allt var verkligen perfekt! En nära vän undrade om det verkligen är inget jag är missnöjd med efteråt då hon själv hade velat ha saker annorlunda på sitt bröllop. Men nej vi valde att lägga en massa pengar på vår dag och vi höll budgeten exakt så vi spenderade 120 000 kr på en dag med 57 gäster. =) Jag och min man var noga med att sätta oss ned och lägga en budget som båda ville och vad som var viktigt för oss det som var viktigt för oss var också det som var dyrt(lokalkostnaden). Som att vi ville ha en väldigt fin och mysig lokal i centrala gbg men ändå grönt, så det blev en 1850-tals villa med egen trädgård med fiskdamm. =) Maten var väldigt viktigt förr oss med och där hade de trerätters med fin mat. Så halva budgeten gick till maten och lokalen där det ingick blomsterdekorationer och planeringsmöten och sånt. Vi ville kunna slippa duka och att allt ingår, de fixade allting vi lämnade alla grejer dagen innan som bordsplacering och sånt.

Sedan var festen väldigt viktig för oss så vi hade ett kanon bra liveband som verkligen gjorde festen! Vi hade tagit in en solist i kyrkan och hade heldagsfotograf men är väldigt nöjda med alla val vi gjorde eftersom vi hade en så stor budget behövde vi inte prioritera bort något vi bjöd de vi ville ha med på vår dag och det enda var att äldre släktingar till mig inte kunde komma och det var tråkigt men inget man själv kan göra något åt.

Förutom all tid vi la ner på bröllopet med detaljer som festhäften, vigselprogram, bordsplacering som fungerar det jättebra, aktiviteter och toakorgar som gjorde att det blev så lyckat så valde vi verkligen rätt personer för allt. Perfekt brudfölje och våra toastmastrar var kanonduktiga!!

Så mina råd är: Välja rätt brudfölje som blir ett bra stöd under dagen och engagerade toastmastrar våra gjorde ett fantastiskt jobb överraska till med med en egen låt de hade skrivit till oss och framförde med sång och synth så himla fint! =)

Sedan är jag väldigt glad att jag valde att hålla ett tacktal till gästerna och ett tal till min man. Han höll ett så fantastikst tal till mig så många grät och självklart jag med! =)

Vi hade inga tal under varmrätten och det var ett bra val för då fick man lite paus, så talen var under förätt och efterätt. Allt som allt var det 10 tal och tre av de hade gjort bildspel som var under middagen och det var väldigt lagom och kul att folk hade engagerat sig så! =D Nu räknar jag inte med våra egna som med våra blev det 12 tal så mer hade blivit för mycket.

• Hame

Vi är toknöjda båda jag och maken :) Bästa dagen i våra liv, absolut vart alla 120.000 kr det kostade exklusive resan! Det som jag är allra nöjdast med var:

- Maten som vi lade en stor del av budgeten på var underbar, värd varenda krona.

- Mina ringar som gör mig glad varje morgon när jag tar på mig dem.

- Jag fixade hår och smink hos proffs. Kände mig så fin och det höll hela kvällen.

- Vår borgliga vigselakt som vi lagt ner mycket tid på att planera blev jättebra.

- Det var ett bra val att åka på semster i två veckor direkt efter. Det drog ut på bröllopsupplevelsen och gjorde att vi fick landa och smälta i fred.

Det jag skulle ändrat om vi gjort om det:

- Vi skulle haft 30 minuter extra mellan fotografering och vigsel.

- Vi skulle skrivit en skylt där vi bad gästerna att inte pilla på spotify-listan som vi lagt ner mycket tid på.

Det är allt :)

• Fästmön

Det jag ångrar är;

- att jag inte bokade frisör tidigare (fick ta en frisör som jag haft förut och som har för mkt åsikter... så min bröllopsdag började med att jag tjafsade med honom i en timme innan han slutligen lyssnade på mej)
    - att vi inte anlitade en proffesionell filmare (vilket hade kostat ca. 12 000)

Så vi hade kunnat spendera mer på bröllopet! 

• Anonym

Vi är så nöjda
    Finns inget vi skulle gjort annorlunda!
    Vår bröllopsdag var helt underbar, bästa dagen i vårt liv Det var verkligen värt varenda krona och varje sekunds planering och om vi kunde göra om det så skulle vi göra precis likadant igen! När vi ser foton från bröllopsdagen ser vi endast lycka och glädje och kärlek och att det blev precis som vi ville ha det
    Vissa saker minns vi extra tydligt, som tex
    -stunden när vi såg varandra uppklädda och klara
    - när vi träffar tärnan utanför kyrkan och hon och jag börjar gråta
    -sekund innan vi började gå längs altargpngen
    -ögonblicket när vi säger våra löften och vi båda blir rörda och tårarna bara trillar och min man torkar bort en tår från min kind
    -prästens tal till brudparet
    -när utgångsmusiken startar och jag tänker "yes vi är gifta"
    -stunden utanför kyrkan när svärmor häller upp champagne och alla skålar för oss
    -färden mellan kyrkan och middag, känslan av att vara nygift
    -brudskålen och alla "krav" påå pussar för att det ska bli många "pussbilder"
    -talet min tärna höll
    -talet som en av makens äldsta vänner höll
    -att flera gäster inte hade tänkt att hålla tal men var spontana och gjorde det i alla fall
    -när vi åt tårta ute på hotellet altan med utsikt över havet
    -att sitta i bubbelpoolen med våra bästa vänner och skåla i champagne efter bröllopsfesten
    -bröllopsnaten
    -morgonen efter, att vakna upp och vara nygift
    -frukost med alla vänner dagen efter
    -känslan av att vara nygift och nykär, den höll i sig lääänge

• Anneli256

Vi hade en budget från början. Den fördubblades under vägens gång. Mycket pga den största kostnade kuvertpriset- när vi helt plöstligt upptäckte att vi ville bjuda fler än vi från början tänkt så steg den kostnaden automatiskt. vi tycker dock att det var värt vartenda öre.

Vi prioriterade saker som trerätters, servering vid bordet..levande musik osv.

Dom små sakerna är att vi "överköpte " oss både på dekorationer till bordet, godis och alkohol. Det är även att fotograferingen utanför kyrkan inte blev riktigt så strukturerad som jag hade velat. Festhäftet hade jag utformat annorlunda, sångerna var bröllopsrelaterade, en del lite kluriga vilket medförde att folket inte kunde hänga med i sången. Dessutom så hade jag velat ha en typ tidslinje om mig o min make.

Men för övrigt är vi supernöjda.

• FruForsmark

Super nöjda! Kunde inte gått bättre och våra nära och kära verkade ha riktigt roligt :). Visst vi lade ut mycket tid och pengar men själva planeringen var rolig i sig och då min man och jag jobbade lika hårt med bröllopsförberedelserna så blev det extra kul pga av "good teamwork"

• MalinLarsson

Vi ångrar ingenting! Vi gifte oss den 14 juli och det var lätt den bästa dagen i hela mitt liv. Visst, vi spenderade mååånga tusenlappar, till och med över vår budget på 100.000 kr men det var det så värt. Det som egentligen kostade var maten och drycken till 80 personer som blev 1000 kr/person ungefär.

Jag skulle inte göra om ett endaste dugg!

Svar på tråden Är ni nöjda?