Inlägg från: pulmonate |Visa alla inlägg
  • pulmonate

Hur ställer sig gästerna till ett bröllop utomlands?

Vi ska gifta oss i Italien nu i Augusti och vi bor även här. De flesta fick veta om det långt i förväg. Vi berättade muntligt att det skulle äga rum den 18/8/2012 ca 10 månader innan. Sen kom inbjudningarna också ut ganska tidigt. Detta gjorde vi mest för att folk skulle kunna planera sin semester samtidigt. De flesta som kommer stannar i en vecka eller mer och har sin solsemester här! Vi har fixat med grupprabatt på ett hotell som ligger i närheten och försökt hjälpa till med att hitta resor. 
    Många av gästerna betalade endast 700kr t/r Köpenhamn - Milano. Sen är det ytterligare 300kr tåg t/r till Verona.

Jag tror det beror på hur nära man är till personen. Jag skulle tacka självklart ja om det var någon av mina närmsta, oavsett var det var (om jag hade möjligheten med semester och pengar).
    Ca 70% av svenska gästerna tackade ja till vår inbjudan. Dock flera nära vänner och släktingar (inklusive 2 tärnor) som tackade NEJ! Det är lite sånt man får räkna med tror jag. Självklart är jag dock väldigt besviken på just vissa vänner. 
    Av Australiensarna var det mindre som kunde komma. ca 30% kommer. Men där var det många som var bjudna som jag i princip visste inte kunde komma från början, men som man bjuder ändå. Av de som kommer ifrån Australien stannar de i Europa i 1 månad och reser omkring. 

Sen beror det på VAR man väljer o gifta sig. Råkar det vara i något regnigt land där det inte finns mkt annat att se kanske man tänker 2 ggr Eller? Självklart menar jag nu om man inte är såå nära personen i fråga. Är det en nära vän hade jag begett mig till slumpmarken för att medverka

• pulmonate

Det är många som gör bra poäng. Jag tror att man som bröllopspar måste försöka att underlätta det för gästen: berätta så långt i förväg det går för att hitta billiga resor, ge alternativ till boende, försöka ordna ihop samkörningar, mm. För även om man har pengar, så kanske man ändå inte har mycket lust att lägga jätte mycket på allt det extra när man kanske redan ska köpa present, kläder osv. Även att välja en klädkod som de flesta redan har något i är också ett sätt att vara schysst mot gästen. Dvs försöka att undvika ännu större kostnader. 

Sen som jag sa tidigare, så skulle jag personligen göra allt jag kunde för att vara närvarande på en nära vän eller släktings bröllop. Det skulle vara en prioritering när det gällde hur jag vill spendera min tid och pengar, därför att det gör mig glad att vara närvarande på deras speciella dag.  

• pulmonate
    maraia skrev 2012-07-30 19:19:14 följande:

jag bor i oslo där min norska karl har sin släkt jag har vänner i sthlm och familj i linkøping. så de flesta hade fått resa vart vi än hade valt att ha det.

Kände igen ert foto. Ni är veckans par! Grattis :)

Ja så är det ju för oss också. Först är jag halv svensk, halv australisk och bor i Italien. Killen är ifrån en by 600km ifrån där vi bor, så folk hade fått resa oavsett. Hade vi haft det i byn han kommer ifrån hade det i stort sätt varit omöjligt för alla utländska gäster då det är otroligt dålig förbindelse med omvärlden... ja...så därför valde vi en neutral ort som de flesta väljer att ha semester på samtidigt. Alla stannar 2 nätter, och de som kommer ifrån Australien kombinerar det med 1 månads semester, Svenskarna blir kvar ca 5-7 dagar. Det blir ett kul sätt för vår släkt och vänner att faktiskt ha tid att lära känna varandra. Roligt tycker jag! 
Svar på tråden Hur ställer sig gästerna till ett bröllop utomlands?