Ja, alltså, det är ju alltid en risk att folk man gärna vill ha där inte kan komma pga att de inte har tid eller råd, även om man har bröllop inom Sverige (är ju ett avlångt land
). Men när gästerna måste åka runt halva jorden så är risken förstås större. Jag hade nog själv inte haft riktigt lust eller möjlighet att lägga ut så mycket pengar för att närvara vid en väns bröllop, däremot kanske för en familjemedlem.
Jag har själv varit på ett bröllop utomlands, en släkting som bor i annat land, och då såg vi det som en extra semester. Tror du att många av era vänner kommer att kunna kombinera ert bröllop med lite semester i USA? Kanske är fler som gillar det landet om ni nu gör det.
Jag och min fästman kommer ha vårt bröllop i hans hemland, i södra England, men jag har redan dåligt samvete över att bjuda över folk härifrån. Kommer inte att bjuda mer än kanske tio svenskar, så det blir bara den närmaste familjen och vännerna, såna som jag faktiskt tror är intresserade av att komma på ett utlandsbröllop. Vi väljer att ha det i England för att min killes familj är större och för att han har en äldre släkting som inte är van vid att resa mm. Kommer att hålla det ganska litet och sen ev. ha en liten fest när vi kommer hem (bor i Sverige) för dem som inte blev bjudna.
Fördelarna för er som brudpar är ju att det säkert är billigare att ordna bröllop i USA än i Sverige, men tänk gärna igenom (precis som folk innan har sagt) vilka gäster ni tror kommer kunna tacka ja och vilka som kanske är mer osäkra. Om ni vill vara säkra på att alla kommer skulle jag ha bröllopet i Sverige och sen åka på smekmånad till NY + Kalifornien.