Håller med alla till hundra procent angående hundarna. När vi bodde i Östersund blev jag jätteirriterad på alla som hade sina hundar lösa. Visst, de var ju väluppfostrade och gjorde ingen illa. Men när vi kom och gick, jag och vovven, så blev han jätteprovocerad av att de sprang framför honom (eller på andra sidan vägen eller vart de nu var) och ville till dem och leka. Herregud vad jag var frustrerad en del dagar efter en 3-4 såna möten. Det gick ju inte direkt att träna honom heller eftersom han blev så upp i varv av att de sprang där borta. Han var bara 8 månader då..
Som sagt, de var ju väluppfostrade. Men jag tycker faktiskt att om man har en hund som är så pass dresserad borde man själv ha så mycket kunskap att man kan se när en annan hund får problem och åtminstone kalla in hunden och säga åt den att gå fot.
Jag har för övrigt alltid min hund kopplad fastän vi har lärt honom att gå löst bredvid oss. Tycker det är respekt mot andra människor. När jag var yngre var jag nämligen hundrädd och det var jättehemskt bara att se att någon kom med en hund som var lös. Är man i skogen är det en annan sak, där brukar han ju få springa av sig. Men annars: koppel på!