Aniara4 skrev 2013-07-10 14:09:12 följande:
Vaaaa, gör det inte??? Känner att jag kommer att bli besviken inom en snar framtid nu. Klart man vill ha jätterum med jacuzzi, annars kan man väl stanna hemma?
En grej som stör mig annars är när det inte går att räkna ut från ett hotells hemsida vad man kan vänta sig från rummet. Det kanske står lite olika rumstyper, och så är det en eller ett par bilder från vad som uppenbarligen är lyxsviten, och ingen annan beskrivning av de billigare rummen än att det typ finns dusch och tv. Vad är det för skillnad mellan standard, superior och deluxe, kanske jag undrar. Vad är det jag betalar extra för? Jag kanske mycket väl kan tänka mig att betala mer om det är så att standardrummet är en garderob, men är det ingen större skillnad kanske jag hellre snålar på just den resan. '
Jag förstår ju att rummen ofta är olika, och att det kan bli fel om man sätter ut en bild på ett typiskt superior-rum och så blir en korkad gäst upprörd över att rummet inte ser ut exakt som på bilden. Men det problemet måste ju vara minst lika vanligt förekommande om man sätter ut en bild på ett stort fräscht rum med två sängar och glömmer nämna att detta är våra nyrenoverade superlyxexecutiveminisviter på fjärde våningen och ditt standardrum kommer inte att se ut så här.
Så min strategi brukar vara att förvänta mig en skrubb bredvid hissen med utsikt mot en vägg (och kanske en soptunna) så blir jag inte besviken!
Det där håller jag verkligen med om! En gång bokade vi ett rum på ett hotell som såg jättemysigt ut, men vi tänkte väl inte på att alla bilderna bara var från.. vad det nu kallas.. där man kommer in. Entren med disken och det. Jättesnyggt och nyrenoverat, vilket dom gärna stoltserade med på hemsidan, att det var nyrenoverat. Dom hade skrivit något i stil med "ett mysigt och välrenoverat hotell med centralt läge. Renoverades under 2007 (vilket var året före vi var dit, vi var dit på alla hjärtans dag 2008). Dom glömde dock nämna att rummen inte var nyrenoverade eller välrenoverade, alls. Vårat rum hade det nog inte gjorts något åt sedan hotellet byggdes på 50-talet. Inte ens bytt sängar. Det var dessutom fullt med damm i garderoberna och kaklet i badrummet var smutsig och trasigt. Ja, plus att fönsterrutan var trasig, då det levde om ännu mer från gatan utanför än vad det normalt sett hade gjort. Vi blev lite smått snopa och kändes oss ganska lurade på pengarna. Vi hade tänkt ha det mysigt på hotellet, men det blev istället så att vi spenderade tid överallt annars, tex affärer, bio osv.
Chicita skrev 2013-07-10 14:56:36 följande:
Ja jag håller med. Det finns oftast otillräcklig info om dom olika rumstyperna.
Vi (hotellet jag jobbar på just nu) har faktiskt bilder på alla rum och vi har undvikit såna där panorama-fotograferingar då dom oftast ger ett större intryck av rummet än vad det egentligen är. Men dom bilderna får vi inte använda längre då det inte var en speciell "hotellfotograf" som tog dom
...
Så det har nyss varit en fotograf på hotellet som arbetar för hotellkedjan och han ville bara fota dom stora och "fina" rummen. Så vi fick verkligen insistera på att han skulle fota allt.
Misstänker dock att dom som bestämmer i hotellkedjan inte kommer att lägga upp alla olika bilder trots allt på den hemsida vi har via kedjan.
Men det är ju bara att hålla tummarna så att dom visar verkligheten och inte någon förvrängd bild av den.
Jag vet hotell som har köpt in speciella "foto-set" med andra handdukar, lakan mm för att piffa upp rummen inför fotograferingen. Så att rummen ser superfräscha ut. Och sen stämmer inte alls bilden när man kommer till hotellet. Det anser jag själv är falsk marknadsföring
Det där med att rummen är olika även om det är ett typiskt standard / superor osv har jag ett typexempel på från gamla hotellet...
Där var det en gäst som blev galet upprörd för att rummet han fick var spegelvänt mot det vi visade på nätet.
Det var identiskt in i minsta detalj annars... men spegelvänt.
Han påstod att vi hade lurat honom och krävde kompensation
Vad, mäste det vara en speciell hotellfotograf som fotar för att man ska få använda bilderna? På riktigt?
Det låter ju helt sjukt att man får göra så, alltså använda andra handdukar osv på bilder motför i verkligheten. Det är verkligen falsk marknadsföring. Jättetråkigt tycker jag. Man vill ju som kund gärna få det man tror att man betalar för och om jag bokade ett sånt rum som var på bilden och kom dit och allt var annorlunda, så skulle jag känna mig ganska lurad.
Det här med hotell är svårt tycker jag..