Inlägg från: johannisen |Visa alla inlägg
  • johannisen

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Jag tänkte hoppa in här i tråden jag också, även om det är ganska sent. Vi gifter oss den 31 augusti och kom igång med planeringen ganska sent då vi förlovade oss den 31 januari i år. Vi håller lite på traditionen på det sättet och gifter oss alltså (med god marginal!) inom ett år efter förlovningen :)

Då jag läser den här tråden känns det som vi är väldigt mycket efter i planeringen. Vi har bokat kyrka, präst, festlokal (restaurang), beställt klänning och ring, valt tärna, kontaktat fotograf (men utan studio, vet inte om vi borde ha det också), kontaktat solister till vigseln och festen samt filat lite på en preliminär gästlista. Jag har också surfat runt och funderat på inbjudningskorten, men där är ingenting bestämt än. Vi tänkte skicka ut inbjudningarna i maj och ha osa i juli, men det verkar som att de flesta här skickar ut inbjudningarna långt tidigare. Vi har dock inga alltför långväga gäster (de som kommer längst ifrån vet redan om bröllopet) och kommer väll att bjuda 130-150 gäster ungefär.

Jag tycker det är väldigt roligt att planera, men min blivande man är inte lika intresserad så jag får sköta det mesta då det kommer till detaljer :) Passar oss båda riktigt bra! 

• johannisen

Så är det förstås :) Ringen beställde vi för att vi råkade hitta en som vi (jag) gillar då de hade bröllopsdag på en av guldsmedsaffärerna här i stan. Då var alla de stora tillverkarna (och några mindre) representerade och de gav -20% på alla ringar. Min ring kostade normalt en bit över 10000 kr så i det fallet är -20% en ganska stor summa pengar, så vi slog till. Ringen var det första vi fixade (efter kyrka och lokal). Klänningen vågade jag inte heller vänta med då den har upp till 5 månaders leveranstid, så jag beställde förra veckan. Skulle gärna ha den redan nu för att få titta på den ibland, men jag får nog vänta :) Hår och make-up har jag också bokat till D-day, men just nu borde vi nog mest fundera på gästlistan och inbjudningskorten.

Har ni köpt färdiga kort (typ calligraphen eller liknande) eller har ni gjort dem själva? Om man gör dem själv, hur lång tid borde man räkna med att det tar? 

• johannisen
    Mandala skrev 2013-03-20 12:04:03 följande:
    Vi gjorde våra kort själva. Jag satt några kvällar och letade typsnitt (använde rätt många) och figurer, sen tog det lite tid innan vi blev nöjda med färg, text och ja allt som hör till kortet. Sen själva pysslandet och skrivandet gjorde vi på två kvällar. Det beror ju jättemycket på vad man vill göra för kort själv. Så här ser våra ut.

Jättefina kort! Är de tryckta/utprintade eller skrivna för hand? Jag har nog bra handstil, men sådär snyggt får jag det inte för hand :)
  • johannisen

Okej, gissade nog det också :) Det skulle väl ha tagit en evighet att göra annars, såvida ni inte bara skulle ha några enstaka kort.  Jag tror att vi behöver 80-100 inbjudningskort, så mer än kuverten orkar jag nog inte skriva för hand :)

• johannisen

Måste bara dela med mig av min besvikelse här... Vi gifter oss 31 augusti och i mars frågade jag mina två solister om de vill sjunga i kyrkan och båda tackade ja. Förra söndagen hade vi träff med dem, den ena är min svägerska (min brors fästmö) och den andra är en nära vän. Vännens pojkvän skulle dessutom kompa en av låtarna på gitarr så vi var alla där och övade och det lät riktigt bra. Idag meddelar min vän att hon och hennes pojkvän inte kommer på bröllopet för att de fått en annan spelning på en annan ort och prioriterar den inkomsten. Jag trodde faktiskt att vi var närmare vänner än så. Känner mig riktigt ledsen över detta, för att inte tala om allt som måste planeras om nu...

• johannisen
    viXan skrev 2013-07-15 23:47:10 följande:

Men gav de inte er chansen att betala något för dem? De bara lämna återbud?

De måste ju förstå att ni kanske ändå får hyra in någon nu i vilket fall somn helst...

Riktigt dåligt att lämna er i sticket på det viset, har man det så dåligt får man ju gardera sig innan man tackar JA!

Ja, de lämnade bara återbud. Vi har redan tidigare kommit överens om att vi skulle betala min väns pojkvän för att han kompar i kyrkan och min vän sa att hennes sång blir hennes bröllopspresent åt oss, så det känns verkligen riktigt dåligt :(
  • johannisen

Vi har varit ett par i ganska precis 8 år då vi gifter oss, förlovade har vi varit sen januari. Inga barn, men nog en hund och en lägenhet som vi äger.

• johannisen
    Helipa skrev 2013-07-16 21:25:36 följande:
    Här är en till som börjar bli stressad och pirrig, känns som att det är en miljon små projekt som måste hinna bli klara och tänker hela tiden att jag måste börja sitta lite varje kväll för att vi ska hinna. Sambon börjar nog också känna av stressen och nu när det är så kort tid kvar känns det som att det enda jag tänker på är bröllopsplaneringen. Vilket också bidrar till stressen. men så fort några av de där små projekten blir avklarade tror jag att jag kommer kunna slappna av mer!

Kul att läsa om allas hippor, längtar efter min egen, om den blir av!
    Tyvärr vet jag ju vilka helger jag ska vara redo eftersom jag jobbar helger och vet när sambons svensexa blir..

Vi har varit tillsammans i 8 år (årsdag dagen innan bröllopet), har ett barn på 3 år och en hund.

Till Johannisen vars solist hoppade av: ursäkta att jag skriver det, men det låter inte som en riktig vän. Har man åtagit sig ett sådant uppdrag, oavsett om man är vän eller ej med uppdragsgivaren så är det ett jobb. Och har man gått med på att göra det utan betalning så är löftet fortfarande lika giltigt. Varför skulle ert bröllop inte vara lika viktigt som ett betalande jobb? Isåfall tycker jag att man redan när man tackar ja, meddelar att man kommer att avboka ifall det dyker upp ett annat, betalt jobb eller så får man säga att man vill ha betalt. 
    Fruktansvärt oproffessionellt.
    Jag håller helt med dej, jag är så otroligt ledsen och besviken på hennes agerande. Kan inte för mitt liv förstå hur man kan göra så och trodde verkligen inte att det skulle hända. Jag är väl för naiv, men vi har ändå känt varann i snart sex år och jag trodde jag kunde lita på henne.
  • johannisen

Vi ska ha Mendelssohn som ingångsmarsch, då vi inte ville att kantorn skulle behöva öva in två helt nya stycken. Som utgångsmarsch har vi valt "The Arrival of the Queen of Sheba" i en något snabbare version.

• johannisen

Vår solist ska sjunga Hallelujah, fast med svensk text och den solist som hoppade av skulle ha sjungit From this Moment On. Hoppas ännu på att hitta en ersättande solist, vilket nog borde vara möjligt.

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!