Syrianskt/svenskt bröllop
Mustikka skrev 2012-12-07 17:46:37 följande:
Förresten på tal om präster hur gör man när vi gifter oss i en syriansk kyrka med syriansk präst? han har ingen vigselrätt så egentligen blir vi bara gifta i den syrianska kyrkan och inte alls "gifta" i samhället. Vill ju inte gå till staten och gifta mig, känns ganska trist att behöva göra det efter att vi redan gift oss. Man vill ju gifta sig en gång lixom!! Hmmm...Gifte mig nyligen med min drömman och hade ett stort bröllop på över 200 pers i norra stockholm. Är själv från Armenien så det var ju inte några syrianska traditioner förutom att det var en syriansk kyrka vi gifte oss i.
Hursomhelst, ska inte tråka ut er... men undrar ni över något så är det bara att fråga =)
Ville i alla fall bara lämna en liten kommentar till inlägget ovan som Mustikka har skrivit..Syrianska präster (eller armeniska präster för den delen) har ingen vigselrätt i Sverige. Du måste gifta dig borgerligt för att vara skriven som gift i Sverige. Det kan man göra antingen några dagar innan bröllopet eller typ redan nu.. Det är upp till brudparet att bestämma det. Viktigt att ni bokar tid bara, det är liksom inte drop-in.
Lycka till med den fortsatta planeringen! Ett råd: stressa inte upp er för mycket. Allt kommer lösa sig och det kommer blir 99 % som ni vill ha det. Den sista procenten måste man ha överseende med ;)