Fästmön skrev 2012-11-22 17:35:36 följande:
Det var många av våra kompisar som mailade svar faktiskt. Men inte så många som jag trodde! Kanske 20 personer!
Det blev till slut ca. 240 gäster - varav 170 från min sida och 70 från min mans sida. Så han hade rätt så många också för att vara svensk.
Vi hade ett ganska så blandat bröllop. Syrianska bröllop är väldigt roliga men så opersonliga. Jag tycker att svenska bröllop är så vackra - men stela. Jag har gråtit på varenda svensk vigsel jag varit på men inte en enda syriansk. Men det är ju min personliga åsikt. Hursomhelst så försökte vi få med det vackra från svenska kulturen och det mer livliga och roliga från syrianska. Det som var enligt svenska traditioner var;
Vi började ganska tidigt. Vigseln var kl 15.00 (och då BÖRJADE den 15.00, inte 15.45 som det brukar vara på syrianbröllop).
Vi hade risaskar och vigselhäften som delades ut före vigseln
Vi hade riktig organist och två solosånger
Utanför kyrkan hade vi två violiniser som spelade när vi kom ut
Vi hade fika efter vigseln i prästgården som ligger jämte kyrkan (fast det var så fint väder så de flesta var utomhus och minglade/lyssnade på violinisterna/fikade)
Vi hade två toastmasters och flera tal/uppträdanden
Vi hade bröllopshäfte (som jättemånga syrianer tog med hem för de tyckte att de var så bra!)
Vi hade ingen dans när det var mat. Så det var ganska så "lungt" långa stunder.
Vi hade brudens och brudgummens "drink" som man kunde beställa av serveringspersonalen
Sen hade vi inte ngt filmteam. Jag tycker peresonligen att det förstör stämningen... Särskilt i kyrkan. Vi hade istället en svensk tjej som filmade lite då-och-då och klippte ihop till en filmsnutt.
Men musiken var mestadels syriansk/arabisk för det var fler som dansade då (även svenskarna). Maten var syriansk. Vi dansade tryckare istället för brudvals och vi hade en smörig rökmaskin =P
Det där lät verkligen super mysigt och personligt som du säger.
Men vad är ett bröllopshäfte för något? lät spännande.
Vu har ju finska traditioner och jag är ju lite rädd haha, finskar gör tydligen något med bruden och dem vill inte berätta vad självklart. Men har frågat vänner så nyfiken som jag är och de dem gör är att kidnappa bruden så får hennes man söka efter henne och försöka få mig tillbaka, han kommer få göra en del roliga saker och även bruden ska göra ett o annat. Vet inte riktigt vad och det är lite spännande, säkert pinsamt men roligt.
Men hur gör man för att veta hur mycket mat man ska beställa? för man osar ju om man kommer eller ej. Vill inte att någon skall vara utan, "Om gud vill" räcker inte hahahah. Typiskt syrianer faktiskt, fick mig ett gott skratt måste jag säga. Tror jag kommer få vara med om samma sak.
Vi tänkte också på att skriva en rolig dikt om att vi hellre vill ha pengar, men de flesta vet redan om det, vi kommer ha ca 75 finnar till Södertälje som vi måste försöka rymma någonstans. Känner ni till några billiga vandrarhem i närheten? svårt o få plats med alla hos mamma o pappa haha!
Jag tror vi kommer köra med brudvals, min fästman är jätte duktig och tycker den är vacker, han kallar tryckaren för pingvindansen. Men han får räkna med att förlora ett par tår för jag är helt värdelös :D