Syrianskt/svenskt bröllop
Mustikka,
Ja, save-the-date-kort är som sagt ett kort där man skriver något i stil med: "Bröllop lördagen den (datum) mellan Anna och Peter. Inbjudan och information kommer längre fram". Så om ni ska ha med all information om bröllopet på ett sådant kort så är det inte längre ett save-the-date utan ett inbjudningskort.
Vi vill också att våra gäster ska få extra information om bröllopet, om t ex boende. Därför så har vi tänkt att vi kort och gott ska skriva ett inbjudningskort OCH ett extra kort - med all extra information som inte hör hemma på ett inbjudningskort. Så vi kommer skicka ett inbjudningskort tillsammans med ett extra "informationsblad". Dessa skickar vi alltså ut samtidigt, i samma kuvert. Jag har sett exempel på det här på BT, tycker det är smidigast att göra så, än att t ex skriva viktig information på en hemsida eller blogg istället och riskera att vissa gäster missar det. Man kan t ex inte räkna med att dem äldre gästerna har datorer osv.
Vi ska skicka ut inbjudan tidigt, vi gifter oss i september och funderar på att skicka ut inbjudan redan i februari. Ni kan ju också skicka ut er inbjudan tidigt.
Vad gäller präst så kommer vi endast att låta en svensk präst viga oss. Jag ser ingen anledning att ha en syriansk präst OCKSÅ. För mig spelar det ingen roll om prästen är syrian, svensk eller indier. Så länge vi vigs inför Gud och får vårt äktenskap välsignat!
Dessutom så har jag aldrig ens haft en tanke att gifta mig i en syriansk kyrka. Jag tycker syrianska vigslar är opersonliga och jag förstår inte vad prästen säger (jag förstår inte syrianska, bara lite arabiska). Så för mig var det en självklarhet att vi skulle gifta oss i en svensk kyrka. Jag tycker svenska vigslar är vackra, personliga och man kan i samråd med prästen få möjlighet att utforma vigseln efter egna önskemål.
Men om jag vore ni, så skulle jag slå ihop vigseln och ha både en svensk och en syriansk präst. Är din fästman med i svenska kyrkan? En av parterna måste vara med i svenska kyrkan för att ha RÄTT att gifta sig i en svensk kyrka. För att få gifta sig i svenska kyrkan eller av en svensk präst krävs det att minst en av er är medlem i svenska kyrkan.