Inlägg från: sommar2014 |Visa alla inlägg
  • sommar2014

För snålt tilltaget?

Tänk också på alkoholfria alterntiv. Nu ser det ut som att ni inte alls tänkt på det alkoholfria (vilket ni kanske har gjort!) men många kan eller vill inte dricka alkohol och det är trist om det bara finns vatten till dessa. Systemet har många bra alkoholfria drycker, exempelvis mousserande vin (jag gillar en sort som heter Billabong), olika bryggda drycker (exempelvis Beo) och så vidare.

Viktigt är också att tänka på fördelningen alkohol/alkoholfritt. Om man har festen inne i en stad, dit det är relativt billigt/enkelt att åka taxi eller buss eller om gästerna bor så nära att de kan gå eller cykla hem kan man anta att inte så många avstår alkohol på grund av bilkörning. Om man däremot har bröllopet långt ute på landet där det inte finns kollektivtrafik och inte har ordnat någon speciell hemtransport kan man anta att kanske så många som varannan (eller var fjärde om par samåker) kommer att dricka alkolfritt eftersom de ska köra bil. Obs att det här bara är mina egna uppskattningar utifrån de fester jag varit på. Glad Är det många gravida på festen går det ju också åt mer alkolholfritt, likaså om det är många barn med då man får hoppas att åtminstone en förälder håller sig någorlunda nykter. Jag har varit på bröllopsfester då det alkoholfria bubblet knappt räckte eftersom så många behövde köra bil för att ta sig till och från festlokalen!

Svar på tråden För snålt tilltaget?