• Heddan0

Smink, hur gör ni?

Hej på er alla brudar där ute.

Måste bara fråga hur ni tänkt att göra med smink på den stora dagen. Senaste åren har jag blivit sminkad av flera olika personer som arbetar med det. Mitt problem är dock att jag ALDRIG varit nöjd med detta. Så nu funderar jag på om jag ska sminka mig själv istället så att det känns som jag. Känns det "snålt" att göra det på sin egen bröllopsdag?

För övrigt räknar vi ner nu, mindre än en månad kvar, den 1 september smäller det=)

• Svar på tråden Smink, hur gör ni?
  • MajaStina

Jag ska få hjälp med både hår och smink på en salong här där jag bor.

Sminkar mig väldigt sparsamt själv och känner att jag har noll koll på vilken nyans på bas jag ska ha tex.

På salongen har dom utbildning så dom kan se vad som passar just min hudton. Man har ju oftast lite blemmor i ansiktet eller ringar runt ögonen som man normalt kanske inte bryr sig om, men just den här dagen vill jag se slät och "prickfri" ut i ansiktet.

Håret mitt är kort så jag har ingen direkt idé om vad jag skulle kunna hitta på så även där kände jag att jag ville ha hjälp. Kanske blir det nån liten pärla eller blomma nånstans i kråkboet! Haha! Ska bli riktigt spännande att se vad dom hittar på med ett kort hår faktiskt! Långa bruduppsättningar har man ju sett i part o minut, men korta däremot...

Som tur är ingår en provstyling i priset så man har en chans att säga STOP! Sådär kan jag ju inte se ut!! Då vet man ju att det går att göra om det hela till det bättre.

Gifter mig den 1 september, så nu är det nära!!

• Principisessan

jag kommer antagligen göra både hår och smink på salong. Jag är faktiskt rätt bra på både hår och smink själv men tänker att det kan vara en skön stund att bara få bli ompysslad. 

Om du sminkar dig själv och vill ha ett smink som håller hela dagen, köp primer. Allt kommer sitta bättre då!
    Om du inte brukar använda lösögonfransar så kan det vara lite trixigt och kladdigt att få dem på. Sen tycker jag att bara ett par tippar att sätta längst ut är snyggare än en hel fransrad, men det är ju en smaksak förstås. Annars gör en bra mascara underverk med fransarna. Som Helena Rubensteins "Spectacular"

Gör håret först och sminket sist, du vill inte få hårspray och bli blank i ansiktet. :) 

• Sara 120707

Jag kan verkligen rekommendera såna där halva lösögonfransar, gjorde mycket för sminkningen. Bara öva några gånger innan för det känns lite ovant och är lite trixigt att sätta på men verkligen värt det.

• SkövdeSophie

Jag tänkte bara slänga på lite mascara och läppglans precis innan vigseln. 

• Ellis

Jag sminkar mog själv, använder både primer och något som heter oil mattifyer för att inte bli blank under dagen. Jag blir bara stressad om någon annan ska göra det åt mig.

• niriel

Jag har aldrig blivit sminkad förut men hade en kanonduktig tjej som hjälpte mig när det väl var dags. Tycker annars också att det är lite läskigt när folk ska peta mig i ansiktet och vara nära ögonen med en massa penslar och saker. Det blev kanonfint, det såg inte alls sminkat ut men det jämnade till min hy och gjorde att man såg sådär tjusigt persikofräsch ut som man bara drömmer om annars.. Sminket gjordes efter håruppsättningen, men frissan var kvar för att kolla att luggen såg ut som den skulle även efter att den hade fösts undan för sminkningen.

• Heddan0

Vad menar ni med halva lösöginfransar? Är det sådana som bara är några strån i varje eller det finns någon annan variant??

• Sara 120707

Såhär såg de ut på.

Jag satsade på en väldigt naturlig sminkning, en bra bas och framhävde ansiktsformen med rouge och bronzer. Ljus primer på ögonlocket lite mörk skugga i ytterkanten och vit skugga i innerkanten samt lite vitskugga under ögonbrynet.

Läpparna höll jag oxå naturliga med bara läpppenna ett strå mörkare än min vanliga färg och ett lipbalm över

• Heddan0
    Sara 120707 skrev 2012-08-06 16:08:48 följande:

Såhär såg de ut på.

Jag satsade på en väldigt naturlig sminkning, en bra bas och framhävde ansiktsformen med rouge och bronzer. Ljus primer på ögonlocket lite mörk skugga i ytterkanten och vit skugga i innerkanten samt lite vitskugga under ögonbrynet.

Läpparna höll jag oxå naturliga med bara läpppenna ett strå mörkare än min vanliga färg och ett lipbalm över

Jättefint!!

Satte du på fransarna själv?
  • Sara 120707
    Heddan0 skrev 2012-08-06 17:37:22 följande:
    Jättefint!!

Satte du på fransarna själv?
    Ja, gjorde allt själv
  • ElinFalk85

Jag sminkade mig själv. övade 2-3ggr innan (minns inte riktigt). Jag använde nästan bara smink från elf: eyeslipsface.se/ (tar 1-2 veckor att få hem grejjerna). Macara köpte jag från lumene och ögonpenna från h&m. testa deras primer en vit pumpflaska som man bara tar nån droppe av i ansiktet, sitter som berget efter det! (sminket alltså), finns även ögonrpimer som också är jättebra! Jag som brukar få problem med lite torra ögon hade en droppe ögondroppar i vardera öga innan jag satte igång =).

• Krystal

Har just nu inställningen på att jag ska sminka mig själv. Har hittat några videor på YouTube men instruktioner på fina naturliga sminkningar som jag tänker testa och träna mig på under vintern...

• Ekna

Jag var först inne på att bli sminkad. Sen var jag och bokade frisör och hennes först fråga var ska du sminka dig själv? Jag svarade nej tror inte de . Hon svarade hade jag varit dig hade jag gjort de då det offras är då du får rätt sminkning och inte liknar en clown. Hon har varit i yrket i över 40 år så litar på de hon säger att sminka sig själv är nog bäst dock tänkte jag nog kolla youtube och kanske gåtfull make up store och blir sminkad bara för ha lite mer koll på hur jag ska göra de perfekts:)

• Pluppe

Jag kommer sminka mig på Make-up Store efter att jag har varit hos frisören och satt upp håret. Planen var först att sminka mig själv, men jag fick ett presentkort i julklapp och gjorde en sminkning hos dem i våras och kände mig verkligen jätte fin efteråt.

Tycker absolut INTE att det är snålt att sminka sig själv! Det handlar ju om hur man trivs, och är man kräsen ska man absolut sminka sig själv :)

• sofi 88

Jag sminkade mig själv, tycker inte det är snålt, man köper ju ändå produkter tänker jag men skillnaden är att man kan använda produkterna senare. Jag körde också en ganska naturlig, lätt makeup eftersom man vill känna sig som sigsjälv på bröllopsdagen :) Veckan innan vaxade jag och färgade brynen och färgade även fransarna för att inte riskera en skarv i färgen mellan mascaran och längst ner på fransen. Läpparna fick bara lite glans eftersom jag nästan aldrig målar dem och på ögonlocken körde jag tre skuggor som gick i guld/brunt/vitt som suddades ihop fast det syns inte så tydligt på bilden.

• InaAnna

Jag gifter mig också den 1/9 och har bokat tid för hjälp med både smink och hår. Fast jag blir sminkad först och sen gör dom håret.. hmmm.. kanske fel ordning men dom samarbetar och tyckte det var rätt ordning?

Däremot har jag en provsminkning en vecka innan och jag hoppas innerligt att jag blir nöjd med den.. då ska jag fråga om ordningen på smink och hår också. Jag vill ju blir jättefin om jag betalar för att bli sminkad, annars kan jag lika göra det själv. Men jag hoppas på att det blir lite extra speciellt.

• ElinFalk85
    sofi 88 skrev 2012-08-06 18:36:24 följande:
    Jag sminkade mig själv, tycker inte det är snålt, man köper ju ändå produkter tänker jag men skillnaden är att man kan använda produkterna senare. Jag körde också en ganska naturlig, lätt makeup eftersom man vill känna sig som sigsjälv på bröllopsdagen :) Veckan innan vaxade jag och färgade brynen och färgade även fransarna för att inte riskera en skarv i färgen mellan mascaran och längst ner på fransen. Läpparna fick bara lite glans eftersom jag nästan aldrig målar dem och på ögonlocken körde jag tre skuggor som gick i guld/brunt/vitt som suddades ihop fast det syns inte så tydligt på bilden.

vacker sminkning!!! vi verkar ha samma tänk =).
Svar på tråden Smink, hur gör ni?