• Chicita

Bilder-runda bords dukningar

anette83 skrev 2012-08-07 14:09:52 följande:

Dock rekomenderar jag att använda runda om det går att få tag på. Har fått mycket positiv respons från våra gäster och att det var mycket uppskattat med runda bord eftersom det är mycket lättare att prata med alla kring bordet och på så vis får man en annan stämning Glad

Nu känner jag mig kanske lite taskig... 
    Men min erfarenhet av runda bord är precis tvärt om.
    Man begränsas ofta till att prata med dom två som sitter bredvid en, för att dom som sitter mittemot hör inte vad man säger om man inte skriker, speciellt när det är mycket sorl och prat.

Så vid flera tillfällen har jag hamnat mittemellan två personer som jag inte känner, men som har någon som dom känner på sin andra sida, vilket ju alltså gör att dom mer eller mindre exkluderar mig från samtalet hur jag än anstränger mig för att kunna komma in i det.

Jag tror att det kan bli annat med mindre bord (typ 6 personer / bord) eller om man sätter folk som känner varandra redan (gruppvis) vid borden. Alternativt då tänker till med bordsplaceringen så att man inte isolerar någon på det sättet jag beskrev.
    Jag är en social person, men efter någon timmes försök att få komma med in i konversationen så gav jag upp och satt och åt min mat i tystnad. 
  • Chicita

Bolla runt lite med olika typer av bordsplaceringar.

Vi hade 3 bord som honnörsbord, men satt bara 2 per bord.
    Och sen tre långbord, ett på mitten och ett "längst ut" på var sida av honnörsbordet, så det var bra med plats mellan stolarna att gå på, samt att vi inte byggde ihop långborden med honnörsbordet så man kunde gå ut den vägen också...

Hur du än gör, så tänk över bordsplaceringen.
    För det är den som avgör mest hur lyckat det blir, inte formen på borden Flört 

• Chicita

Ja om ni har ett runt honnörsbord så kan det riskera att smälta in bland dom andra. Men då får man ju tänka på hur man placerar borden, kanske ha honnörsbordet i mitten och dom andra runtomkring (som en blomma) och dekorera honnörsbordet extra mycket så det är tydligt att det är det.

Eller köra traditionellt honnörsbord på ena kanten av rummet

Men det där löser ni, ni känner era gäster bäst av alla.
    och det som funkar för den ena, funkar inte för den andra Flört 

Svar på tråden Bilder-runda bords dukningar