• Hoffsennanen Tottoplex

Bilder-runda bords dukningar

Jag skulle vilja ha lite inspiration på dukningar av runda bord. Verkar iofs svårt att få tag på runda bord men skam den som ger sig!!

• Svar på tråden Bilder-runda bords dukningar
  • anette83

Vi använde oss utav runda bord men jag håller med dig om att det är svårt att hitta någon lokal som har det, utan risken är att man får hyra in i så fall.
    Dock rekomenderar jag att använda runda om det går att få tag på. Har fått mycket positiv respons från våra gäster och att det var mycket uppskattat med runda bord eftersom det är mycket lättare att prata med alla kring bordet och på så vis får man en annan stämning Glad
    Så här blev vår dukning! Vi valde att själv duka borden så att vi fick det så som vi ville!

• lufthamn

Du verkar ha bra smak! Vi ska gifta oss i september och runda bord är ett måste för både mig och min blivande man! Jag är SÅ TRÖTT på dessa långbord och stela formationer som det alltid är för trångt för, så alla får resa sig om någon ska gå på toa, plus att om man som gäst råkar hamna med någon tråkig person så är hela middagen körd!

Det är ju inte riktigt runt, men vi hade kunnat tänka oss liksom fyrkantiga bord som folk liksom sitter kring, om det inte fanns runda. Huvudsaken är att man kommer ifrån långborden, kände vi. Nu blir det runda ändå. Det verkar vara mer sånt i utlandet.

Så här kommer det se ut där vi äter vår bröllopsmiddag, fast färre bord eftersom vi bara är 30 personer

Lycka till!

• Hoffsennanen Tottoplex

Åh vad fantastiskt fint tjejer! Jag håller på att leta som en tok efter en bra lokal där det finns möjlighet att fixa den och framför allt där vi kan ha med egen kock! Hittat en firma som hette..kikri eller ngt? Där de hade fantastiskt snygga stolar!! Och runda bord förstås Anette; hyrde ni eller hade ni tur att det fanns?

• anette83

Tack så mycket lufthamn Skrattande vi blev väldigt nöjda med resultatet. Dock kan jag inte ta åt mig all äran utan det var faktikst min man som stod för själva dukningen!
    Ser supermysigt ut. Var är det någonstans?! Ett stort grattis till er och hoppas er dag blir fantastisk! Passa på och njut! Dagen går fort men bättre dag finns inte! Hjärta

Hoffsennanen Tottoplex: Vi fick hyra till ett mycket bra pris! Där vi hyrde lokalen hade bord och stolar i annan lokal som vi därmed fick hyra till ett bra pris.
    Hur går det för er? Har du/ni hittat något bra än? När är bröllopet?!

• Chicita
    anette83 skrev 2012-08-07 14:09:52 följande:

Dock rekomenderar jag att använda runda om det går att få tag på. Har fått mycket positiv respons från våra gäster och att det var mycket uppskattat med runda bord eftersom det är mycket lättare att prata med alla kring bordet och på så vis får man en annan stämning Glad

Nu känner jag mig kanske lite taskig... 
    Men min erfarenhet av runda bord är precis tvärt om.
    Man begränsas ofta till att prata med dom två som sitter bredvid en, för att dom som sitter mittemot hör inte vad man säger om man inte skriker, speciellt när det är mycket sorl och prat.

Så vid flera tillfällen har jag hamnat mittemellan två personer som jag inte känner, men som har någon som dom känner på sin andra sida, vilket ju alltså gör att dom mer eller mindre exkluderar mig från samtalet hur jag än anstränger mig för att kunna komma in i det.

Jag tror att det kan bli annat med mindre bord (typ 6 personer / bord) eller om man sätter folk som känner varandra redan (gruppvis) vid borden. Alternativt då tänker till med bordsplaceringen så att man inte isolerar någon på det sättet jag beskrev.
    Jag är en social person, men efter någon timmes försök att få komma med in i konversationen så gav jag upp och satt och åt min mat i tystnad. 
  • Hoffsennanen Tottoplex

Åh ni får mig att fundera på om jag väljer rätt... Vi har bestämt oss nu för ngn vecka sedan att det blir oktober nästa år så känner att jag har lite tid åt fundera men är ju tusen andra beslut så känns skönt om man hade kunnat besluta ngt

• Chicita

Bolla runt lite med olika typer av bordsplaceringar.

Vi hade 3 bord som honnörsbord, men satt bara 2 per bord.
    Och sen tre långbord, ett på mitten och ett "längst ut" på var sida av honnörsbordet, så det var bra med plats mellan stolarna att gå på, samt att vi inte byggde ihop långborden med honnörsbordet så man kunde gå ut den vägen också...

Hur du än gör, så tänk över bordsplaceringen.
    För det är den som avgör mest hur lyckat det blir, inte formen på borden Flört 

• Hoffsennanen Tottoplex

Tack Chicita! En sak som kom upp är att man glömmer av honörsbordet med runda bord?

• Chicita

Ja om ni har ett runt honnörsbord så kan det riskera att smälta in bland dom andra. Men då får man ju tänka på hur man placerar borden, kanske ha honnörsbordet i mitten och dom andra runtomkring (som en blomma) och dekorera honnörsbordet extra mycket så det är tydligt att det är det.

Eller köra traditionellt honnörsbord på ena kanten av rummet

Men det där löser ni, ni känner era gäster bäst av alla.
    och det som funkar för den ena, funkar inte för den andra Flört 

• Hoffsennanen Tottoplex

Ja jag tänkte man kunde ha ett rakt i överkant Men ett runt i liten hade kanske varit ngt! Tack!

• Annary

Vi ska harunda bord men placerar alla så att de åtminstone har ngn bredvid sig som de känner och vi placerar även folk som vi tror kommer trivas bra ihop. Vi har inget honnörsbord utan vi kommer att sitt på ett runt bord tillsammans med brudfölje och syskon och det kommer nog ändå vara placerat så att vi syns. Tror folk kommer att ha kolla på oss ändå under middagen. ;) Vi funderade på att ha runda bord med ett rakt honnörsbord men kom fram till att vi nog kan delta i festen mer om vi också får sitta vid ett runt bord som alla andra och inte avskärma oss. Tror det blir superbra. 9 bord har vi med 8-10 personer per bord.

• lufthamn

Jag har tänkt en del på det som Chicita säger med. Vi kände att det är viktigt att det går att prata med alla runt bordet, så de får inte vara för stora och det borde sitta max 6-7 personer vid varje bord. Tyvärr är borden där vi ska vara anpassade för 8-10 personer så vi är lite oroliga att det blir så att man begränsas mer än vid långbord...

Honnärsbord ska vi inte ha. Vi har bestämt att strunta i alla traditioner vi inte KÄNNER för. Alla ska sitta vid runda bord och vid vårt bord tror jag vi kommer ha bestman+sambo och brudtärna+sambo plus ett annat nära kompispar. Våra föräldrar får sitta vid ett annat bord.

Anette83: Hur många hade ni runt varje bord? upplevde ni att det var ett problem att folk inte kunde prata med varandra? Jag tror att akustiken spelar in där med. Är det kass akustik kan man ju knappt prata med den som sitter närmast...

• millemill

Vi hade flest runda bord med 4-5 personer vid varje + två vanliga bord, 8 personer vid ett och 6 personer vid det andra. Och så honnörsbordet var rakt med 10 pers.

Svar på tråden Bilder-runda bords dukningar