• Fröken Skruttis

Jag oroar mig för att bröllopskorten ska bli misslyckade!

Jag blir ALDRIG bra på kort! Så är det. Har alltid fått höra: "Men oj! Va rolig du ser ut! " Vilken min du gör" osv.

Jag gör mig inte på kort alls. Är orolig att korten blir förstörda! Är oerhört kritisk när det kommer till mitt utseende och kan störa mig på småsaker. Känns inte alls kul.

• Svar på tråden Jag oroar mig för att bröllopskorten ska bli misslyckade!
  • tinaalpfält

Jag känner igen det, jag kan liksom inte se normal ut när en kamera sticks framför ansiktet på mig. Dock hoppas jag stenhårt på att jag kommer att vara så lycklig den dagen att det stora leendet sitter per automatik och jag slipper oroa mig. Skrattande

• imoen

Där skiljer sig ju amatörfotografen från proffset också... Dina vänner som fotograferar kanske får till de "normala" korten på dig men om ni anlitar ett Proffs till porträtt osv så kommer hen att få till helt ljuvliga bilder på dig, det är ju därför hen är proffs!

• MagnusFru

Jag tror att när ni tittar på era bröllopskort så kommer ni se lycka och kärlek och glädje. Jämför dig inte med andras foton eller andras utseende. Jag tror att när brölopsdagen kommer så kommer ni att känna sån glädje och lycka och det är det ni komme rminnas när ni ser foton från den bästa dagen i era liv
    Vet du att ett av mina favorit-foton från vär bröllopsdag är en bild av mig under middagen där man ser tydligt att sminket inte sitter helt perfekt efter alla lyckotårar, läppstiftet är avskavt lite sådär som det blir när man äter och dricker och gråter och man ser matrester (!) på mina tänder men leendet och uttrycket i ögonen är sådär lyckligt och avslappnat och kärleksfullt så alla dom där mindre bra sakerna (sminket, matrester på tänderna, avskavt läppstift) inget av det gör nåt.
    Det är ett foton av mig på vår bröllopsdag så som jag såg ut vid en viss tidpunkt och det visar mig som jag faktiskt var...en icke-perfekt mänsklig glad rörd avslappnad och väldigt lycklig och kär brud
    Jag läste flera tips i bröllopstidningar innan vårt bröllop, det var tips typ "Be din tärna kolla hur du ser ut under dagen, under fotograferingen, under middagen osv och be henne hinta när du ska bättra på läppstiftet, be henne säga till när du ska pudra ansiktet osv så du ser bra ut på alla foton...."
    Och jag tänkte faktiskt be min tärna om det men jag glömde bort att be henne om det och vet du, nu i efterhand så kan jag tycka att det låter lite löjligt faktiskt....lite som att man som brud "måste" se helt perfekt och nysminkad ut på varje foto som någon tar!
    Alla såna idéer om att "allt" och "alla" måste se så perfekt och "regisserat" och helt perfekt ordnat och liksom militäriskt strikt planerat och icke-spontant ut ökar ju bara pressen och stressen! Vem vill egentligen ha en sån bröllospdag där brudparet ser helt perfekta och kontrollerade ut hela tiden? Och hur kul är det för gästerna och brudparet är mer intressade av att "se bra och perfekta ut på alla foton" än att faktiskt njuta av sin dag där och då? Jag och mannen skulle du inte haft en så härligt underbar dag om vi hade behövt se perfekta ut hela tiden!
    Herregud jag är ju ingen fotomodell, jag ska ju faktiskt inte sälja en produkt (som ju de perfekta retucherade fotona som de tar av modeller är till för) -jag är ju faktiskt en helt normal och mänsklig  människa av kött och blod! Jag är den jag är och på min bröllopsdag såg jag inte perfekt ut hela tiden men jag lyckligast i hela världen för jag gifte mig med min livs stora kärlek

• kickanw
    imoen skrev 2012-08-08 15:35:07 följande:
    Där skiljer sig ju amatörfotografen från proffset också... Dina vänner som fotograferar kanske får till de "normala" korten på dig men om ni anlitar ett Proffs till porträtt osv så kommer hen att få till helt ljuvliga bilder på dig, det är ju därför hen är proffs!
  • InaAnna

Jag oroar mig också en del över just fotografierna, jag är inte alls missnöjd med mitt utseende förutom på de flesta foton! Men jag har tänkt så här, fotografen får ta det bilder han vill och om han inte föreslår lite bilder där man inte syns supernoga, tex om man står väldigt nära och pussas eller håller om så ska jag föreslå det. Detta för att känna sig säker på att det finns något kort som även jag gillar om jag inte klarar av att se mig själv haha. Nä SÅ illa är det inte men man vill ju vara fin, speciellt om man känt sig fin hela dagen

• wahlstrm

En bra fotograf är ett bra tips, men det finns mer man kan göra.
    Att öva hemma framför spegeln kan kanske kännas lite löjligt, men det funkar :)

Det viktigaste och mest effektiva tipset är dock att kommunicera med din fotograf om vad det är du tycker känns jobbigt och vad du tycker brukar bli fel, då kan ni säkert lösa det tillsammans.

Lycka till :) 

• Want to

Precis så jag känner. Vi är lite inne på att köra proffs fotograf under vigseln, minglet och början på middagen. Och strunta helt i porträtt fotograferingen. Eftersom vi känner båda två att vi aldrig blir lyckade på kort och gillar inte situationer när man ska posa. Så vi är helt enkelt inne på att vi vill ha i stunden bilder. Bilder som verkligen speglar vårt bröllop =)

• J2012

Som så många här inne redan påpekat: Fotografen har stor betydelse. En duktig fotograf är inte bara bra på att ta bilder utan får också personerna framför kameran att känna sig bekväma. Så gör lite "efterforskningar", hör er för vad andra rekommenderar för fotograf och be att få se bilder fotografen tagit. Om man kollar på en fotografs hemsida och ser lite olika bilder tycker jag man ganska snabbt ser ett mönster -Ser personerna på bilderna glada och avslappnade ut eller är det konstigt uppställda poser och stela leenden?

Ett annat tips är faktiskt att göra en provfotografering. Det är såklart beroende på vad man har för budget, men övning ger faktiskt färdighet ;) . Från att ha varit extremt fotorädd (finns nästan inga bilder på mig från det att jag var tillräckligt gammal för att säga ifrån) så har jag faktiskt lärt mig att känna mig bekväm framför en kamera. Det sämsta tipset jag alltid fick förut var "slappna aaaav" - när jag slappnar av ser jag ut som en hösäck! Det jag haft mest nytta av är att sträcka lite på halsen och bara försöka vara så kär som möjligt, det syns i ögonen. 

OCH ha både en porträttfotografering och foto när ni kommer ut från kyrkan, blir de första misslyckade så blir det säkert någon av de andra som är bra och vice versa. Att känna "det är nu eller aldrig det ska bli en bra bild jag ska leva med resten av livet" är inte direkt upplagt för bra bilder. Se till att ni har mycket att välja på helt enkelt, och kanske tom några "här går vi på vägen bort från kameran", en bild bakfrån måste ju bli bra, elller hur? (Obs skämt, men vi gjorde faktiskt så, haha!) 

• linasfotokasse

Jag tycker att när ni bokat fotograf, kräv en provfotografering! Det hjälper både dig och fotografen! Lycka till!

• fotodavid

Som fler redan skrivit så gör en bra fotograf att ni kan slappna av framför kameran. Nu vet jag inte om du bara tänker på de formella porträtten men annars är min erfarenhet att bruden brukar glömma av fotografen om man är med hela dagen och då får man ofta naturliga bilder. Och vad det gäller de formella porträtten och posande så kan en bra fotograf känna av vad ni är bekväma med, själv brukar jag låta brudparet interagera med varandra ungefär som de vill och sen fotar jag. För vissa bilder behöver man regissera mer men jag gillar generellt inte posade bilder.

• Jojjsan
    Fröken Skruttis skrev 2012-08-08 14:09:16 följande:

Jag blir ALDRIG bra på kort! Så är det. Har alltid fått höra: "Men oj! Va rolig du ser ut! " Vilken min du gör" osv.

Jag gör mig inte på kort alls. Är orolig att korten blir förstörda! Är oerhört kritisk när det kommer till mitt utseende och kan störa mig på småsaker. Känns inte alls kul.

Hej!
    Jag är hobbyfotograf, och har fotograferat flera bröllop. Som fotograf kan jag säga att man snarare blir sporrad av att modellen för dagen inte gillar att vara med på kort. Då vill man verkligen få till vackra kort där personen tycker att hon/han ser bra ut. En bra fotograf vet också vilka vinklar, poser  som är fördelaktiga. De flesta fotografer erbjuder en provfotografering innan själva bröllopsfotograferingen. Då har du tid på dig att lära känna fotografen. Det kommer gå bra! Lovar.
    Kom ihåg att det är viktigt att du anlitar en fotograf som du känner dig bekväm. En fotograf som kan få dig, er att känna er avslappnade och ha roligt.

Lycka till!
  • filibustern

jag har problemet att jag tycker ajg ser normal ut på kort.. men varje gång jag visat ett för min fästman får jag höra "du blir inte bra på kort"..... :P

• filibustern

och i mitt fall har jag märkt (kan ju vara så för många) att om det blir ett "överraskningskort" då blir det riktigt naturligt och fint. även om fotografen är rolig så man får sej ett äkta skratt. :P

• Tokig

Jag blir jättekonstig på bilder jag med. Men jag tycker faktiskt att jag är fin på våra bröllopsbilder. Allt tror jag handlar om att försöka slappna av. Inte tänka så mycket på det och att istället sprida känslan man har.

Lite av våra bilder kan ni se på www.nukörvi.se

• Juni 2012

Jag avskyr också att vara med på på kort. Vi fick våra bilder förra veckan, efter sju månaders väntan, och den enda/första jag ser på samtliga bilder är att min klänning har hasat ner i ryggen så det är en bubbla. Tyvärr sa inte fotografen någonting om det så... ja. Synd.

• Mmmaria

Mina tips:

1. Öva framför spegeln eller låt din blivande man ta kort. Känn efter hur ansiktet känns när det "ser bra ut". Kanske du blir bättre från ett håll än ett annat eller att snett uppifrån passar dig bäst. Att lära känna sitt bästa foto-jag är ju även bra för framtiden.

2. Prata med fotografen så att hon/han vet om "problemet". Annars blir det lätt så att fotografen uppmanar er att skratta eller vinkla er på ett sätt som inte blir bra för dig. Sedan kan ni säkert ta fina profilbilder och på håll som funkar.

Låt inte det här ta över och bli ett stort problem. Bröllopsbilderna ska påminna er om den stora dagen och om lycka och det kommer de göra oavsett hur du ser ut : )

• Grodprinsens brud

Både jag och sambon har samma problem som du. Även fast jag nu för tiden är relativ smal så lyckas jag alltid stå så jag har flera bilringar eller sitta så att jag får stor dubbelhaka, lyckas inte detta så blundar jag eller ser allvarligt berusad ut. Sambon tittar nästan alltid uppåt vilket gör att han blir fotad rakt in i näsborrana eller så ser han sovande ut... Skrattande

Vi har valt att ha två fotografer som ska fota lite utspritt under fyra timmar och mycket spontana kort så att vi inte "ställer upp oss" för de korten blir vi ALDRIG bra på!

Lets face it... modellandet överlåts åt de som jobbar med det... 

• Eliwyn

Många fotografer erbjuder provfotografering så ni får prova på "modellivet". Flört Då märker ni om hon/han får er att glömma att ni står framför kameran och även lyckas ta fram era bästa sidor. Glad

Svar på tråden Jag oroar mig för att bröllopskorten ska bli misslyckade!