Jag oroar mig för att bröllopskorten ska bli misslyckade!
Som så många här inne redan påpekat: Fotografen har stor betydelse. En duktig fotograf är inte bara bra på att ta bilder utan får också personerna framför kameran att känna sig bekväma. Så gör lite "efterforskningar", hör er för vad andra rekommenderar för fotograf och be att få se bilder fotografen tagit. Om man kollar på en fotografs hemsida och ser lite olika bilder tycker jag man ganska snabbt ser ett mönster -Ser personerna på bilderna glada och avslappnade ut eller är det konstigt uppställda poser och stela leenden?
Ett annat tips är faktiskt att göra en provfotografering. Det är såklart beroende på vad man har för budget, men övning ger faktiskt färdighet ;) . Från att ha varit extremt fotorädd (finns nästan inga bilder på mig från det att jag var tillräckligt gammal för att säga ifrån) så har jag faktiskt lärt mig att känna mig bekväm framför en kamera. Det sämsta tipset jag alltid fick förut var "slappna aaaav" - när jag slappnar av ser jag ut som en hösäck! Det jag haft mest nytta av är att sträcka lite på halsen och bara försöka vara så kär som möjligt, det syns i ögonen.
OCH ha både en porträttfotografering och foto när ni kommer ut från kyrkan, blir de första misslyckade så blir det säkert någon av de andra som är bra och vice versa. Att känna "det är nu eller aldrig det ska bli en bra bild jag ska leva med resten av livet" är inte direkt upplagt för bra bilder. Se till att ni har mycket att välja på helt enkelt, och kanske tom några "här går vi på vägen bort från kameran", en bild bakfrån måste ju bli bra, elller hur? (Obs skämt, men vi gjorde faktiskt så, haha!)