hjälp att få ut gammal, undertryckt, ilska
Några primalskrik i skogen eller i en kudde brukar avlasta lite...
Några primalskrik i skogen eller i en kudde brukar avlasta lite...
Förresten. Jag har tränat japansk kampsport och det finns få saker där det är sådant enormt fokus på kontroll. Den sortens träning trodde jag att man rekommenderade till personer som behöver få MER kontroll, inte tvärtom.
Å andra sidan tänker jag att om man vill vara okontrollerad, släppa på sin egen självkontroll, så hjälper det att vara i en situation med väldigt tydliga ramar. Då kan man känna sig mer trygg med att släppa på kontrollen inom de ramarna. Därför tror jag att det skulle kunna funka också med kontrollerade aktiviteter som t.ex. dans, om du tror att det passar dig bättre?
Ett alternativ till sandsäcken skulle kunna vara simning. Det har samma funktion av väldigt tydliga ramar - i sandsäckssituationen är det bara du och en sandsäck och du får gå lös på den hur du vill, och i simningen simmar man fram och tillbaka längs samma bana - och också att man kan ta i hårt utan att det är någon fara eller att det påverkar någon annan. Dessutom finns det ett tillfredsställande motstånd både i att slå på en tung säck och att röra sig i vatten, som gör att man kan och vill ta i hårdare än vad man gör med mindre motstånd.