• darkHorse

Vegeterianer! Hur väljer ni maten?

Jag undrar hur alla ni som är vegeterianer/veganer gör med maten? Antingen där den ena eller båda i paret är vegeterianer (om det gör någon skillnad).

Hos oss äter jag i princip bara vegetarisk mat, medan mannen äter en del vegetariskt och en del kött. Jag äter köttprodukter ibland och väljer då ekologiska alternativ. Mannen äter kött för att han gillar det och vegetariskt för att han bor med mig samt att det finns god mat utan kött.

Det händer då och då att jag äter kött eftersom jag äter vegetariskt pga miljö/resursskäl samt till viss del djurindustri. Jag tyck det är gott och min inställning är att en ekologisk köttbit då och då är helt ok utan för mig är det viktiga att alla drar ner på en ohållbar konsumtion.

Nu ska man alltså bjuda en mängd gäster på middag och jag är kluven till hur vi ska göra. Gästerna äter till största delen kött och förväntar sig nog det, men är väluppfostrade och skulle uppskatta en helvegetarisk middag också. Visserligen äter mannen kött och jag ibland, men samtidigt är det ett statement jag har gjort i mitt liv. Så det skulle kännas lite konstigt att bjuda på kött också. Jag kan liksom inte bestämma mig för vad jag vill. Om det blir kött blir det bara som huvudrätt och en vegetarisk förrätt.
    Mannen inväntar mest att jag ska ha en åsikt för det är lååångt kvar

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vegeterianer! Hur väljer ni maten?
  • tinaalpfält

Då kanske ni kan göra som du är inne på...välj något ekologiskt kött till huvudrätten och en vegetarisk förrätt Skrattande

Jag var på ett bröllop för ett par år sedan där bruden var vegetarian och brudgummen inte. De hade löst det så att de hade en buffé där hon plockade av de vegetarska alternativen och han plockade lite kött/fisk.  

Angående att bjuda på kött om man är vegetarian är det ju svårt för mig att säga något om som inte är vegetarian, men det är ju inte bara du som bjuder på maten. Det är ju ni båda Skrattande 

• JennyO

Vi har valt att ha buffé just för att vi har gäster som absolut inte äter kött, inte äter kött men gärna fisk eller kyckling, vi har några som är laktosintoleranta osv.

Det är ett digert arbete att hitta mat som kan passa alla, även om gästerna är "väluppfostrade, så är det inte alla som kan äta allt och man vill ju trots allt att det ska finnas något för alla. För oss kändes därför buffe som ett bra val då vi kunde välja en massa olika delrätter =)

• darkHorse

Tack för era svar!

Nu ska vi antagligen ha sittande trerätters och inte buffe, men även om vi hade haft buffe kvarstår dilemmat. För mig är det viktigt att båda ska stå för alla delar av dagen. Min blivande gillar tex. inte hallon så det kommer vi inte ha även om jag älskar det. Det tar lite emot att servera kött i så stora mängder för det är ju liksom inte nåt jag står för.

När ni nämner det här med buffé känns det lättare att servera en helvegetarisk buffé. Då kan alla hitta något dom gillar. Jag kanske är lite rädd att gästerna inte ska tycka om den vegetariska maten? Haha, jag trodde aldrig att jag skulle bry mig så mycket om vad folk tänkte om mig. (Missförstå mig rätt, jag tycker det hör till ett gott värdskap att se till att gästerna trivs och är ingen bridezilla).

• aviman

Alla våra gäster är "köttätare" förutom min och M2B's syster. Vi äter MEST vegetariskt hemma, vi tycker det är godast. Även vi äter kött ibland om vi vet vart köttet kommer ifrån, alternativt om det är vilt-kött.

Vi tänker att det är VÅR dag. Vi bjuder gästerna på maten, till bröllopet och vi vill ju dela med oss av det som är oss och hur vi fungerar. Och vi äter mest vegetariskt så därför känns det väldigt lätt att säga att det är klart menyn blir som hemma.

När vi bjuder hem folk på middag så bjuder vi på vegetariskt, om andra vill bjuda oss på renstek när vi är hemma hos dom - det går ju alldeles ypperligt. Men nu är det vi som bjuder och då blir det som vi vill :) 

Svar på tråden Vegeterianer! Hur väljer ni maten?