Vegeterianer! Hur väljer ni maten?
Jag undrar hur alla ni som är vegeterianer/veganer gör med maten? Antingen där den ena eller båda i paret är vegeterianer (om det gör någon skillnad).
Hos oss äter jag i princip bara vegetarisk mat, medan mannen äter en del vegetariskt och en del kött. Jag äter köttprodukter ibland och väljer då ekologiska alternativ. Mannen äter kött för att han gillar det och vegetariskt för att han bor med mig samt att det finns god mat utan kött.
Det händer då och då att jag äter kött eftersom jag äter vegetariskt pga miljö/resursskäl samt till viss del djurindustri. Jag tyck det är gott och min inställning är att en ekologisk köttbit då och då är helt ok utan för mig är det viktiga att alla drar ner på en ohållbar konsumtion.
Nu ska man alltså bjuda en mängd gäster på middag och jag är kluven till hur vi ska göra. Gästerna äter till största delen kött och förväntar sig nog det, men är väluppfostrade och skulle uppskatta en helvegetarisk middag också. Visserligen äter mannen kött och jag ibland, men samtidigt är det ett statement jag har gjort i mitt liv. Så det skulle kännas lite konstigt att bjuda på kött också. Jag kan liksom inte bestämma mig för vad jag vill. Om det blir kött blir det bara som huvudrätt och en vegetarisk förrätt.
Mannen inväntar mest att jag ska ha en åsikt för det är lååångt kvar
Hur gör ni andra?