Oj då blev det så dyrt?? Vilka ska vi säga NEJ till??
Det är ju svårt att veta när man inte vet vad er budget ligger på och vad som är inköpt och liknande.
Boendet behöver ni inte stå för men kanske som chicita säger fixa någon grupprabatt.
Fördelen med restaurang är ju att ni sparar ju kostnader som dekorationer, porslin, städning och personal.
Som chicita säger kan ni ju be hotellet ta fram ett kostnadsförslag för buffe.
Vi var i lite samma situation som er, jag ville gifta mig på ett av mina smultronställen men vi hade ingen chans att bjuda alla vi ville ha (ca 70 pers ) med deras kuvertavgift( 800 kr ).
Vi tog ett steg tillbaka och bestämde oss för att det som funkade bäst för oss var att ha bara en liten ceremoni med de närmsta och middag på restaurangen och en vecka senare hade vi en mottagning med alla 70 personerna inbjudna i samband med en kyrklig välsignelse ceremoni.
Jag säger inte att det passar er men det finns alltid alternativa lösningar
Kanske börja med att sätta en budget och sedan sätt er ner och skriv upp vad ni prioriterar högst för bröllopet.
För oss var det att ha vigseln vid smultronstället, fantastisk tårta, att hela släkten skulle vara välkomna att fira med oss som var våra topp 3 prioriteringar.