• Anonym (Känns tråkigt)

Oj då blev det så dyrt?? Vilka ska vi säga NEJ till??

MIn sambo och jag ska gifta oss nästa sommar på hans smultronställe uppe i fjällen.
    Det är helt ok för mig :)
    Vi ska bara bjuda dom aldra närmaste och då skulle vi bli ca 35 st.
    I går fick vi ett kostnadsförslag på bröllopsmiddagen....
    27,000 kr och det var BARA maten ( 3 rätters middag). SEN tillkommer det vi ska dricka till!
    Sen så ska alla gäster resa dit. Jag tycker att vi ska betala deras boende, för det är ju inte DOM som har valt stället utan VI. Men min sambo tycker att DOM kan betala för boendet....

Jag hade nog tänkt att vi bara skulle ha EN måltid och sedan kaffe och bröllopstårtan.
    Så nu måsta jag, För jag har störst släkt. Sitta och välja bort dom vi inte ska bjuda......

Hur ska man göra???

• Svar på tråden Oj då blev det så dyrt?? Vilka ska vi säga NEJ till??
  • Chicita

Innan ni börjar prioritera bort folk så fundera på andra lösningar.

Kan ni välja annan mat så det inte blir så dyrt?
    Skulle ni kanske valt en annan plats istället?
    Osv

Att inte betala boende är rätt vanligt, jag har aldrig varit på ett bröllop där jag fått boendet betalt faktiskt. Men man kan underlätta för gästerna genom att försöka kolla upp vart det är billigt att boka, och om era gäster kan få rabatt ifall ni rekommenderar just det hotellet / vandrarhemmet / campingen... 

• mirre01

oj vart handlar ni maten ? vi bestället gratäng med fläskfile & rödvinsås till 50 personer och detta kostar 5200 kr 

• Krystal

Oj, det är ju över 750:-/kuvert...ingår det även lokalhyra, personal, dukar, blommor och ljus i det då?

• Anonym (Känns tråkigt)

ja ca 750 :-  per person. Då skulle dukar blommor och ljus ingå. Vi kommer ju bo och ha bröllopet på ett hotell. Så det finns lixom inte så mycket andra alternativ att tex handla med egen mat.
    Detta är min sambos barndoms ställe där han tillbringade många sommrar, och att ha det på ett annat ställe är otänkbart (för honom)
    han har varit där mycket med sina föräldrar och ingen av dom är i livet nu, så det är väl mycket därför jag känner att jag vill uppfylla hans önskan......

Vi skulle ju kunna tex bara ha 1 maträtt och bröllopstårta kanske?
    Jag kan ju sminka mig själv och fixa mina naglar. Det är bara mitt hår som jag måste gå till frissan med, då jag är VÄRDELÖS på att fixa till mitt eget hår.....

• Anonym (Känns tråkigt)

och varken jag eller min sambo är speciellt glada i alkohol, så man kanske kan ha vanlig alkoholfri cider som välkomstdrink?

• Chicita

Har inte hotellet andra alternativ?
    Buffé exempelvis, det kanske blir hälften så dyrt och ändå lika bra mat.
    Undersök alternativen. Och ni kan kanske också ta en liten kuvertavgift och avsäga er presenter.
    Och då menar jag liten kuvertavgift eftersom det verkar som att alla måste sova kvar på det hotellet och inga andra alternativ finns för boende.
    Men kanske 100:- per person eller något sådant. Det täcker ju i alla fall något glas vin till maten... 

• Sara 120707

Det är ju svårt att veta när man inte vet vad er budget ligger på och vad som är inköpt och liknande.

Boendet behöver ni inte stå för men kanske som chicita säger fixa någon grupprabatt.

Fördelen med restaurang är ju att ni sparar ju kostnader som dekorationer, porslin, städning och personal.

Som chicita säger kan ni ju be hotellet ta fram ett kostnadsförslag för buffe.

Vi var i lite samma situation som er, jag ville gifta mig på ett av mina smultronställen men vi hade ingen chans att bjuda alla vi ville ha (ca 70 pers ) med deras kuvertavgift( 800 kr ).

Vi tog ett steg tillbaka och bestämde oss för att det som funkade bäst för oss var att ha bara en liten ceremoni med de närmsta och middag på restaurangen och en vecka senare hade vi en mottagning med alla 70 personerna inbjudna i samband med en kyrklig välsignelse ceremoni.

Jag säger inte att det passar er men det finns alltid alternativa lösningar

Kanske börja med att sätta en budget och sedan sätt er ner och skriv upp vad ni prioriterar högst för bröllopet.

För oss var det att ha vigseln vid smultronstället, fantastisk tårta, att hela släkten skulle vara välkomna att fira med oss som var våra topp 3 prioriteringar.

• Anonym (Känns tråkigt)

jo, jag ska kolla om dom har buffe eller något annat alternativ.....
    Det finns stugor att hyra för 2-4 personer och det kostar 50-7000 kr per natt, så om några kan tänka sig att dela stuga så blir det ju billigare oxå.....

• Ingride

7000 för en natt i en stuga? Har du slagit fel på en nolla? Det gör jag ofta.

• niriel

Vi hade vår fest på ett hotell och fick genom det ett otroligt bra pris på boendet för våra gäster, har inte ert ställe något liknande erbjudande? Jag tror att vår rabatt gjorde att rummen kostade ner mot hälften av "standardpriset". Våra gäster betalade rummen själva, men i och med att vi hade "tvingat" dem att komma så sa vi nej tack till presenter.

Vi såg det såhär: det är upp till var och en om man vill komma, det är klart att det är trist om folk måste tacka nej för att de inte har råd med boende och resa, men det är inget man direkt kan göra åt om man inte vill ta ut kuvertpris (vilket i vår värld, obs, vår värld, känns fel) och man inte har högvis med pengar att lägga på sitt bröllop.

Jag har egentligen inga bra förslag eller idéer, annat än som övriga har föreslagit: kolla med hotellet om de har övriga billigare matalternativ (på vårt hotell kostade ett kuvert inklusive dryck 880 kr har jag för mig) och kolla med dem om de har något specialerbjudande till bröllopsgästerna gällande boendepris.

Och lycka till!! Det är aldrig kul att behöva sortera bort folk..

Svar på tråden Oj då blev det så dyrt?? Vilka ska vi säga NEJ till??