Svartsjuk pojkvän
Oh, jag känner igen den här typen av tråd... TS, du kommer antagligen att få många råd om att lämna sin pojkvän från personer som träffat sjukligt svartsjuka killar som behandlat dem illa. Och det är inget fel i det, dessa personer vill dig bara väl!
Men. Att andra har varit med om värre saker behöver inte betyda att problemet kommer att eskalera för dig. Deras ex och din pojkvän är (sannolikt) olika personer. Grejen är att de som haft ett övergående problem med svartsjuka i början av relationen kommer att ha glömt bort det senare, och kommer inte på tanken att skriva och berätta om det, medan de som varit med om något hemskt och traumatiskt gärna vill skriva om det för att varna andra. Därför blir det lätt lite skevt i den typen av svar som man får...
Däremot kanske du ska vara uppmärksam på hur det förändras? Blir det bättre eller sämre? Ett år är inte så lång tid för att ändra ett inlärt känslomönster. Självklart förespråkar jag inte att man ska stå ut med övergrepp i förhoppning om att "han kanske kommer att förändras" men små saker som det går att stå ut med, dem kan man behöva stå ut med i ett eller ett par år innan det blir bättre, därför att att människor KAN förändras och faktiskt ofta GÖR det - men långsamt.
För den som blivit sviken av en tidigare kärlek tar det tid innan man har byggt upp sin tillit igen. Ett år är då inte så lång tid, utan det kan ta lite längre tid, men så småningom blir det bättre. Det tror jag att många på BT kan vittna om från sin egen erfarenhet, fast det brukar låta annorlunda om de ska beskriva någon annan...