Svartsjuk pojkvän
Min pojkvän har hela vår relation på ett år varit svartsjuk. Han har aldrig varit kontrollerande eller våldsam. Men däremot visat en hel del svartsjuka redan sedan starten. Hör han bara talas om att jag träffat någon killkompis blir han svartsjuk. Märker han att en kille ringer mig blir han också svartsjuk. Han har tom frågat mig om det finns killar i min klass. Han har också frågat mig om jag någon gång träffat mitt ex (vilket jag verkligen inte gjort eller vill göra.) Jag tror också att han kollat vem jag åkte på semester med tidigare. Dessutom så sa han att en semester till vänner utomlands behövs väl inte, vi kan väl prata på webcam? Han kan också ibland skicka dödliga blickar om killar ute flörtar med mig eller kollar på mig. Och han har sagt att han tycker det verkar som om det finns någon kille som påverkar mig på distans (har funderingar kring om jag har ett hemligt distansförhållande eller träffar någon annan kille). Och även när jag säger att det inte stämmer så litar han inte på det. Däremot skulle han aldrig säga till mig att jag inte får göra något. Går jag på fest själv så kan han bara säga att han hoppas att jag får det trevligt.
Hursomhelst har det känts problematiskt för mig med den här svartsjukan. Det har gjort att jag efter ett tag börjat undra om jag behöver inskränka mitt liv. (Det förstår jag att det inte är någon bra idé och att det inte gör saker bättre). Men när jag väl inskränkt det lite skulle jag nog säga att min pojkväns humör varit bättre och vi hittat lite närmare varandra. Fast jag själv känner inte att jag mår bra i det. Jag har ju inte stängt ner utan har fortfarande killkompisar och är åtminstone delvis öppen för att andra killar kan komma in i mitt liv. Men speciellt det senaste gör mig mycket nervös och jag undrar om jag ska tillåta det.
Min pojkväns svartsjuka kan vara kulturrelaterad (han kommer ifrån en annan kultur), den kan också ha att göra med en tidigare dålig relation där kvinnan var otrogen mot honom. Men jag känner iaf att det inte är så lätt att leva med den här svartsjukan. Är det någon här som kan ge mig tips? Kanske känner igen sig? Vad är bra att göra i den här situationen?