• Daludd

Svartsjuk pojkvän

Förutsättningen för det Anonym (B) skriver är ju då att han faktiskt fattar att han har problem, pratar om det med dig eller en terapeut och försöker göra något åt det.

Annars kommer det ju inte hända något där. 

• Daludd
    Anonym (B) skrev 2012-08-13 13:47:04 följande:
    Nej, det tror jag inte på. Det går nog snabbare om han själv vill ha en förändring, men jag tror absolut att man också automatiskt kan bli tryggare i en relation med åren.
    Men för de flesta andra förändringar tror jag att det som du säger stämmer!
    Okej, då tror vi olika. Jag tror inte att människor som inte vill förändras eller är öppna för förändring "automatiskt" byter personlighet inom några år. Inte när det är så djupt rotat som svartsjuka. Tryggare kan man bli automatiskt och därmed mindre svartsjuk, men värderingen om att det är OKEJ att vara svartsjuk och att det inte är ett problem försvinner ju inte.

Men vi behöver inte hålla med varandra. Känns bara som ett oerhört farligt råd att ge människor. Att stanna och vänta på automatisk förbättring trots att personen inte ens vill förändras. 
  • Daludd

Sllutligen då: Kärlek får dig att växa. Den gör dig till en bättre människa, till att vilja vara det. Det är ofta enkelt och självklart med riktig kärlek. Därmed inte sagt att det aldrig är svårt. Men det är inte mest svårt. Kärlek bygger upp, stärker och förbättrar. Den ska få dig att må bättre, inte sämre.

Besatthet, beroende, attraktion och andra känslor kan ibland tillsammans med ömhet och affektion få en att tro att man måste gå igenom eld för någon, liksom bara för att, för att allt löser sig då. Men det är inte så.

Det ska inte vara så jäkla svårt eller jobbigt. Det du beskriver verkar vara kanske aningen mer åt en sönderbrytande kärlek, som ju många upplever i sitt liv. Men det är inte den man gifter sig med, liksom.

Lycka till hur det nu än är eller går :) 

• Daludd
    Anonym skrev 2012-08-14 23:19:03 följande:

Jag har skrivit för att jag vill ha råd om hur jag ska behandla svartsjukan.. Så saker blir bättre.

Där är ju problemet. DU kan inte göra någonting, det kan bara HAN göra.

Ledsen, men den här tråden är mycket tydlig i att du är i en dålig relation med en kille som du tror dig kunna förändra. Klassiskt kvinnligt, funkar aldrig, är ibland direkt livsfarligt.

Jag tror att du inte ser det själv bara. Även om han inte slåss osv - hur kul är det att bli manipulerad till ett visst beteende för att annars får du ingen kärlek av honom? Det är illa. Om han själv inte ser ett problem i detta så kommer det inte att ändras.
Svar på tråden Svartsjuk pojkvän