• Aniara4

Svartsjuk pojkvän

Jag tror också att människor kan förändras, men att det kan vara riskabelt att räkna med att de ska göra det.  Inser han själv att problemet ligger hos honom själv? Det är nämligen en absolut förutsättning för att det ska kunna bli bättre. Det är väldigt stor skillnad på någon som inser att hen är överdrivet svartsjuk och jobbar med sig själv för att kunna hantera sina egna känslor när partnern lever sitt eget liv, och någon som på allvar tror att partnern mycket väl skulle kunna vara otrogen i ett obevakat ögonblick och därför måste kontrolleras.

TS, vad du än gör, ändra INTE på dig själv och ditt liv! Det kanske blir bättre ett tag, men om din pojkvän har de här tendenserna nu är det stor risk att han kommer på nya saker att noja över när du har gått med på att ändra de första ganska harmlösa. Hans osäkerhet och misstro kommer nämligen inte att minska för att du har begränsat ditt liv lite grann, och då är risken stor att han tänker att han kommer att bli lugnare om du bara slutar med x också... men sen känns det fortfarande inte bättre, men kanske om du slutar med y...

Du är en egen person med ett eget liv, som han kan få dela om han vill. Men om han vill dela ditt liv måste han acceptera hur det livet ser ut, och hurdan du är Ja visst ändrar man sig själv och sina vanor en del när man är tillsammans med någon, men då ska det vara någon man spontant vill göra, inte någon man känner sig tvungen att göra för att partnern ska bli på bättre humör.

Så jag tycker inte du ska dumpa honom. Jag tycker du ska stå på dig och leva rakryggad, och göra klart för honom att så här ser ditt liv ut, de här personerna umgås du med, och du tycker om honom och vill ha honom i ditt liv. men om han inte klarar av att leva med dig så som du är så är det upp till HONOM att dumpa DIG i så fall! Inte försöka förändra dig.

Svar på tråden Svartsjuk pojkvän