• LyckligaBruden

Hjälp! Förlovningsringen i 14 karat - vigselringen i 18 - olika färger??

Hej!

Har fått lite smått panik över en sak. Min förlovningsring är i 14 karat då vi köpte den i Grekland när vi förlovade oss och där samt i andra läder i Europa är det tydligen väldigt vanligt med 14 karat så det fick bli det. Men nu kom jag på att vigselringen ju kommer vara i 18 karat, kommer det bli en rödare färg då??

Min ring ser ganska ljus ut jämfört med vissa guldringar  jag ser på nätet (får jag för mig iaf) och det ser ju konstigt ut om det inte är samma...

Är det nån som har en ring i 14 k och en i 18? Hur ska man lösa det ifall det blir olika färg?

Blir helt hispig när sånt här dyker upp!

• Svar på tråden Hjälp! Förlovningsringen i 14 karat - vigselringen i 18 - olika färger??
  • LyckligaBruden

Här är en bild på hur den ser ut, ursäkta mitt håriga finger
  • Chicita

Hmm....
    Säg nu inte att du kommer att bli en av dom där brudarna som blir hysterisk över att dukarna i lokalen är vita - och hon har en ivoryfärgad klänning Flört 

Med andra ord....
    Ta det lugnt.
    Spelar det ärligt talat någon roll om inte ringarna är identiska i färg?
    Vissa har en guld och en silverring, eller silver / guld och titan osv. Det gör inget alls om ringarna inte är precis samma i färg, det kan faktiskt till och med vara snyggare när inte allt är supermatchat. Och dina ringar berättar en historia. Om någon frågar "varför är det olika färg på dom" så kan du berätta att ni förlovade er i Grekland och köpte ringen där och där har dom andra legeringar än i Sverige.
    Det är er historia, er bakgrund. 
    Det är det som gör er berättelse unik.

Och vem vill vara som "alla andra" Solig 

• SannaV

Jag har en förlovningsring i gult guld (köpt i Kroatien men dock med 18 karat) medan min vigselring är 18 karat rött guld. Tänkte inte ens på det förrän jag fått hem min vigselring. Det är klart att man ser en viss skillnad men det är inget som jag tycker stör eller skär sig. :)

Med tiden så kommer även det röda guldet att mattas av lite (när man tar i dörrhantag och annat) och då kommer det ju att synas än mindre. Det har sin charm att ha ringar av två olika färger. Precis som Chicita säger, det ger en helt annan historia. Jag tycker inte alls att du ska oroa dig för det. :)

• SannaV

Förövrigt.. så, om jag har förstått det hela rätt, så har färgen ingenting med karaten att göra. Det är helt enkelt så att det är rött/vitt/gult (etc) guld.

• Loveit

Färgen är väl olika just för att ringar med 18 karat har mer guld i sig än 14 karat. Vad jag förstått är det ca 75% guld i 18k och resten är metall, koppar eller liknande. 14k ska vara ca 58% guld i och alltså mer metall i än 18k. Borde vara ganska logiskt att färgen blir olika. Men nu är jag långt ifrån expert, läste bara för någon dag sedan om det hehe. JAg vill gärna se bilder då jag själv funderar på vigsel ring i 14k. LÄste att i vitt guld ser man ingen skillnad på 18k och 14k. Synd att jag föredrar gult/rött guld :)

• Ballerina

Ett tips är att man ber en guldsmed smälta ner ena ringen och har den ena som modell. Sedan tar man den andra och gör exakt likadant med. När de smälter ner kan de lägga till så att det blir 18k och då behöver ni inte fundera hur det kommer att bli med olika färgskiftningar, slitage av år.o.s.v.

Lycka till!

• LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-08-13 22:57:12 följande:
    Hmm....
    Säg nu inte att du kommer att bli en av dom där brudarna som blir hysterisk över att dukarna i lokalen är vita - och hon har en ivoryfärgad klänning Flört 

Med andra ord....
    Ta det lugnt.
    Spelar det ärligt talat någon roll om inte ringarna är identiska i färg?
    Vissa har en guld och en silverring, eller silver / guld och titan osv. Det gör inget alls om ringarna inte är precis samma i färg, det kan faktiskt till och med vara snyggare när inte allt är supermatchat. Och dina ringar berättar en historia. Om någon frågar "varför är det olika färg på dom" så kan du berätta att ni förlovade er i Grekland och köpte ringen där och där har dom andra legeringar än i Sverige.
    Det är er historia, er bakgrund. 
    Det är det som gör er berättelse unik.

Och vem vill vara som "alla andra" Solig 
    Haha, du jag börjar bli rädd för det, stressar upp mig hela tiden över småsaker :/ Egentligen har du ju rätt, min förlovningsring är verkligen speciell, dels för att vi köpte våra ringar på Kreta (hittade dem samma kväll som han friade) och dels för att min är delvis handgjord då översta delen av ringen är en annan ring för att få till storleken, och gravyren är gjord för hand då den inte passade i gravyrmaskinen. Så visst är den speciell!

Tänker iaf inte göra som en kompis, hon bytte förlovningsringen för att den inte matchade vigselringen.

Nej jag får helt enkelt ta och kamma till mig lite och inse att du har rätt Solig Kommer säkert hinna svära en del över att det inte blir så perfekt som jag tänkt men som sagt, måste allt vara perfekt? Tack gulliga du för de kloka orden {#emotions_dlg.flower}
  • LyckligaBruden
    SannaV skrev 2012-08-13 23:12:10 följande:

Jag har en förlovningsring i gult guld (köpt i Kroatien men dock med 18 karat) medan min vigselring är 18 karat rött guld. Tänkte inte ens på det förrän jag fått hem min vigselring. Det är klart att man ser en viss skillnad men det är inget som jag tycker stör eller skär sig. :)

Med tiden så kommer även det röda guldet att mattas av lite (när man tar i dörrhantag och annat) och då kommer det ju att synas än mindre. Det har sin charm att ha ringar av två olika färger. Precis som Chicita säger, det ger en helt annan historia. Jag tycker inte alls att du ska oroa dig för det. :)

Det där med gult och rött begriper jag inte, jag trodde man kallae det rött guld i sverige för att det är mer koppar i men kanhända är jag inte så himla insatt Drömmer

Japp, jag får som sagt försöka tänka på charmen i att det finns en historia i ringarna och egentligen så är det ju den som är viktigast. Tack för lugnande ord {#emotions_dlg.flower}
  • Chicita

Om du strävar efter att det ska bli perfekt så blir du garanterat besviken.
    Men om du strävar efter att saker ska bli så bra dom bara kan - så kommer du att minnas det som perfekt Flört 

Saker sker, olyckor händer och du kommer hinna gå igenom många "vad i h-vete tänkte jag på"-stunder på vägen mot bröllopet.
    Men sånt bör inte stå ivägen för lycka och glädje.
    Allting löser sig sa han som sket i vasken Tungan ute 

• LyckligaBruden
    Ballerina skrev 2012-08-14 11:00:02 följande:

Ett tips är att man ber en guldsmed smälta ner ena ringen och har den ena som modell. Sedan tar man den andra och gör exakt likadant med. När de smälter ner kan de lägga till så att det blir 18k och då behöver ni inte fundera hur det kommer att bli med olika färgskiftningar, slitage av år.o.s.v.

Lycka till!

Jaså, kan man göra så? Hm, jo det är ju en smart idé om man vill ha precis likadana så det tipset tackar jag för men jag känner liksom att jag vill inte göra nåt med min förlovningsring, den är unik och smälter jag ner den så blir det på nåt sätt inte samma ring som den vi köpte. Känns som att ta bort själen från ringen på nåt vis. Men det var ju ett himla smart tips ändå!

Det enda jag skulle vilja ändra på min förlovningsring är faktiskt storleken då den känns lite stor, det är storlek 17,5 men vågade inte ta ner den när vi var i Grekland eftersom man sväller och minskar hela tiden i den värmen. Kan man förminska en halv storlek? Dum fråga kanske men hon vi köpte ringen av i den butiken sa att en halv storlek inte kommer göra nån skillnad. Vilket låter konstigt, för varför finns det då halva storlekar?

Tack {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hjälp! Förlovningsringen i 14 karat - vigselringen i 18 - olika färger??