• Chicita

Hjälp! Förlovningsringen i 14 karat - vigselringen i 18 - olika färger??

Hmm....
    Säg nu inte att du kommer att bli en av dom där brudarna som blir hysterisk över att dukarna i lokalen är vita - och hon har en ivoryfärgad klänning Flört 

Med andra ord....
    Ta det lugnt.
    Spelar det ärligt talat någon roll om inte ringarna är identiska i färg?
    Vissa har en guld och en silverring, eller silver / guld och titan osv. Det gör inget alls om ringarna inte är precis samma i färg, det kan faktiskt till och med vara snyggare när inte allt är supermatchat. Och dina ringar berättar en historia. Om någon frågar "varför är det olika färg på dom" så kan du berätta att ni förlovade er i Grekland och köpte ringen där och där har dom andra legeringar än i Sverige.
    Det är er historia, er bakgrund. 
    Det är det som gör er berättelse unik.

Och vem vill vara som "alla andra" Solig 

• Chicita

Om du strävar efter att det ska bli perfekt så blir du garanterat besviken.
    Men om du strävar efter att saker ska bli så bra dom bara kan - så kommer du att minnas det som perfekt Flört 

Saker sker, olyckor händer och du kommer hinna gå igenom många "vad i h-vete tänkte jag på"-stunder på vägen mot bröllopet.
    Men sånt bör inte stå ivägen för lycka och glädje.
    Allting löser sig sa han som sket i vasken Tungan ute 

• Chicita
    Ballerina skrev 2012-08-14 23:03:35 följande:
    Du kan få den 16,8 eller 16,9 om du ber dem skicka iväg ringarna där de smälter om dem. Jag fick eksem av mina första vigselringar så jag lät dem smälta om dem. Det är ju samma guld och det är ju det som är viktigast.
    Hoppas det blir bra oavsett vad du väljer!
    För det första - är du helt säker på att det är samma guld?
    Om man lämnar in guld för att använda i en ring så är det ytterst få guldsmeder som smälter ner det och använder just samma guld eftersom det är mycket dyrare och krångligare process att göra så.
    Utan dom säljer det guldet i sin tur och köper in nytt...

För det andra - Hur kan det vara guldet som är det viktiga i ringen? Det känslomässiga sitter ju inte i materialet.
    Även om jag skulle fått mina ringar nedsmälta och omgjorda med samma guld så hade det inte känts som samma ringar.
    Logiskt sett är det kanske det, men det skulle inte vara det känslomässigt för mig...
  • Chicita

Gå in till en guldsmed och se vad denne säger, det är möjligt att dom kan fylla på med lite guld på insidan av ringen för att göra den mindre på så sätt också. Men då måste dom ju gravera om den sen.
    Å andra sidan så får du ju en vigselring på utsidan av ringen, som kommer att fungera som "stopp" och då kan det vara skönt om inte den inre ringen sitter helt tight 

• Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-15 10:42:04 följande:
    Hm, ja det kan ju vara en idé. Men min älskade inskription.. Den är på grekiska och vet inte om de har grekiska bokstäver här?? iof är det bara en av bokstäverna som är helt grekisk då det är stora bokstäver. Vi ska kanske titta på ring i helgen och får ju känna efter då hur den sitter med en till ring på.

En annan sak jag tänkt på är att vi planerar att skaffa barn snart, och då lär jag ju gå upp en del och fingrarna kan svälla så under den tiden kanske det inte gör nåt att ringen är lite större.
    Om situationen är sådan så skulle jag inte göra något alls åt ringen just nu faktiskt Glad
    Du kan ju inte hålla på att ändra storlek på ringen varje gång du pendlar lite i vikt. När livet har stabiliserat sig med barn och allt. Då kanske du ska kolla om du ska göra något åt storleken Glad
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-15 10:53:17 följande:
    Nej precis, det sa hon vi köpte den av också för vi berättade att det är tänkt att bli barn snart och om vigselringen är i bra storlek så ramlar ju inte förlovningsringen av :P Inte för att den gör det nu men den snurrar sig lätt när det inte är varmt.
    Då tycker jag att det låter som att din ring sitter rätt bra ändå. Om den sitter för hårt så kan du till och med få infektioner under den om du har otur.
    Och då menar jag inte pga dålig hygien eller så, utan bara att bakterier frodas där det är varmt och trångt... 
  • Chicita

I mina öron låter det i princip som perfekt passform...

Men jag skulle tagit av mig den när jag duschade eftersom det slits mycket då + att risken att fastna i med någon av klorna i handduken när man torkar sig efter duschen är stor, och då är det inte bara handduken som riskerar att skadas 

• Chicita

Tänk dig själv vad som händer när man har enstensring som du har, där vattnet sköljer igenom fattningen, håret dras igenom, du använder rengöringsmedel (schampoo + balsam + duschcreme) där det kan finnas små granulater som är till för att "slipa huden och ge den lyster". Och till sist så kan man fastna i handduken som då sliter i fattningen också.
    Efter ett tag så kommer stenen börja röra sig i klofattningen och sen går det fort. När den börjar vicka lite så sliter även stenen mot metallen och snart är stenen borta.

Det rör sig ju inte om veckor eller månader (eller tja vissa kan tappa stenen efter ett par månader men då var nog fattningen dåligt gjord också).
    Svärmor har tappat 5 stenar i olika ringar genom åren pga att hon aldrig tar av sig ringarna 

Svar på tråden Hjälp! Förlovningsringen i 14 karat - vigselringen i 18 - olika färger??