Tröttsamt nu hände något när jag postade....
Jag tror det få bli enbart bröllopsfest eftersom jag har en hel del frikyrkliga i min släkt och därför vill jag inte skylta med dans i inbjudan eftersom inte det brukar vara vanligt på frikyrkobröllop (vilket mitt visserligen inte är)...
När det gäller klädkoden tyckte jag att det va lite svårt, hade egentligen velat skriva bara kostym (eftersom det inte spelar någon roll vilken färg den har) men enligt vett och etikettreglerna så menar man maskeradklädd med bara kostym...
Vi gifter oss på nyårsafton (vilket står på framsidan av inbjudningskortet och därför inte står med i texten om någon undrar.
Ja det är ju alltid ett gissel att bli tillfrågad vad man önskar sig, så där har du en poäng... men vi hade tänkt att göra den antingen på bloggen eller här på BT, fördelen med BT är väl att man som gäst kan boka en sak så att det inte blir dubletter, eller har jag fel? Isf får det bli en länkt till BT från bloggen...
Vi kommer nog köra två "värdpar" som oxå fungerar som toastmaster... de får själva lägga upp vilka som ska tala, spexa och fixa festhäfte... tror att det kommer att funka.
Uppskattar verkligen att du tar dig tid och har så bra tips och synpunkter!
Vad tror du/ni andra om detta upplägg?
sommar2014 skrev 2012-08-16 10:41:06 följande:
Tack!
Jag tycker att er inbjudan ser bra ut!
Om ni efter middagen har tänkt att ha någon form av dans kan ni också skriva Efter vigseln följer bröllopsfest med middag och dans. Då tycker jag att bröllopsfest syftar på hela arrangemanget från att första gästen kommer till festlokalen, till sista gästen lämnar den. Bröllopsfest med middag och dans blir då i kronologisk ordning.
Bra att ni har en klädkod, jag tycker själv att det är lite jobbigt att gå på bröllopsfest utan klädkod.
Vem som tar emot svaren är ju helt upp till en själv. Jag och min fästman funderar lite fram och tillbaka, jag tycker det är skönt att ha koll själv på svaren, men å andra sidan skulle det kännas mer bekvämt om någon annan svarade på frågor om presentönskemål och liknande. Traditionellt har ju brudens föräldrar betalat för bröllopet och varit värdpar, fast nu när de flesta brudpar betalar själva blir det ju inte lika självklart vem som är värdpar och/eller tar emot OSA-svaren. Om man låter t.ex. toastmaster ta emot svaren kan ni ju ge hen er önskelista så kan de gäster som har frågor ställa frågor till toastmastern. Om ni inte vill svara på sådana frågor själva förstås men jag tycker alltid att det är lite jobbigt när folk frågar "vad man önskar sig i julklapp/födelsedagspresent"!