• smulan8118

Formulering inbjudan...

Det finns säkerligen massor trådar i ämnet...

Sitter å ska försöka formulera vår inbjudan. SVÅRT!

Vill ha med följande info, förutom de självklara. =)

- att det finns bar till självkostnadspris på kvällen

- Lite enklare dans - vi ska inte ha band eller dyl. bara musik på dator/cd.

- Att de ska osa till vår toastmaster - INTE till oss. på inbjudan till sonens dop hade vi skrivit osa och våra nr,
    men ändå så svarade inte vissa. Ska jag gissa om de kommer hade jag lust att fråga. =/ Därför känns det som vissa struntar i vett o etikett kring osa. Vill därför vara lite övertydlig.

- Vill även få med att det finns flera övernattningsmöjligheter för den som vill, alldelesi närheten. Inget som vi står för dock.

Hoppas att det finns någon därute som är hejare på det här med inbjudningar, som vill hjälpa....=)

• Svar på tråden Formulering inbjudan...
  • FrökenErika

Hej! Jag och min sambo tänkte bara skriva det allra vesäntligaste i själva inbjudan, och sen lägga in att dom ska gå in på våran bröllopssida och adressen till den. Där har vi en särskilld sida just för osa, folk kan förstås strunta i bröllopssidan, men känner vi våra nära rätt så kommer dom bli nyfikna. Där skriver vi hårt och tydligt att den som inte svarar på inbjudan således tackar nej. Kan det vara något för er också?

• Loveit

Jag tycker inte att ni behöver skriva att ni bara kommer använda dator/cd. Gästerna bryr sig nog inte mer för det, de kommer väl ändå för att fira er och inte lyssna på deras favoritband live :) NU blev jag inte till så stor hjälp men ville bara säga det :)

• Loveit

Ni kan väl skriva: Efter middagen kan dryck köpas i baren till självkostnadspris. Baren tar ej kort (om den nu inte gör det) OSA senast 12/5 till toastmaster Andreas Telefon: 070-******* (vi kommer inte använda osa eftersom det är så många som inte förstår innebörden) BOENDE Boråscamping: 070-****** pris: 200kr/natt Hotell Borås: 070-******* pris: 500kr/natt Haha, nu är jag långt ifrån expert på sånt här, men det var ett förslag som ni kan fixa till lite

• sommar2014

Här kommer mina tips (i fet stil):

- att det finns bar till självkostnadspris på kvällen
    Efter middagen finns en bar till självkostnadspris.
    (Tänk på skillnaden mellan självkostnadspris och betalbar, självkostnadspris är att ni köper in alkohol på Systembolaget som gästerna får köpa till inköpspriset, typ 20 kr/glas el liknande. Har ni däremot festen på en restaurang och det är tänkt att gästerna ska handla där, är det inte självkostnadspris utan betalbar.)

- Lite enklare dans - vi ska inte ha band eller dyl. bara musik på dator/cd.
    Jag tror inte att folk förutsätter att man ska ha ett band om man skriver att det är dans... Man kan t.ex. skriva Efter vigseln bjuder vi på middag, fest och dans eller något annat som passar i stil till er inbjudan, alltså beroede på hur formellt ni skrivit resten.

- Att de ska osa till vår toastmaster - INTE till oss. på inbjudan till sonens dop hade vi skrivit osa och våra nr, men ändå så svarade inte vissa. Ska jag gissa om de kommer hade jag lust att fråga. =/ Därför känns det som vissa struntar i vett o etikett kring osa. Vill därför vara lite övertydlig.
    Många missförstår tyvärr OSA (Om svar annhålls), de tror att man bara ska svara om man vill komma alternativ inte komma... Jag tror att det är det där om:et som spökar. Det är ju inte om som i engelskans if man menar liksom. Så skriv hellre Svar senast 1 augusti till toastmaster NN. Telefonnummer: 070-xxxxxx. Mejladress: xxxxx.

- Vill även få med att det finns flera övernattningsmöjligheter för den som vill, alldelesi närheten. Inget som vi står för dock.
    För den som önskar övernatta i närheten kan vi rekommendera xxx-hotellet och xxx-vandrarhemmet.
    Vad jag vet är det väldigt ovanligt att brudparet betalar för gästernas hotellövernattning. Vanligare är väl att man ringer hotellet i fråga och berättar att man ska gifta sig i närheten - då tror jag att man i vissa fall kan få en rabattkod till gästerna eftersom man rekommenderar kanske 60 personer deras hotell. Har man fått en sådan rabattkod tar man såklart med den i inbjudan också.

Grejen med en bra inbjudan tycker jag är att man har en tydlig struktur. Gärna att man har en "huvudsida" med det viktigaste - vem som gifter sig, vem som är inbjuden, dag och tid, vigselplats/kyrka, festplats och OSA. (Kanske har jag glömt något nu?) Därtill har man ett informationsblad eller en andra sida med mer information som t.ex. övernattningstips, om det är barnfritt, om man ska föranmäla tal till toastmaster, huruvida det är betalbar osv.

Jag själv tycker att det är mer praktiskt att få all info direkt i inbjudan än att man ska gå in på en hemsida, men många tycker ju att det är smidigt. Tänk bara på att hemsidor, om man inte lösenordsskyddar dem på något sätt, brukar vara helt "öppna" och kanske kommer upp om man googlar era namn. Det kanske man inte vill. Ni känner ju era gäster bäst, men tänk på att en del äldre (typ 70+) inte äger dator eller använder internet.

• Fremm

Sommar 2014, vilka superbra råd och tips du lämnade... hjälpte även mig som inte ens var TS ;)

Har lite samma problem... vill få iväg inbjudan nu och har inte "hunnit"/kunnat reda i övernattningsmöjligheter osv därför kan jag inte redan nu skriva all info i inbjudan utan vill istället lägga upp allt i en blogg som jag skapat... så det får bli så... för de som är äldre vår släktingar bor ju i närheten och kanske inte har så stort behov av att kika där men annars får man ju informera dem senare om det är något...

Så här har vi tänkt skriva - kan ni hjälpa mig med råd och tips kring detta oxå... formuleringen, om det är nackdel att lämna våra egna nummer för osa eller om vi ska använda oss av toastmaster? Att det framgår att man får gå in på bloggen för mer info... Låter det bra med bröllopsmiddag och fest... vill att gästerna ska förstå att det är både och... eller skriver man bara bröllopsmiddag eller bröllopsfest? Vore jättetacksam för svar! :)

Glädj oss med din närvaro vid vigselakten mellan

NN & NN

i NN kyrka Kl. 14.00

Efter vigseln följer bröllopsfest med middag

i Festlokal

Osa: 1 november Klädsel: Mörk Kostym

BRUD: 073-00000 Brudgum: 070-0000000

Mailadress

All info på:
    blogg@blogspot.com

• smulan8118

Den där inbjudan tyckte jag lät himla bra iaf.... =)

• tinaalpfält

Fremm: Jag skulle vända på ordningen på rad 4 i din text, d.v.s Efter vigseln följer bröllopsmiddag med fest... Det känns mer kronologiskt riktigt Skrattande

• Fremm
    smulan8118 skrev 2012-08-16 10:17:33 följande:
    Den där inbjudan tyckte jag lät himla bra iaf.... =)

Om du menar min tackar jag så mycket! :) Inga tankar kring att ha våra nummer som osa-kontakt? Vad är fördelen med att ha toastmasters nummer?

tinaalpfält - fick inte med ditt citat men tack snälla för tipset, det har du ju helt rätt i. ÄNdrar detta... :)

Har ni fler synpunkter så tar jag tacksamt emot dessa oxå om det är okej för dig TS? :)

• Fremm

Eller ska det stå bröllopsmiddag och fest istället för med fest?

• sommar2014
    Fremm skrev 2012-08-16 10:00:29 följande:

Sommar 2014, vilka superbra råd och tips du lämnade... hjälpte även mig som inte ens var TS ;)

Har lite samma problem... vill få iväg inbjudan nu och har inte "hunnit"/kunnat reda i övernattningsmöjligheter osv därför kan jag inte redan nu skriva all info i inbjudan utan vill istället lägga upp allt i en blogg som jag skapat... så det får bli så... för de som är äldre vår släktingar bor ju i närheten och kanske inte har så stort behov av att kika där men annars får man ju informera dem senare om det är något...

Så här har vi tänkt skriva - kan ni hjälpa mig med råd och tips kring detta oxå... formuleringen, om det är nackdel att lämna våra egna nummer för osa eller om vi ska använda oss av toastmaster? Att det framgår att man får gå in på bloggen för mer info... Låter det bra med bröllopsmiddag och fest... vill att gästerna ska förstå att det är både och... eller skriver man bara bröllopsmiddag eller bröllopsfest? Vore jättetacksam för svar! :)

Glädj oss med din närvaro vid vigselakten mellan

NN & NN

i NN kyrka Kl. 14.00

Efter vigseln följer bröllopsfest med middag

i Festlokal

Osa: 1 november Klädsel: Mörk Kostym

BRUD: 073-00000 Brudgum: 070-0000000

Mailadress

All info på:
    blogg@blogspot.com">blogg@blogspot.com

Tack!

Jag tycker att er inbjudan ser bra ut!

Om ni efter middagen har tänkt att ha någon form av dans kan ni också skriva Efter vigseln följer bröllopsfest med middag och dans. Då tycker jag att bröllopsfest syftar på hela arrangemanget från att första gästen kommer till festlokalen, till sista gästen lämnar den. Bröllopsfest med middag och dans blir då i kronologisk ordning. Glad

Bra att ni har en klädkod, jag tycker själv att det är lite jobbigt att gå på bröllopsfest utan klädkod.

Vem som tar emot svaren är ju helt upp till en själv. Jag och min fästman funderar lite fram och tillbaka, jag tycker det är skönt att ha koll själv på svaren, men å andra sidan skulle det kännas mer bekvämt om någon annan svarade på frågor om presentönskemål och liknande. Traditionellt har ju brudens föräldrar betalat för bröllopet och varit värdpar, fast nu när de flesta brudpar betalar själva blir det ju inte lika självklart vem som är värdpar och/eller tar emot OSA-svaren. Om man låter t.ex. toastmaster ta emot svaren kan ni ju ge hen er önskelista så kan de gäster som har frågor ställa frågor till toastmastern. Om ni inte vill svara på sådana frågor själva förstås men jag tycker alltid att det är lite jobbigt när folk frågar "vad man önskar sig i julklapp/födelsedagspresent"! Glad
Svar på tråden Formulering inbjudan...