• Fremm

    Formulering inbjudan...

    Sommar 2014, vilka superbra råd och tips du lämnade... hjälpte även mig som inte ens var TS ;)


     


    Har lite samma problem... vill få iväg inbjudan nu och har inte "hunnit"/kunnat reda i övernattningsmöjligheter osv därför kan jag inte redan nu skriva all info i inbjudan utan vill istället lägga upp allt i en blogg som jag skapat... så det får bli så... för de som är äldre vår släktingar bor ju i närheten och kanske inte har så stort behov av att kika där men annars får man ju informera dem senare om det är något...


     


    Så här har vi tänkt skriva - kan ni hjälpa mig med råd och tips kring detta oxå... formuleringen, om det är nackdel att lämna våra egna nummer för osa eller om vi ska använda oss av toastmaster? Att det framgår att man får gå in på bloggen för mer info... Låter det bra med bröllopsmiddag och fest... vill att gästerna ska förstå att det är både och... eller skriver man bara bröllopsmiddag eller bröllopsfest? Vore jättetacksam för svar! :)



    Glädj oss med din närvaro vid vigselakten mellan



    NN & NN



    i NN kyrka Kl. 14.00

    Efter vigseln följer bröllopsfest med middag



    i Festlokal



    Osa: 1 november Klädsel: Mörk Kostym


    BRUD: 073-00000 Brudgum: 070-0000000


    Mailadress



    All info på:
    blogg@blogspot.com


  • Fremm
    smulan8118 skrev 2012-08-16 10:17:33 följande:
    Den där inbjudan tyckte jag lät himla bra iaf.... =)

    Om du menar min tackar jag så mycket! :) Inga tankar kring att ha våra nummer som osa-kontakt? Vad är fördelen med att ha toastmasters nummer?


    tinaalpfält - fick inte med ditt citat men tack snälla för tipset, det har du ju helt rätt i. ÄNdrar detta... :)


     


    Har ni fler synpunkter så tar jag tacksamt emot dessa oxå om det är okej för dig TS? :)


     

  • Fremm

    Eller ska det stå bröllopsmiddag och fest istället för med fest?

  • Fremm
    sommar2014 skrev 2012-08-16 10:42:45 följande:
    Ja, om ni väljer den formuleringen tycker jag att bröllopsmiddag och fest funkar bäst. Glad Fast kolla mitt tidigare inlägg, jag tycker att ordet bröllopsfest inbegriper allt man gör på kvällen, brudskål, middag, tal, dans etc.
    Tack snälla du, då tror jag att jag väljer enbart bröllopsfest! :)
  • Fremm

    Tröttsamt nu hände något när jag postade....


    Jag tror det få bli enbart bröllopsfest eftersom jag har en hel del frikyrkliga i min släkt och därför vill jag inte skylta med dans i inbjudan eftersom inte det brukar vara vanligt på frikyrkobröllop (vilket mitt visserligen inte är)...


    När det gäller klädkoden tyckte jag att det va lite svårt, hade egentligen velat skriva bara kostym (eftersom det inte spelar någon roll vilken färg den har) men enligt vett och etikettreglerna så menar man maskeradklädd med bara kostym...


    Vi gifter oss på nyårsafton (vilket står på framsidan av inbjudningskortet och därför inte står med i texten om någon undrar.


    Ja det är ju alltid ett gissel att bli tillfrågad vad man önskar sig, så där har du en poäng... men vi hade tänkt att göra den antingen på bloggen eller här på BT, fördelen med BT är väl att man som gäst kan boka en sak så att det inte blir dubletter, eller har jag fel? Isf får det bli en länkt till BT från bloggen...


    Vi kommer nog köra två "värdpar" som oxå fungerar som toastmaster... de får själva lägga upp vilka som ska tala, spexa och fixa festhäfte... tror att det kommer att funka.


     


    Uppskattar verkligen att du tar dig tid och har så bra tips och synpunkter!


    Vad tror du/ni andra om detta upplägg?


     


    sommar2014 skrev 2012-08-16 10:41:06 följande:
    Tack!

    Jag tycker att er inbjudan ser bra ut!

    Om ni efter middagen har tänkt att ha någon form av dans kan ni också skriva Efter vigseln följer bröllopsfest med middag och dans. Då tycker jag att bröllopsfest syftar på hela arrangemanget från att första gästen kommer till festlokalen, till sista gästen lämnar den. Bröllopsfest med middag och dans blir då i kronologisk ordning. Glad

    Bra att ni har en klädkod, jag tycker själv att det är lite jobbigt att gå på bröllopsfest utan klädkod.

    Vem som tar emot svaren är ju helt upp till en själv. Jag och min fästman funderar lite fram och tillbaka, jag tycker det är skönt att ha koll själv på svaren, men å andra sidan skulle det kännas mer bekvämt om någon annan svarade på frågor om presentönskemål och liknande. Traditionellt har ju brudens föräldrar betalat för bröllopet och varit värdpar, fast nu när de flesta brudpar betalar själva blir det ju inte lika självklart vem som är värdpar och/eller tar emot OSA-svaren. Om man låter t.ex. toastmaster ta emot svaren kan ni ju ge hen er önskelista så kan de gäster som har frågor ställa frågor till toastmastern. Om ni inte vill svara på sådana frågor själva förstås men jag tycker alltid att det är lite jobbigt när folk frågar "vad man önskar sig i julklapp/födelsedagspresent"! Glad
  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-16 11:44:02 följande:
    Klädkoden Kavaj avser faktiskt att herrarna ska ha kostym men att den inte behöver vara mörk.
    Så ni behöver inte uppfinna hjulet en gång till Flört

     


    Jaså gör det - jag trodde att det var just en kavaj men att man kunde ha andra byxor... sen är det ju det där med kvinnornas klädsel... vill ju gärna att det ska vara lite finare och festligare vid nyårsafton men ändå inte typ smoking eller frack... en kostym och en finklänning har väl förhoppningsvis alla råd med om de inte redan har... däremot att hyra smoking och aftonklänning känns lite väl... vill ju inte att gästerna ska tacka nej pga det... även om det hade varit häftigt! :)

  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-16 11:51:32 följande:
    Saxat från Wikipedia

    Kavaj


    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips, även om det numera är ovanligt. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.


    Om det dessutom är till nyår så tror jag knappast att man tar på sig städrocken och kommer Flört
    Tack ja då kanske det passar bättre in med kavaj trots allt... nä städrock får vi väl hoppas slippa se! ;)
  • Fremm

    Kanske skulle skriva bröllopsfest med middag då i alla fall. Låter det bra?


     


    "Efter vigseln följer bröllopsfest med middag i X festlokal"?

  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-16 15:06:43 följande:
    Det låter bra
    TACK! Då kan jag skriva ut dem snart - fixa dem i helgen och skicka dem på måndag! Wihooo! :) Va kul!
Svar på tråden Formulering inbjudan...