• smulan8118

    Formulering inbjudan...

    Det finns säkerligen massor trådar i ämnet...

    Sitter å ska försöka formulera vår inbjudan. SVÅRT!

    Vill ha med följande info, förutom de självklara. =)

    - att det finns bar till självkostnadspris på kvällen

    - Lite enklare dans - vi ska inte ha band eller dyl. bara musik på dator/cd.

    - Att de ska osa till vår toastmaster - INTE till oss. på inbjudan till sonens dop hade vi skrivit osa och våra nr,
    men ändå så svarade inte vissa. Ska jag gissa om de kommer hade jag lust att fråga. =/ Därför känns det som vissa struntar i vett o etikett kring osa. Vill därför vara lite övertydlig.

    - Vill även få med att det finns flera övernattningsmöjligheter för den som vill, alldelesi närheten. Inget som vi står för dock.

    Hoppas att det finns någon därute som är hejare på det här med inbjudningar, som vill hjälpa....=)

     

  • Svar på tråden Formulering inbjudan...
  • sommar2014
    Fremm skrev 2012-08-16 10:29:38 följande:
    Eller ska det stå bröllopsmiddag och fest istället för med fest?
    Ja, om ni väljer den formuleringen tycker jag att bröllopsmiddag och fest funkar bäst. Glad Fast kolla mitt tidigare inlägg, jag tycker att ordet bröllopsfest inbegriper allt man gör på kvällen, brudskål, middag, tal, dans etc.
  • Fremm
    sommar2014 skrev 2012-08-16 10:42:45 följande:
    Ja, om ni väljer den formuleringen tycker jag att bröllopsmiddag och fest funkar bäst. Glad Fast kolla mitt tidigare inlägg, jag tycker att ordet bröllopsfest inbegriper allt man gör på kvällen, brudskål, middag, tal, dans etc.
    Tack snälla du, då tror jag att jag väljer enbart bröllopsfest! :)
  • Fremm

    Tröttsamt nu hände något när jag postade....


    Jag tror det få bli enbart bröllopsfest eftersom jag har en hel del frikyrkliga i min släkt och därför vill jag inte skylta med dans i inbjudan eftersom inte det brukar vara vanligt på frikyrkobröllop (vilket mitt visserligen inte är)...


    När det gäller klädkoden tyckte jag att det va lite svårt, hade egentligen velat skriva bara kostym (eftersom det inte spelar någon roll vilken färg den har) men enligt vett och etikettreglerna så menar man maskeradklädd med bara kostym...


    Vi gifter oss på nyårsafton (vilket står på framsidan av inbjudningskortet och därför inte står med i texten om någon undrar.


    Ja det är ju alltid ett gissel att bli tillfrågad vad man önskar sig, så där har du en poäng... men vi hade tänkt att göra den antingen på bloggen eller här på BT, fördelen med BT är väl att man som gäst kan boka en sak så att det inte blir dubletter, eller har jag fel? Isf får det bli en länkt till BT från bloggen...


    Vi kommer nog köra två "värdpar" som oxå fungerar som toastmaster... de får själva lägga upp vilka som ska tala, spexa och fixa festhäfte... tror att det kommer att funka.


     


    Uppskattar verkligen att du tar dig tid och har så bra tips och synpunkter!


    Vad tror du/ni andra om detta upplägg?


     


    sommar2014 skrev 2012-08-16 10:41:06 följande:
    Tack!

    Jag tycker att er inbjudan ser bra ut!

    Om ni efter middagen har tänkt att ha någon form av dans kan ni också skriva Efter vigseln följer bröllopsfest med middag och dans. Då tycker jag att bröllopsfest syftar på hela arrangemanget från att första gästen kommer till festlokalen, till sista gästen lämnar den. Bröllopsfest med middag och dans blir då i kronologisk ordning. Glad

    Bra att ni har en klädkod, jag tycker själv att det är lite jobbigt att gå på bröllopsfest utan klädkod.

    Vem som tar emot svaren är ju helt upp till en själv. Jag och min fästman funderar lite fram och tillbaka, jag tycker det är skönt att ha koll själv på svaren, men å andra sidan skulle det kännas mer bekvämt om någon annan svarade på frågor om presentönskemål och liknande. Traditionellt har ju brudens föräldrar betalat för bröllopet och varit värdpar, fast nu när de flesta brudpar betalar själva blir det ju inte lika självklart vem som är värdpar och/eller tar emot OSA-svaren. Om man låter t.ex. toastmaster ta emot svaren kan ni ju ge hen er önskelista så kan de gäster som har frågor ställa frågor till toastmastern. Om ni inte vill svara på sådana frågor själva förstås men jag tycker alltid att det är lite jobbigt när folk frågar "vad man önskar sig i julklapp/födelsedagspresent"! Glad
  • Insanire

    Vi hade en enkel inbjudan med det allra viktigaste, datum tid plats osa senast.


    Sedan bifogade vi ett a4 ark med all övrig information - om kuvertavgift, om osa till oss, tal etc till toastmaster, bar till självkostnadspris, boende finns på plats osv osv.


    Funkade jättebra!

  • Chicita
    Fremm skrev 2012-08-16 11:34:14 följande:

    När det gäller klädkoden tyckte jag att det va lite svårt, hade egentligen velat skriva bara kostym (eftersom det inte spelar någon roll vilken färg den har) men enligt vett och etikettreglerna så menar man maskeradklädd med bara kostym...


     


    Klädkoden Kavaj avser faktiskt att herrarna ska ha kostym men att den inte behöver vara mörk. 
    Så ni behöver inte uppfinna hjulet en gång till Flört 
  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-16 11:44:02 följande:
    Klädkoden Kavaj avser faktiskt att herrarna ska ha kostym men att den inte behöver vara mörk.
    Så ni behöver inte uppfinna hjulet en gång till Flört

     


    Jaså gör det - jag trodde att det var just en kavaj men att man kunde ha andra byxor... sen är det ju det där med kvinnornas klädsel... vill ju gärna att det ska vara lite finare och festligare vid nyårsafton men ändå inte typ smoking eller frack... en kostym och en finklänning har väl förhoppningsvis alla råd med om de inte redan har... däremot att hyra smoking och aftonklänning känns lite väl... vill ju inte att gästerna ska tacka nej pga det... även om det hade varit häftigt! :)

  • Chicita
    Fremm skrev 2012-08-16 11:47:09 följande:

     


    Jaså gör det - jag trodde att det var just en kavaj men att man kunde ha andra byxor... sen är det ju det där med kvinnornas klädsel... vill ju gärna att det ska vara lite finare och festligare vid nyårsafton men ändå inte typ smoking eller frack... en kostym och en finklänning har väl förhoppningsvis alla råd med om de inte redan har... däremot att hyra smoking och aftonklänning känns lite väl... vill ju inte att gästerna ska tacka nej pga det... även om det hade varit häftigt! :)


    Saxat från Wikipedia

    Kavaj 


    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips, även om det numera är ovanligt. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.


    Om det dessutom är till nyår så tror jag knappast att man tar på sig städrocken och kommer Flört
  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-16 11:51:32 följande:
    Saxat från Wikipedia

    Kavaj


    Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips, även om det numera är ovanligt. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.


    Om det dessutom är till nyår så tror jag knappast att man tar på sig städrocken och kommer Flört
    Tack ja då kanske det passar bättre in med kavaj trots allt... nä städrock får vi väl hoppas slippa se! ;)
  • Chicita
    Fremm skrev 2012-08-16 13:13:39 följande:
    Tack ja då kanske det passar bättre in med kavaj trots allt... nä städrock får vi väl hoppas slippa se! ;)
    Det finns alltid någon som inte bryr sig om klädkoden, eller någon som kommer överklädd eller underklädd.
    Men de flesta brukar i alla fall ta reda på vad det betyder om dom inte visste det innan Glad 

    Lycka till 
  • smulan8118

    fördelen med att ha osa till toastmaster är ju att han/hon redan då kan planera upp allt med tal etc, 
    Våran toastmaster får en lista på vilka alla är... så han vet vem det är som ringer liksom.
    tex. om det är en släkting eller en kompis etc.  

  • sommar2014

    Fremm: Det är bra att nämna i inbjudan att det blir middag, så att gästerna vet om de ska äta innan eller ej. Sen behöver man ju inte precisera om det blir dans eller tårta eller cupcakes, bara gästerna vet hur de ska planera sitt ätande innan.

  • sommar2014

    Ser nu att mitt tidigare svar kan tolkas annorlunda... Vad jag menar med att bröllopsfest inbegriper allt som händer efter vigseln är att man gott kan skriva "bröllopsfest med/och middag" utan att det blir i fel kronologisk ordning. Middagen är ju en del av festen. DÄREMOT är det viktigt, tycker jag, att vara tydlig med vilken typ av förtäring man bjuder på (middag, lunch eller enbart fika t.ex.) så att gästerna kan planera sitt matintag. Jag var en gång på en fest där jag trodde att det skulle bjudas på middag fast det var bara fest med dryck och snacks ? oj vad hungrig jag var den kvällen! Så får jag en festinbjudan där det inte står ngt om middag skulle jag nog äta innan för säkerhets skull.

  • Chicita

    Ja det är en mycket viktig poäng du tar upp här sommar2014.

    Middag betyder ju för de flesta en riktigt rejäl måltid (oavsett om det är bordsservering eller buffé) som serveras lite senare, kanske runt 18-tiden.

    Om man vill äta samma typ av mat, men tidigare / senare så är det bra att veta.
    Och det är ju ännu viktigare att veta om det kanske bara blir vickning + tårta efter vigseln.

    Hungriga gäster = griniga gäster  

  • Fremm

    Kanske skulle skriva bröllopsfest med middag då i alla fall. Låter det bra?


     


    "Efter vigseln följer bröllopsfest med middag i X festlokal"?

  • Chicita
    Fremm skrev 2012-08-16 15:05:02 följande:

    Kanske skulle skriva bröllopsfest med middag då i alla fall. Låter det bra?


     


    "Efter vigseln följer bröllopsfest med middag i X festlokal"?


    Det låter bra

     
  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-16 15:06:43 följande:
    Det låter bra
    TACK! Då kan jag skriva ut dem snart - fixa dem i helgen och skicka dem på måndag! Wihooo! :) Va kul!
Svar på tråden Formulering inbjudan...