Formulering inbjudan...
Här kommer mina tips (i fet stil):
- att det finns bar till självkostnadspris på kvällen
Efter middagen finns en bar till självkostnadspris.
(Tänk på skillnaden mellan självkostnadspris och betalbar, självkostnadspris är att ni köper in alkohol på Systembolaget som gästerna får köpa till inköpspriset, typ 20 kr/glas el liknande. Har ni däremot festen på en restaurang och det är tänkt att gästerna ska handla där, är det inte självkostnadspris utan betalbar.)
- Lite enklare dans - vi ska inte ha band eller dyl. bara musik på dator/cd.
Jag tror inte att folk förutsätter att man ska ha ett band om man skriver att det är dans... Man kan t.ex. skriva Efter vigseln bjuder vi på middag, fest och dans eller något annat som passar i stil till er inbjudan, alltså beroede på hur formellt ni skrivit resten.
- Att de ska osa till vår toastmaster - INTE till oss. på inbjudan till sonens dop hade vi skrivit osa och våra nr, men ändå så svarade inte vissa. Ska jag gissa om de kommer hade jag lust att fråga. =/ Därför känns det som vissa struntar i vett o etikett kring osa. Vill därför vara lite övertydlig.
Många missförstår tyvärr OSA (Om svar annhålls), de tror att man bara ska svara om man vill komma alternativ inte komma... Jag tror att det är det där om:et som spökar. Det är ju inte om som i engelskans if man menar liksom. Så skriv hellre Svar senast 1 augusti till toastmaster NN. Telefonnummer: 070-xxxxxx. Mejladress: xxxxx.
- Vill även få med att det finns flera övernattningsmöjligheter för den som vill, alldelesi närheten. Inget som vi står för dock.
För den som önskar övernatta i närheten kan vi rekommendera xxx-hotellet och xxx-vandrarhemmet.
Vad jag vet är det väldigt ovanligt att brudparet betalar för gästernas hotellövernattning. Vanligare är väl att man ringer hotellet i fråga och berättar att man ska gifta sig i närheten - då tror jag att man i vissa fall kan få en rabattkod till gästerna eftersom man rekommenderar kanske 60 personer deras hotell. Har man fått en sådan rabattkod tar man såklart med den i inbjudan också.
Grejen med en bra inbjudan tycker jag är att man har en tydlig struktur. Gärna att man har en "huvudsida" med det viktigaste - vem som gifter sig, vem som är inbjuden, dag och tid, vigselplats/kyrka, festplats och OSA. (Kanske har jag glömt något nu?) Därtill har man ett informationsblad eller en andra sida med mer information som t.ex. övernattningstips, om det är barnfritt, om man ska föranmäla tal till toastmaster, huruvida det är betalbar osv.
Jag själv tycker att det är mer praktiskt att få all info direkt i inbjudan än att man ska gå in på en hemsida, men många tycker ju att det är smidigt. Tänk bara på att hemsidor, om man inte lösenordsskyddar dem på något sätt, brukar vara helt "öppna" och kanske kommer upp om man googlar era namn. Det kanske man inte vill. Ni känner ju era gäster bäst, men tänk på att en del äldre (typ 70+) inte äger dator eller använder internet.