Aldrig mer Guldfynd eller Vitguld!
Göteborg.
Har idag varit med om en oerhörd skillnad på service mellan två olika smyckesaffärer.
Har sedan länge varit väldigt missnöjd med min Vitgulds ring från Schalins, Romans 210-7.
En ganska påkostad ring som såg jätte fin ut i början, första 2 månaderna. Efter detta så började väldigt mycket slitage och missfärgningar framstå på ringen. Och den såg ut som en billig silverring. Eftersom att jag jobbar med ett tyngre handarbete.
Och visst jag har blivit rekomenderad att inte använda ringen på jobbet. (i efterhand) Men herrugud?! man vill ju alltid kunna bära sin vigselring, eftersom detta faktiskt är ett livstidssmycke. Men tydligen inte enligt många? Inte om man frågar personalen på Guldfynd, då de rekomenderar att man Rhodinerar om ringen en gång om året. Men om jag ska vara nöjd med hur den ser ut hade jag behövt gå dit med ringen varannan månad och arbetet tar väl 1-2 två veckor att utföra. Så 6-12 veckor om året ska jag vara utan ringen.
Nu i efterhand (lätt att vara efterklok) så hade jag läst på lite mer om Vitguld, eftersom då visste jag inte att de doppar ringen i rodium för att täcka vitguldets tråkiga färg. Det är ju för fan som att måla en rostig ferrari med rustas fasadfärg.
Så att kalla det vitguld, vette fan? Guld, Paladium osv. täckt med rhodium. Guld som ska vara underhållsfritt
Nu till servicen.
Gick till Guldfynd och frågade vad de kunde göra för mig då jag vill byta till en Rödguldsring
Inga summor nämnda men då hade de gett mig en femtedel(i inbyte) av vad jag betalade för ringen från början.(skrotvärde) Även om jag skulle köpa en ny hos dem.
Avskyvärt.
Gick därifrån med känslan att jag aldrig ville återvända.
Tänkte att det var värt ett försök att gå till Nordstans Guld istället.
Läser på en skylt utanför att de köper guld för 200kr/g. Kändes som att det skulle gå likadant här, men får ett trevligt bemötande. Och lägger fram mitt problem till dem. Den ena kassörskan frågar den andra en snabb fråga. Och får svaret att de byter till en rödguldsring av samma vikt och mått mot en debitering på 1200:- . Kunde inte tro det var sant. Otroligt vilken skillnad det kan vara.