• Konsument

Aldrig mer Guldfynd eller Vitguld!

Göteborg.

Har idag varit med om en oerhörd skillnad på service mellan två olika smyckesaffärer.

Har sedan länge varit väldigt missnöjd med min Vitgulds ring från Schalins, Romans 210-7.
    En ganska påkostad ring som såg jätte fin ut i början, första 2 månaderna. Efter detta så började väldigt mycket slitage och missfärgningar framstå på ringen. Och den såg ut som en billig silverring. Eftersom att jag jobbar med ett tyngre handarbete.

Och visst jag har blivit rekomenderad att inte använda ringen på jobbet. (i efterhand) Men herrugud?! man vill ju alltid kunna bära sin vigselring, eftersom detta faktiskt är ett livstidssmycke. Men tydligen inte enligt många? Inte om man frågar personalen på Guldfynd, då de rekomenderar att man Rhodinerar om ringen en gång om året. Men om jag ska vara nöjd med hur den ser ut hade jag behövt gå dit med ringen varannan månad och arbetet tar väl 1-2 två veckor att utföra. Så 6-12 veckor om året ska jag vara utan ringen. 

Nu i efterhand (lätt att vara efterklok) så hade jag läst på lite mer om Vitguld, eftersom då visste jag inte att de doppar ringen i rodium för att täcka vitguldets tråkiga färg. Det är ju för fan som att måla en rostig ferrari med rustas fasadfärg.  

Så att kalla det vitguld, vette fan? Guld, Paladium osv. täckt med rhodium. Guld som ska vara underhållsfritt

Nu till servicen.

Gick till Guldfynd och frågade vad de kunde göra för mig då jag vill byta till en Rödguldsring
    Inga summor nämnda men då hade de gett mig en femtedel(i inbyte) av vad jag betalade för ringen från början.(skrotvärde) Även om jag skulle köpa en ny hos dem. 

Avskyvärt.

Gick därifrån med känslan att jag aldrig ville återvända.

Tänkte att det var värt ett försök att gå till Nordstans Guld istället.
    Läser på en skylt utanför att de köper guld för 200kr/g. Kändes som att det skulle gå likadant här, men får ett trevligt bemötande. Och lägger fram mitt problem till dem. Den ena kassörskan frågar den andra en snabb fråga. Och får svaret att de byter till en rödguldsring av samma vikt och mått mot en debitering på 1200:- . Kunde inte tro det var sant. Otroligt vilken skillnad det kan vara.

• Svar på tråden Aldrig mer Guldfynd eller Vitguld!
  • mariannesv

Det verkar vara stor skillnad på vitguld och vitguld...

Till konfirmationen fick jag en enstens diamantring i vitguld av mina föreldrar, och denna ringen hade jag alltid på mig i ca 8 år tills den inte passade så bra på fingret längre. Och jag hade den verkligen alltid; i stallet, när jag jobbade som städerska, på gymmet osv osv. 
    Jag har aldrig gjort något med den, inte putsat opp den eller något. Givetvis är den lite repigare än när den var ny, men inte mera än andra ringar i rödguld, och absolut inga missfärgningar.

Tråkigt att höra hur det kan bli, jag har precis beställt min vigselring i vitguld och hoppas att den ska ha lika bra kvalitet som min gamla ring!

• Chinchilli

Nordstans Guld är grymma!! Våra förlovningsring kommer därifrån och de är det självklara valet till min vigselring!

• Principisessan

tyvärr beror det på vart man köper sin ring, hur pass vitguldet gulnar eller inte direkt. Det har med palladiumhalten att göra har jag för mig. 
    mina ringar är vintage och är i superfint skick, så där såg man ju verkligen att trots ringen har 30 år på nacken är vitguldet verlkigen vitt.
    sambons ring låter vi tillverka hos en guldsmed som vi vet använder bra guld för vitguldsringar.

vad skönt att du fick ett bra bemötande av  nordstans guld, har hört tidigare att många är missnöjda med just vitguldet och bemötandet på guldfynd. Själv upplever jag just guldfynd lite som att handla kläder på H&M.. billigare, absolut, men inte direkt känslan av att personalen vet vad de talar om när det kommer till kvalitét eller tvättråd osv.
    De på guldfynd känns som vanliga butiksanställda som har yrke säljare, inte yrke guldsmed. 

• CoG

Om dom har egen guldsmedkan dom anv guldet igen, vilket gör att man får mer för pengarna.
    Istället för struntsumman man får på hallbergs och guldfynd tex.

Så har jag uppfattat det iaf....

• xanthine

När vi skulle köpa ringar ville jag ha vitguld. Men den trevliga tjejen på Miltons Guld i Vimmerby berättade lite om nackdelarna med vitguld och att det kan krävas lite mer omtanke om ringen om man väljer det materialet.

Hon visade oss även en ring som hade något år på nacken som var i vitguld. Och då bestämde vi oss för att det inte var ett alternativ för oss. Man vill ju att ringen ska hålla  

• J2012

Jag förstår din besvikelse men jag tycker du är lite väl hård i din kritik. För det första så måste man förstå skillnaden mellan en affärskedja som t.ex Hallbergs och en riktig guldsmed. Hallbergs säljer smycken, och tjänar absolut ingenting på att någon lämnar in en repig ring. I en butik med egen guldsmed så använder det guldet till att göra nya smycken. Du kan jämföra med att t.ex vilja göra en ändring på ringen (inte bara gravera eller ändra storlek, utan t.ex göra den bredare, lägga i stenar osv.), det kan du oftast inte göra på t.ex Hallbergs. Tyvärr är de dessutom dåliga på att hänvisa en till en riktig guldsmed utan brukar bara säga att "det inte går". Det finns alltid en anledning till att det är billigare! Går jag t.ex till h&m så förväntar jag mig inte att personalen skall hjälpa mig i provrummet, hämta fler storlekar, komma med smakråd osv. Tur att du hittade ett "riktigt" alternativ :)

Precis som du var jag väldigt besviken först när jag fick min förlovningsring. Jag trodde inte att den skulle bli repig direkt! Men det blev den eftersom jag inte var ett dugg försiktig. Jag lämnade in den på putsning och sedan dess har den faktiskt hållit glansen mycket bättre. Guld är mjukt, och även en rödguldsring blir repig och matt om man inte aktar den. Att du inte kan ha din ring på när du jobbar är nog inte så mycket att göra åt, det är liksom inte ringens fel. Jag har många vänner som jobbar i kök och på sjukhus och de är tvungna att ta av sig ringen på jobbet. Ha den i en kedja runt halsen t.ex!

• dazzlinganddating
    J2012 skrev 2012-08-16 19:45:20 följande:
    Jag förstår din besvikelse men jag tycker du är lite väl hård i din kritik. För det första så måste man förstå skillnaden mellan en affärskedja som t.ex Hallbergs och en riktig guldsmed. Hallbergs säljer smycken, och tjänar absolut ingenting på att någon lämnar in en repig ring. I en butik med egen guldsmed så använder det guldet till att göra nya smycken. Du kan jämföra med att t.ex vilja göra en ändring på ringen (inte bara gravera eller ändra storlek, utan t.ex göra den bredare, lägga i stenar osv.), det kan du oftast inte göra på t.ex Hallbergs. Tyvärr är de dessutom dåliga på att hänvisa en till en riktig guldsmed utan brukar bara säga att "det inte går". Det finns alltid en anledning till att det är billigare! Går jag t.ex till h&m så förväntar jag mig inte att personalen skall hjälpa mig i provrummet, hämta fler storlekar, komma med smakråd osv. Tur att du hittade ett "riktigt" alternativ :)

Precis som du var jag väldigt besviken först när jag fick min förlovningsring. Jag trodde inte att den skulle bli repig direkt! Men det blev den eftersom jag inte var ett dugg försiktig. Jag lämnade in den på putsning och sedan dess har den faktiskt hållit glansen mycket bättre. Guld är mjukt, och även en rödguldsring blir repig och matt om man inte aktar den. Att du inte kan ha din ring på när du jobbar är nog inte så mycket att göra åt, det är liksom inte ringens fel. Jag har många vänner som jobbar i kök och på sjukhus och de är tvungna att ta av sig ringen på jobbet. Ha den i en kedja runt halsen t.ex!

Jag håller med, tyckte inte alls att det var dålig service från guldfynds sida...

Jag har aldrig på min ring när jag gör något som kan repa den, det måste man väl ändå förstå att vill man ha den fin så ska man inte slita på den... :/

• soffia

Tyvärr så är det så att stora kedjorna som då tex Guldfynd har inte den kompetensen att informera kunderna att en vitguldsring kommer att behöva rodieras om, dock så tycker jag att det är nåt väldigt fel om du ska behöva göra det varannan månad?

Hos oss så brukar vi alltid informera kunden om vad som gäller vid köp av olika material, det får man ofta om man går till en privat butik.
    Brukar säga att det behöver fräshas upp var 6:e månad till 1 år beroende på hur mycket man själv sliter på ringen. Sen kanske man får välja att plocka av den som man har ett tungt arbete , även en ring i rödguld kommer slitas.

• NilsKpyssling

det måste vara ganska dålig kvalité om du måste rhodera om varannan månad? Vi hade våra i över två år innan vi gjorde det, och jag upplevde inte att de var gula och "tråkiga", mer lite matta och repiga, men så blir ju alla ringar...  Jag är rädd om alla mina smycken och har tex inte på min mina ringar när jag tränar, duschar sover, rensar land osv..

Det är trist att inte personalen upplyste dig om att vitguld inte är kritvitt, för har man en bra kvalité på vitguldet (16% palladium i legeringen) så är färgen gråvit, och det är vitguldets naturliga färg. Vissa gillar den och vissa inte. Har man råd kan man ju ta platina som ju är en beständig vit metall, eller palladium som inte är lika dyrt.

Som sagt, förstår att du blir besviken över den dåliga kvalitén med missfärgning och dyl, skönt att du fick ett bra bemötande på det andra stället du gick till!

• J2012
    NilsKpyssling skrev 2012-08-17 11:27:05 följande:
    det måste vara ganska dålig kvalité om du måste rhodera om varannan månad? Vi hade våra i över två år innan vi gjorde det, och jag upplevde inte att de var gula och "tråkiga", mer lite matta och repiga, men så blir ju alla ringar...  Jag är rädd om alla mina smycken och har tex inte på min mina ringar när jag tränar, duschar sover, rensar land osv..
    TS skriver ju att hon använt ringen när hon jobbat och hon har tydligen "tyngre handarbete", då tror jag inte att det hjälper hur bra kvalité än är på ringen. På en så bred ring (7 mm) så blir ju dessutom repor mycket tydligare.

Alla vet ju om att guld är just guldfärgat, så jag tycker det är lite onödigt av ts att i efterhand bli upprörd över att guldet är utblandat med palladum och sedan rhodierat, det är ju ingen världsnyhet direkt... Jag kanske låter lite hård, men ibland kan man faktiskt inte skylla vissa saker på någon annan än sig själv. 
Svar på tråden Aldrig mer Guldfynd eller Vitguld!