• MagnusFru

När bör man skicka ut inbjudningar och när OSA?

När man skickar inbjuningar beror ju på när bröllopet är, precis som Chicita skriver så kan det vara bra att skicka tigare än vanligt om man gifter sig i semestertider eller om man gifter sig i början av sommaren då det är mycket annat som ska "firas" och planeras inför som tex skolavslutningar, sommarfest med jobbet, avslutningar på barnens fritidsaktiviteter, slutprov för de som studerar osv. Samma sak gäller nog om man gifter sig under eller omkring helgdagar som påsk, midsommar, jul och liknande eftersom många planerar resor och vistelser hos släkt och vänner långt i förväg. Sen beror det ju på hur gästerna jobbar och var de bor, långväga gäster som behöver be om extra ledigt och boka biljetter vill ju ha reda på bröllopet långt i förväg och har man gäster som jobbar obekväm arbetstid så kan ju dom behöva tid på sin att ordna ledigt. På många arbetsplatser kanske man inte kan komma 1 månad innan och "begära" ledigt en viss helg eller dag.
    Vi gifte oss i juni och skickade inbjudningar i december och det fanns en del viktigpettrar som hade åsikter om att " så gör man inte" och " man SKA skicka inbjudningar x antal månader innan MEN INTE så långt i förväg som ni gör" osv osv osv men vi hade allt som behövdes bokat och klart (datum tid och plats och hotellet där vi hade festen var bokat och klart)  så vi struntade i "besserwissrarna" och gjorde det som fungerade för oss och våra gäster.  Våra gäster var jättenöjda med att få inbjudningarna tidigt och alla tackade glatt ja redan inom ett par dagar efter att de fått inbjudningarna så ingen glömde bort att svara för att de fick inbjudningarna tidigt ( vi trodde att det fanns risk att någon skulle glömma bort att svara när de hade så gott om tid på sig men som sagt alla svarade inom ett par dagar ). Vi hade sista svarsdatum den 15 april och gifte oss i början av juni. Vi ville ha så mycket som möjligt klart så tidigt som möjligt för att slippa stressa sista veckorna innan bröllopet.

• MagnusFru
    Lotta84 skrev 2012-08-16 14:00:46 följande:
    Hej MagnusFru! Tack för svar.

Jag känner också att jag vill ha allt klart tidigt även om jag vet att det inte går...
    Min fästman kommer från Brasilien så där har vi naturligtvis redan meddelat datum  Flört De flesta övriga gäster kommer säkert också redan veta om det när vi väl går ut med de officiella inbjudningarna..............
    Men vad gör det folk att få en inbjudan tidigt undrar jag? Skulle jag bara tycka var bra. Bröllopet är första helgen i juli så jag tänker kanske att vi skickar ut inbjudningar i mars och OSA 1 månad före the big day, hur låter det?
    Nej vi tänkte också som så att det är bättre att skicka "för tidigt" än för sent men enligt vissa "etikett-regler" och enligt vissa planeringslistor i tex bröllopstidningar så "ska" man skicka inbjudningarna 2 månader innan. Jag skulle tycka att det var  i senaste laget om jag fick en inbjudan 2 månader innan. En gång var vi vi tvungna att tacka nej till ett bröllop pga sen inbjudan. Sen beror det ju på om gästerna är "förvarnade" innan eller inte, har man tex skickat Save the date så vet gästerna om det tidigare eller om man har berättat det så är ju folk redan förvarnade om det och kan söka ledigt och planera resor och annat utan risk att det krockar med bröllopet. Vi hade inte berättat något utaom för min tärna som jag inte kunde hålla tyst för. Våra inbjudningar skickades runt lucia och vi hade sagt till våra vänner att " i år får ni äntligen julkort av oss". Vi brukar aldrig skicka julkort så det var för att bygga upp eras förväntan lite  och för att ha en anledning till snoka efter några adresser eftersom ett par har så vanliga namn och de hade flyttat men vi mindes inte deras adress
Svar på tråden När bör man skicka ut inbjudningar och när OSA?