• Lotta84

När bör man skicka ut inbjudningar och när OSA?

Hej hej, nybliven medlem här... Min första fråga gäller inbjudningskorten och rubriken säger väl allt egentligen? Vi har just bokat vårt bröllop till juli 2013 så behöver ju inte tänka på inbjudningar än på ett tag men passar på att fixa och plandera medan jag är ledig... Vi har bestämt att vi vägrar att stressa kring bröllopet, det ska vara KUL att gifta sig!!!!!!!!!

• Svar på tråden När bör man skicka ut inbjudningar och när OSA?
  • Chicita

Jag skulle nog säga att OSA-datumet bestäms av hur sent ni kan göra slutbeställning på mat, tårta mm.
    Ni bör ha fått in alla svar minst en (helst två) veckor innan slutbeställningar på mat, dryck mm ska göras.

Hur tidigt man skickar ut inbjudan hänger mycket på när bröllopet hålls.
    Om det är mitt i semestertider så kanske man vill vara extra tidig med inbjudan paradoxalt nog, eftersom att folk tar ju inte semester för att kanske få gå på bröllop någon gång under sommaren. Men man planerar gärna inför vad man ska göra på semestern rätt tidigt. I alla fall grovplaneringen...

Men du har rätt, det ska vara kul att gifta sig, och kom ihåg det när bridezilla-nerverna kommer krypande Flört 
    För vi har nog alla haft våra bridezillastunder, men de flesta av oss kommer på oss själva och skrattar åt det sen när vi inser att det inte var hela världen om inte allt matchade perfekt bara vi har trevligt Flört 

• Lotta84

Hej! Tack för svaret!
    Jag vet att det är en sak att säga nu att vi ska ta det lugnt... Jag räknar med att det kommer komma bridezilla-nerver längre fram, är nog oundvikligt ;) Men vi går in med inställningen att försöka att inte stressa och försöker hålla oss till det :) Är du själv gift?

• Chicita

Jepp, vi gifte oss i september förra året så vi har snart vår första bröllopsdag Glad

• Lotta84

Gratulerar! Då kan jag kanske få använda dig som bröllopsmentor Glad 
    Hade ni ett stort bröllop?

• Chicita

Tackar tackar Glad

Det finns många här som kan hjälpa dig igenom planeringsdjungeln, men självklart får du fråga mig också om det är något du undrar över Glad

Vi hade inte så stort, 64 personer, kändes helt lagom.
    Men vi hade temabröllop... Medeltid närmare bestämt, så jag sydde kläder till 12 personer (mig och maken inkluderat) bland annat. Så det blev stressigt på slutet när man insåg att man var tvungen att sätta fart om man skulle hinna... 

• MagnusFru

När man skickar inbjuningar beror ju på när bröllopet är, precis som Chicita skriver så kan det vara bra att skicka tigare än vanligt om man gifter sig i semestertider eller om man gifter sig i början av sommaren då det är mycket annat som ska "firas" och planeras inför som tex skolavslutningar, sommarfest med jobbet, avslutningar på barnens fritidsaktiviteter, slutprov för de som studerar osv. Samma sak gäller nog om man gifter sig under eller omkring helgdagar som påsk, midsommar, jul och liknande eftersom många planerar resor och vistelser hos släkt och vänner långt i förväg. Sen beror det ju på hur gästerna jobbar och var de bor, långväga gäster som behöver be om extra ledigt och boka biljetter vill ju ha reda på bröllopet långt i förväg och har man gäster som jobbar obekväm arbetstid så kan ju dom behöva tid på sin att ordna ledigt. På många arbetsplatser kanske man inte kan komma 1 månad innan och "begära" ledigt en viss helg eller dag.
    Vi gifte oss i juni och skickade inbjudningar i december och det fanns en del viktigpettrar som hade åsikter om att " så gör man inte" och " man SKA skicka inbjudningar x antal månader innan MEN INTE så långt i förväg som ni gör" osv osv osv men vi hade allt som behövdes bokat och klart (datum tid och plats och hotellet där vi hade festen var bokat och klart)  så vi struntade i "besserwissrarna" och gjorde det som fungerade för oss och våra gäster.  Våra gäster var jättenöjda med att få inbjudningarna tidigt och alla tackade glatt ja redan inom ett par dagar efter att de fått inbjudningarna så ingen glömde bort att svara för att de fick inbjudningarna tidigt ( vi trodde att det fanns risk att någon skulle glömma bort att svara när de hade så gott om tid på sig men som sagt alla svarade inom ett par dagar ). Vi hade sista svarsdatum den 15 april och gifte oss i början av juni. Vi ville ha så mycket som möjligt klart så tidigt som möjligt för att slippa stressa sista veckorna innan bröllopet.

• Lotta84

Wow, vad häftigt! Ja, det är så jag känner också vad gäller tiden och stessen på slutet, det är därför jag vill sätta igång tidigt!

• Lotta84

Hej MagnusFru! Tack för svar.

Jag känner också att jag vill ha allt klart tidigt även om jag vet att det inte går...
    Min fästman kommer från Brasilien så där har vi naturligtvis redan meddelat datum  Flört De flesta övriga gäster kommer säkert också redan veta om det när vi väl går ut med de officiella inbjudningarna..............
    Men vad gör det folk att få en inbjudan tidigt undrar jag? Skulle jag bara tycka var bra. Bröllopet är första helgen i juli så jag tänker kanske att vi skickar ut inbjudningar i mars och OSA 1 månad före the big day, hur låter det?

• Chicita

Jag skulle nog skickat ut inbjudningarna tidigare än så. I Mars har många fått lov att ansöka om sommarens ledighet redan och alltså börjat planera semestern.

Skicka ut i slutet av Januari eller början av Februari istället.
    Vissa cateringfirmor eller restauranger har stop-datum 6 veckor innan där man ska meddela prelliminärt antal (alltså så nära man kan komma) och sen kan man göra enstaka ändringar (någon person mindre eller mer) fram till 2 veckor innan. Så kolla med allt sånt först innan du sätter OSA-datum så du inte måste gissa hur många som kommer, för det är inte ovanligt att folk svarar sista dagen, eller tror att dom svarat att dom ska komma när dom träffar dig på affären och gratulerar och tycker att det ska bli kul med bröllop liksom Flört 

Apropå stress, så glöm inte att boka in bröllopsfria dagar när det börjar närma sig. Alltså dagar som är avsatta för att inte planera, pyssla eller annat. Utan där ni kan sitta och titta på TV utan dåligt samvete.
    En massage någon dag innan bröllopet är också en bra idé. Det tog jag och det ångrar jag defenitivt inte Glad 

• mariannesv

Jag är också ny här!

Man säger väl att man ska skicka ut senast tre månader innan bröllopet?

Vi er lite sena i våran planering så för oss kom inbjudningarna ut två månader innan, men då visste dom flesta gästarna om det redan innan. Och vi ska gifta oss i oktober, så vi räknar inte med att folk är lika upptagna då som i t.ex. maj och juni.

Vi satte osa en månad innan bröllopet, men det beror ju som någon annan också sa mycket på hur det är med mat, tårta etc. Vi behöver meddela våran lokal en vecka innan, så då räcker det ju gott och väl med en månad. 

• Chicita
    mariannesv skrev 2012-08-16 14:18:53 följande:
    Man säger väl att man ska skicka ut senast tre månader innan bröllopet?
    Ja det har jag också hört.
    Men det tror jag är just det senast 3 månader innan.

Och det funkade nog bättre förr då folk inte jobbade dygnet runt och på helgdagar.
    I dagens moderna värld så är det nog bra att kanske till och med skicka ut så kallade Save the date- kort långt innan (typ 8 månader) och sen skicka ut inbjudan 4-6 månader innan.

Men allt hänger nog på vilken bekantskapskrets man har, vilka yrken dom har, hur långt bort dom bor osv Glad

Vi skickade våra inbjudningar i februari och gifte oss i september...
  • MagnusFru
    Lotta84 skrev 2012-08-16 14:00:46 följande:
    Hej MagnusFru! Tack för svar.

Jag känner också att jag vill ha allt klart tidigt även om jag vet att det inte går...
    Min fästman kommer från Brasilien så där har vi naturligtvis redan meddelat datum  Flört De flesta övriga gäster kommer säkert också redan veta om det när vi väl går ut med de officiella inbjudningarna..............
    Men vad gör det folk att få en inbjudan tidigt undrar jag? Skulle jag bara tycka var bra. Bröllopet är första helgen i juli så jag tänker kanske att vi skickar ut inbjudningar i mars och OSA 1 månad före the big day, hur låter det?
    Nej vi tänkte också som så att det är bättre att skicka "för tidigt" än för sent men enligt vissa "etikett-regler" och enligt vissa planeringslistor i tex bröllopstidningar så "ska" man skicka inbjudningarna 2 månader innan. Jag skulle tycka att det var  i senaste laget om jag fick en inbjudan 2 månader innan. En gång var vi vi tvungna att tacka nej till ett bröllop pga sen inbjudan. Sen beror det ju på om gästerna är "förvarnade" innan eller inte, har man tex skickat Save the date så vet gästerna om det tidigare eller om man har berättat det så är ju folk redan förvarnade om det och kan söka ledigt och planera resor och annat utan risk att det krockar med bröllopet. Vi hade inte berättat något utaom för min tärna som jag inte kunde hålla tyst för. Våra inbjudningar skickades runt lucia och vi hade sagt till våra vänner att " i år får ni äntligen julkort av oss". Vi brukar aldrig skicka julkort så det var för att bygga upp eras förväntan lite  och för att ha en anledning till snoka efter några adresser eftersom ett par har så vanliga namn och de hade flyttat men vi mindes inte deras adress
  • Lotta84

Tack alla för att ni tar er tid att svara på mina funderingar! Save the date-kort har jag aldrig hört om förut men det får väl våra muntliga förvarningar fungera som....

• Chicita

Ja om man berättar innan så behöver man ju inte förvarna på något annat sätt Glad

• niriel

Vi gifte oss i juli (21/7 för att vara exakt) och skickade ut våra inbjudningar strax efter årsskiftet, just för att gästerna inte skulle hinna boka upp några sommarresor eller liknande och vara tvungna att tacka nej på grund av det. OSA hade vi en månad innan, för att göra klart med mat och liknande och spika antalet gäster med hotellet där vi hade festen, och det var himla bra. Vi hade ändå gäster som uppenbarligen inte vet vad OSA är och alltså inte svarade vare sig bu eller bä, så några fick vi ringa upp efter sista OSA ändå. Så mitt tips är: skriv inte OSA och ett datum på inbjudningskortet, skriv något i stil med "vi önskar svar, ja eller nej, senast den XX". Jag vet att det är det OSA står för, men det gör uppenbarligen inte alla..

• Tok kär Annki

Vi börja att planera för ett bröllop till slutet av juli 2013 på morsdag i år 27/5, men så blev det inte riktigt. Flört Min idag kära man tyckte inte att vi skulle vänta till nästa sommar utan han ville att vi skulle gifta oss nu i sommar. Sagt och gjort så blev det. Skrattande Så vårt nya bröllops datum blev 4/8-2012. Så från att haft 14 månader på oss att planera blev det nio veckor. Hjärta Jag satte mig på en gång och gjorte våra inbjudningskorten och dem skickades i väg den 2/6 och vi ville ha OSA den 9/7. Alla våra gäster blev jätteglada och svara på en gång. Och ingen tyckte att dem hade fått för kort tid på sig att planera in vår bröllopsdag i deras kalendrar. Så gjorde vi! Skrattande 
    Lycka till från en brud som fortfarande svävar på små rosa moln. HjärtaDrömmer

Tok kär Annki
Svar på tråden När bör man skicka ut inbjudningar och när OSA?