• Chicita

När bör man skicka ut inbjudningar och när OSA?

Jag skulle nog säga att OSA-datumet bestäms av hur sent ni kan göra slutbeställning på mat, tårta mm.
    Ni bör ha fått in alla svar minst en (helst två) veckor innan slutbeställningar på mat, dryck mm ska göras.

Hur tidigt man skickar ut inbjudan hänger mycket på när bröllopet hålls.
    Om det är mitt i semestertider så kanske man vill vara extra tidig med inbjudan paradoxalt nog, eftersom att folk tar ju inte semester för att kanske få gå på bröllop någon gång under sommaren. Men man planerar gärna inför vad man ska göra på semestern rätt tidigt. I alla fall grovplaneringen...

Men du har rätt, det ska vara kul att gifta sig, och kom ihåg det när bridezilla-nerverna kommer krypande Flört 
    För vi har nog alla haft våra bridezillastunder, men de flesta av oss kommer på oss själva och skrattar åt det sen när vi inser att det inte var hela världen om inte allt matchade perfekt bara vi har trevligt Flört 

• Chicita

Jepp, vi gifte oss i september förra året så vi har snart vår första bröllopsdag Glad

• Chicita

Tackar tackar Glad

Det finns många här som kan hjälpa dig igenom planeringsdjungeln, men självklart får du fråga mig också om det är något du undrar över Glad

Vi hade inte så stort, 64 personer, kändes helt lagom.
    Men vi hade temabröllop... Medeltid närmare bestämt, så jag sydde kläder till 12 personer (mig och maken inkluderat) bland annat. Så det blev stressigt på slutet när man insåg att man var tvungen att sätta fart om man skulle hinna... 

• Chicita

Jag skulle nog skickat ut inbjudningarna tidigare än så. I Mars har många fått lov att ansöka om sommarens ledighet redan och alltså börjat planera semestern.

Skicka ut i slutet av Januari eller början av Februari istället.
    Vissa cateringfirmor eller restauranger har stop-datum 6 veckor innan där man ska meddela prelliminärt antal (alltså så nära man kan komma) och sen kan man göra enstaka ändringar (någon person mindre eller mer) fram till 2 veckor innan. Så kolla med allt sånt först innan du sätter OSA-datum så du inte måste gissa hur många som kommer, för det är inte ovanligt att folk svarar sista dagen, eller tror att dom svarat att dom ska komma när dom träffar dig på affären och gratulerar och tycker att det ska bli kul med bröllop liksom Flört 

Apropå stress, så glöm inte att boka in bröllopsfria dagar när det börjar närma sig. Alltså dagar som är avsatta för att inte planera, pyssla eller annat. Utan där ni kan sitta och titta på TV utan dåligt samvete.
    En massage någon dag innan bröllopet är också en bra idé. Det tog jag och det ångrar jag defenitivt inte Glad 

• Chicita
    mariannesv skrev 2012-08-16 14:18:53 följande:
    Man säger väl att man ska skicka ut senast tre månader innan bröllopet?
    Ja det har jag också hört.
    Men det tror jag är just det senast 3 månader innan.

Och det funkade nog bättre förr då folk inte jobbade dygnet runt och på helgdagar.
    I dagens moderna värld så är det nog bra att kanske till och med skicka ut så kallade Save the date- kort långt innan (typ 8 månader) och sen skicka ut inbjudan 4-6 månader innan.

Men allt hänger nog på vilken bekantskapskrets man har, vilka yrken dom har, hur långt bort dom bor osv Glad

Vi skickade våra inbjudningar i februari och gifte oss i september...
  • Chicita

Ja om man berättar innan så behöver man ju inte förvarna på något annat sätt Glad

Svar på tråden När bör man skicka ut inbjudningar och när OSA?