Vilka ska man bjuda och inte?
Jag skulle skippat dom tre första killarna.
Jag skulle inte dölja att jag skulle gifta mig, men möjligtvis skulle jag säga att det var platsbegränsning om någon av dom frågade varför dom inte var bjudna.
Att inte bjuda din farbror om ni bjuder många andra släktingar kommer inte bara vara en hint om att ni vill bli bjudna till dom ibland också, utan det kommer att visa att ni inte vill ha med dom att göra.
Om det är signalen ni vill skicka ut till resten av släkten så spelar det ju ingen roll.
Hobby-vännen som visar intresse och vill umgås med dig mer vore väl kul att bjuda om ni har möjlighet, men om hon inte känner någon annan än dig så kanske ni ska bjuda henne med +1 om det går.
Men jag tror inte att hon förväntar sig att bli bjuden, så jag skulle ha bjudit med +1, eller inte alls.
Samma med äldsta barndomskompisen...
Tjejgänget... Tja, om man ska gå efter ettikettregler så ska ju deras respektive bjudas också.
Det finns i princip tre alternativ här: prata med dom helt enkelt om du inte tycker att du vill bjuda med respektive och tala om att du vill ha dom där, men att ni inte har plats i budget/ lokal för respektive.
Eller bjud med respektive och hela gänget...
Alternativt förklara på en middag varför ni inte har möjlighet att bjuda hela gänget. Att bara låtsas som inget om det är ett gäng du umgås mycket med känns inte bra i alla fall...
Det är klart att din make måste få ha sin vän med även om frugan är otrevlig. Där går det ju kanske att markera genom att placera dom så att han sitter bättre till och hon sämre, även om ni inte splittrar dom helt (det är shysst om man har någon man känner på pratavstånd).
Men om han sitter så att han ser honnörsbordet bra, och relativt nära, och hon får sitta något hack eller två längre bort, men med ryggen mot er exempelvis.
Dom sista tre paren låter väl rätt givna om ni har plats för dom...
Sånt här är jättesvårt, men besluten måste tas, och ni är dom enda som kan ta besluten...
Radbrytningar brukar inte funka om man skriver via mobil förresten
Nu vet jag inte om det är det du gör, men det är det svar jag kan ge...