• LyckligaBruden

Min mamma verkar totalt ointresserad av vårt bröllop =(

Jag vet inte om jag begär för mycket men blir ledsen för min mamma verkar totalt ointresserad.

Vi berättade i mitten av juli att vi gifter oss i februari och då blev hon glad och överraskad. Vi visade bilder på kyrkan och så.

Sen efter det så varje gång jag pratat om bröllopet och vad vi planerar så har hon knappt sagt nåt. Skickade en länk till stället vi tänker ha festen på och då skrev hon tillbaka dagen efter att det ser jättefint ut.

Men det är väl det. Hon ringde nyss och frågade vad som händer i helgen och jag sa att vi ska sitta och planera bröllopet. Berättade att vi gjort en lång checklista på allt som sa ordnas, en lista på vad som ska vara klart till i oktober och en lista på vad vi ska ha kommit fram till/fixat i helgen.

Hennes svar var : "Jaha, oj". Sen började hon prata om nåt annat.

Jag fattar ingenting. Hon har inte ställt EN enda fråga om nånting.

Berättade för nån vecka sen att vi tänker åka upp till Dalarna (där vi gifter oss) i september för att titta på gården vi ska vara på, planera tillsammans med de som har den och även boka tid hos ett bageri för provsmakning av tårta, försöka få så mycket gjort som möjlig på en gång då det inte går att fara fram och tillbaka från Stockholm när som helst. Det enda hon sa då var "Ja men ni kommer ju behöva åka upp fler gånger".

Jag frågade nån gång varför hon låter så avig och hon sa "Nej, nej, jag är glad för din skull!". Och så har hon sagt när jag frågat, att hon kanske har lite svårt att förstå att jag faktiskt ska gifta mig. Det sa hon väl nån vecka efter att vi berättat.

Men kom igen.. jag är snart 30 år. Hon verkar fortfarande inte ha tagit in det i så fall. Och hon har vetat om det här i en månad.

Blir så ledsen.

Min svärmor är totalt ointresserad också och min pappa med, han har inte ens träffat min m2b (pga att vi haft en dålig relation men som blivit bättre nu) och svärfar gick bort i mars. Så ingen av våra nära verkar bry sig.

Hur är era mammor?

Hur har era mammor varit?

• Svar på tråden Min mamma verkar totalt ointresserad av vårt bröllop =(
  • Pertinax

Min mamma var superbra! Hon blev lite sur först för att jag inte berättade något innan vi skickade inbjudningarna, men sen var hon bara glad. Det dröjde bara ett par veckor innan hon erbjöd sig att betala för halva bröllopet. Hon har varit intresserad och velat veta vad jag håller på med, kommit med förslag osv. Ibland har hon ifrågasatt då jag och min man inte är riktigt så traditionella som familjen kanske hade önskat. "Ska ni inte gifta er i kyrkan?" "Man kan väl inte gifta sig barfota..." "Ska du inte ha en riktig brudklänning ändå?" "Vaddå inte ha slips och kavaj?" osv... Men vi har stått på oss. Och det blev riktigt bra till slut :)

Men det har trots allt bara gått en månad sen hon fick veta... Hon kanske vill ge dig plats och inte vara för på. Grejen är ju att även om bröllopet är allt en blivande brud kan tänka på eller prata om så fortsätter ju livet runt omkring ungefär som förut... Klyschigt, men säg som du känner om du är ledsen. Att det betyder mycket för dig att hon är intresserad och att du vill dela med dig till henne av det du gör och tänker.

• Chicita

Vet du... Många mammor är livrädda för att trampa på dotterns / svärdotterns tår eftersom det talas så mycket om mammor som lägger sig i för mycket.
    Så vissa går åt andra hållet och vågar knappt prata bröllop istället.

Prata med din mamma och berätta att du känner dig ledsen eftersom det känns som att hon inte bryr sig eller är intresserad,
    Om du vill att hon "lägger sig i" så säg det till henne. Be henne om hjälp, eller att ta större plats i planeringen.
    Just nu kanske hon känner sig utanför, men vill inte vara den där "elaka kärringen som bara lägger näsan i blöt".
    Glad 

Min mamma var svårt sjuk och dog bara ett par månader (nästan exakt 2 månader) före bröllopet och hon orkade inte engagera sig så mycket, men hon lyssnade gärna på planerna.
    Min svärmor hjälpte till att sy servetter och annat för att underlätta för mig, men annars ville hon inte lägga näsan i blöt för mycket och hon kände väl att hon inte hade kunskaper att lägga sig i heller pga temat.
    Hade vi haft ett vanligt bröllop så skulle hon säkert varit mer engagerad då hon är en sån som gärna hjälper till och ställer upp i alla lägen... 

• Anonym (Dotter)

Precis som Chicita skriver: berätta för din mamma att du önskar att hon engagerade sig mer! Hon är antagligen rädd att lägga sig i för mycket.

Och ibland är mammor faktiskt inte medvetna om hur deras beteende uppfattas. Min mamma sa en period "Det får vi hoppas!" till svar nästan vad jag än berättade. T.ex. när jag berättade att jag och min kille skulle åka på en resa och sa att det skulle bli såå kul så sa hon bara "Det får vi hoppas!" Jag blev jätteledsen och tyckte att hon var så negativ till allt, hennes svar lät så spydigt liksom. Som att vi VERKLIGEN får hoppas att den där resan är nåt att ha. Till slut sa jag till henne att jag tyckte det var trist att hon inte bejakade mina idéer och att hennes "Det får vi hoppas!"-svar gjorde mig ledsen. Då berättade hon att det inte ALLS var så hon menade, utan att hon verkligen önskade oss att få en trevlig resa etc. Så jag tipsade henne att säga något annat eftersom det hon sa var lätt att feltolka... Och jag började på skoj säga "Det får vi hoppas!" som svar på allt hon sa under en dag. Till slut förstod hon hur jag uppfattade henne.

Så prata med din mamma du om hur du känner. Inte ens mammor är alltid tankeläsare.

• Anonym

Är inte mammorna lott "damned if you do, damned if you don't"?

Antingen så lägger de sig i för mycket, eller så engagerar de sig för lite. Eller så är det för glada, eller inte alls glada.

Dessutom har våra föräldrar inte alls varit på lika många bröllop som vi. De vet inte riktigt hur det går till nuförtiden och har nog ganska svårt att komma med bra input.

Säger hon att hon är glad, så får du ta henne på orden. Din mamma kanske är lite mer som pappor, inte alltid så starka känsloyttringar men vill gärna vara med och bidra ändå! Glad

Om du vill involvera henne lite lagom, så bjud in henne till en specifik aktivitet. "Kan inte du hänga med mig och titta på XX, jag skulle vilja höra vad du tycker".   

• Anonym (också mamma)

Jag håller med båda ovanstående inlägg. Jag är också mamma och nu blivande svärmor till min sons kommande fru. Jag kommer att ordna en del saker till deras bröllop (ganska många saker när jag tänker efter) men man är verklgen rädd för att trampa någon på tårna, eller att lägga sig i.

Så mitt råd är att börja fråga din mamma om råd om detaljer och säg att du vill att hon ska vara med i planeringen (om du nu vill det). Vill du att hon ska vara delaktig i planeringen eller vill du bara att hon ska fråga mycket?

• LyckligaBruden

Tack vad ni är fina med svar! Ska svara mer sen ikväll, orkar inte skriva från mobilen :P

• Pekkiisch4

Min pappa har vetat om mitt bröllop sen jag förlovade mig 09, men trodde väl aldrig riktigt på det, och när vi berättade i julas att vi faktiskt ska gifta oss har han inte sagt ett ord om vårt. Han har inte sagt grattis, han har inte frågat om något, helt ointresserad. Tror faktiskt inte att han är så glad att vi ska gifta oss. Däremot tycker han om  min m2b.

Däremot mamma är underbar. Hon hjälper mig och pyssla och kommer med idéer och liknande. Hon bryr sig verkligen ! För henne var det ingen överaskning alls faktiskt. Hon är mer förvånad att mina bröder inte han före lillsyrran ;D

• Johanna89

Min pappa och lillasyster var rätt dryga och ointresserade i början, frågade till slut min syster vad deras problem var?!
    Dumma svaret man får: Ja, men vi tror inte riktigt på det här asså, jag tar det på allvar när jag har en inbjudan i handen.
    som att man skulle hitta på något sådant, vi hade dessutom redan varit förlovade i 2 år när vi berättade om datumet för bröllopet m.m

Men allt gick bra till slut, dom blev mer & mer intresserade ju mer det märmade sig :)

• LyckligaBruden
    Pertinax skrev 2012-08-17 13:29:15 följande:

Min mamma var superbra! Hon blev lite sur först för att jag inte berättade något innan vi skickade inbjudningarna, men sen var hon bara glad. Det dröjde bara ett par veckor innan hon erbjöd sig att betala för halva bröllopet. Hon har varit intresserad och velat veta vad jag håller på med, kommit med förslag osv. Ibland har hon ifrågasatt då jag och min man inte är riktigt så traditionella som familjen kanske hade önskat. "Ska ni inte gifta er i kyrkan?" "Man kan väl inte gifta sig barfota..." "Ska du inte ha en riktig brudklänning ändå?" "Vaddå inte ha slips och kavaj?" osv... Men vi har stått på oss. Och det blev riktigt bra till slut :)

Men det har trots allt bara gått en månad sen hon fick veta... Hon kanske vill ge dig plats och inte vara för på. Grejen är ju att även om bröllopet är allt en blivande brud kan tänka på eller prata om så fortsätter ju livet runt omkring ungefär som förut... Klyschigt, men säg som du känner om du är ledsen. Att det betyder mycket för dig att hon är intresserad och att du vill dela med dig till henne av det du gör och tänker.

Jo, jag undrar om det är så också. Men att liksom inte ens fråga nånting alls? Det är ju inte som att jag bara babblat om bröllopet heller när vi pratat med varandra och att hon liksom då tycker att jaja, change of subject please!

Hon är inte sån som inte frågar saker heller utan det är bara just det här som verkar vara som nåt sorts stopp.
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-08-17 14:15:54 följande:
    Vet du... Många mammor är livrädda för att trampa på dotterns / svärdotterns tår eftersom det talas så mycket om mammor som lägger sig i för mycket.
    Så vissa går åt andra hållet och vågar knappt prata bröllop istället.

Prata med din mamma och berätta att du känner dig ledsen eftersom det känns som att hon inte bryr sig eller är intresserad,
    Om du vill att hon "lägger sig i" så säg det till henne. Be henne om hjälp, eller att ta större plats i planeringen.
    Just nu kanske hon känner sig utanför, men vill inte vara den där "elaka kärringen som bara lägger näsan i blöt".
    Glad 

Min mamma var svårt sjuk och dog bara ett par månader (nästan exakt 2 månader) före bröllopet och hon orkade inte engagera sig så mycket, men hon lyssnade gärna på planerna.
    Min svärmor hjälpte till att sy servetter och annat för att underlätta för mig, men annars ville hon inte lägga näsan i blöt för mycket och hon kände väl att hon inte hade kunskaper att lägga sig i heller pga temat.
    Hade vi haft ett vanligt bröllop så skulle hon säkert varit mer engagerad då hon är en sån som gärna hjälper till och ställer upp i alla lägen... 
    Beklagar att din mamma gick bort Rynkar på näsan

Jo, det bästa är väl att prata med henne. Känns lite konstigt bara. När vi flyttade till vår nya lägenhet frågade hon tusen saker och om hon kunde hjälpa till, blev lite tjatigt tom haha! Kan hända är hon rädd för att lägga sig i och blir som en mussla istället Obestämd

Hon har aldrig varit gift och knappt varit på bröllop så hon är allt ifrån insatt i hur mycket som krävs tror jag. Hur mycket planering det är osv så kanske hon inte riktigt fattar att anledningen till att vi "redan" börjat planera är att om vi inte gör det så får vi gifta oss i rådhuset och äta korv och bröd, för att ta i lite

Har sagt att jag vill ju göra det så bra som möjligt, det är en gång i livet och att då få göra sitt bästa för att få till drömbröllopet.. det är stort ju.

Det enda svärmor sa när m2b berättade att vi gifter oss i Dalarna var "Men det är ju 20 mil dit, ska alla åka så långt?". Eeh, vill man inte går det bra att avstå tack så mycket kände jag då.. Negativ. Men hon är som hon är och det är en annan historia Tungan ute
Svar på tråden Min mamma verkar totalt ointresserad av vårt bröllop =(