Vad är korrekt gällande barn med på bröllopet?
Antingen gör man som Chicita föreslår och skriver att man önskar en barnfri fest. Fin formulering tycker jag! Trevligt men ändå tydligt!
Och önska en barnfri fest kan man förstås göra, men risken är väl att en del har svårt att få barnvakt, särskilt de som tillhör närmaste familjen eftersom många potentiella barnvakter också är bjudna till festen. Då riskerar man att en del kommer att tacka nej, och kanske att de som väljer att ändå ta med barnen (om man skriver att barn är välkomna om man ej hittar barnvakt) kanske får dåligt samvete över detta. En del kanske tar illa upp över att festen är barnfri, det är ju en lite känslig fråga. (Ja, nu spånar jag på worst case scenario här )
Eller så skriver man bara föräldrarnas namn på inbjudan och då kommer det säkert att komma barn ... men en del ordnar kanske barnvakt för sin egen skull (roligare att gå på fest som par bara) och för barnens skull (tråkigt med lång sittning)? Men om ni bara önskar att undvika att det blir FÖR många barn kanske det fungerar? Det är dock lite olika hur folk uppfattar inbjudan, en del jag känner tycker att det är HELT självklart att barn ska vara med på bröllop, "eftersom det är en familjefest".
Ska bli intressant att se fler svar, jag har samma funderingar som dig TS!