• Lombard

Vad är korrekt gällande barn med på bröllopet?

Hej! Hoppas få hjälp med min fundering! Börjar inse att det kommer kunna bli väldigt många barn på vårt bröllop... Jag vill dock inte skriva att det är barnfritt men känner att man kanske inte måste uppmuntra folk att ta med barnen, förstår ni hur jag tänker här? Min kompis skrev inte ut barnens namn på inbjudan när hon gifte sig, när jag ringde och frågade henne hur det låg till (jag hade en liten bebis då) så sa hon av just den anledningen. De ville att alla skulle känna sig välkomna, med eller utan barn och låta gästen själv välja. De ordnade dessutom jättebra med barnrum åt de barn som fick följa med. Men hur skriver men detta på ett bra sätt på inbjudan? Någon som haft liknande? Jag tänker och tror nog att de flesta ordnar med barnvakt om de har möjlighet. Så gör jag ju själv iaf. /K

• Svar på tråden Vad är korrekt gällande barn med på bröllopet?
  • Lombard

Oj då, tydligen faller styckeindelningen bort i trådstarten! Sorry om det blev kompakt läsning där.

• Chicita

Om ni vill att folk lämnar barnen hemma så är det bra att skriva det.
    Långt ifrån alla vill lämna sina barn, snarare tvärt om. Det finns otaliga trådar här om folk som har problem med att dom skrivit ut barnfritt och gästerna ändå försöker få med sig barnen.

Vi hade barntillåtet.
    För mig är det en helt vansinnig tanke att jag ska bestämma över hur andra hanterar situationer med sina barn (alkohol, inte sitta still osv). Tycker att det inte är upp till mig att säga att "vi ska servera alkohol alltså vill vi inte att ni tar med barnen" när alla barn är med på alla andra familjesammankomster, alkohol eller inte liksom.
    Vi hade ordnat med barnrum, och vi hade också avtalat med en barnvakt som fanns på plats och roade barnen bäst hon kunde.
    inte så att barnen låstes in med henne i det rummet, dom sprang fram och tillbaka under kvällen tills dom somnade på madrasserna vi tagit med, men det störde ingen Glad

Däremot valde ändå flera att inte ta med barnen, det är som sagt inget du ska räkna med dock Flört 
    Att bara skriva dom vuxnas namn på inbjudan behöver inte betyda att det är barnförbjudet. Och att alla ska ringa och kolla med dig kommer bara att stressa dig.

Skriv typ såhär istället:

Vi älskar barn, men denna dag hoppas vi få fira tillsammans med våra vuxna vänner och hoppas därför att ni kan ordna med barnvakt.
    För er som försökt och inte lyckats så kommer vi att försöka ordna något för barnen eftersom vi hellre ser att ni kommer med barn, än inte kommer alls. 
    Vår önskan är dock en barnfri middag och fest. 

• sommar2014

Antingen gör man som Chicita föreslår och skriver att man önskar en barnfri fest. Fin formulering tycker jag! Trevligt men ändå tydligt!

Och önska en barnfri fest kan man förstås göra, men risken är väl att en del har svårt att få barnvakt, särskilt de som tillhör närmaste familjen eftersom många potentiella barnvakter också är bjudna till festen. Då riskerar man att en del kommer att tacka nej, och kanske att de som väljer att ändå ta med barnen (om man skriver att barn är välkomna om man ej hittar barnvakt) kanske får dåligt samvete över detta. En del kanske tar illa upp över att festen är barnfri, det är ju en lite känslig fråga. (Ja, nu spånar jag på worst case scenario här )

Eller så skriver man bara föräldrarnas namn på inbjudan och då kommer det säkert att komma barn ... men en del ordnar kanske barnvakt för sin egen skull (roligare att gå på fest som par bara) och för barnens skull (tråkigt med lång sittning)? Men om ni bara önskar att undvika att det blir FÖR många barn kanske det fungerar? Det är dock lite olika hur folk uppfattar inbjudan, en del jag känner tycker att det är HELT självklart att barn ska vara med på bröllop, "eftersom det är en familjefest".

Ska bli intressant att se fler svar, jag har samma funderingar som dig TS!

• Sessan6

Min Sambo tycker att barn över 13 år ska få komma till både kyrkan och festen efter.

Men jag vet inte rikigt. För på de 3 senaste bröllopen så har det ståt i inbjudan att kyrkan är alla välkommna men på festen vill vi helst vara med bara familj och vänner utan barn.

• Lombard

Tack för att ni tar er tid att svara. Ja, det är i te så lätt att få fram hur man vill ha det i en inbjudan. Den känner jag ju ska vara ganska kort och det ska vara enkelt för gästerna att förstå hur vi vill ha det. Vi ser ju gärna att våra gäster har med sina barn, om de själva önskar det. Våra egna barn kommer vara med och jag vill att alla ska känna sig välkomna, även de som velat men inte kunnat ordna med barnvakt. (KNske uttryckte mig lite luddigt i trådstarten men det är svårt, det här) . Funderar på att bifoga lite info till inbjudan för att förtydliga. Om alla barn kommer, det är runt trettio stycken, så kommer de inte få plats i " matsalen" utan vi tänkte ordna ett barnrum en trappa upp i lokalen som vi ska vara i. Och några som tar hand om dem då såklart. Vet inte om det upplägget kommer funka för alla. Men annars är alternativet att göra bröllopet barnfritt och det vill vi nog inte.

• Anneli256

shit 30 barn det var inte lite. Kan tänka mig att det är varierande åldrar på dom oxå. Funderar över om ni har en bröllopssida där ni kan skriva informationen. Med tanke på att dom flesta vuxna med barn idag har tillgång till internet så kan ni i inbjudan tex kort bara under rubriken barn hänvisa till er bröllopssida där dom får all information. Där kan du vara lite mer utförlig hur ni hade tänkt er. Med ev barnvakt osv.

Lycka till..

• 1700tal

Tyckte Chicitas formulering var ödmjuk och trevlig. Förmodligen gör det gästerna mer måna om att göra brudparet till viljes när det uttrycks så istället som ett förbud.

Själva var vi 71 gäster (gifte oss i förrgår), varav nästan 20 barn och det var fantastiskt roligt. De uppförde sig exemplariskt under middagen och sprang runt, lekte i salarna och dansade med oss vuxna på dansgolven till sent på kvällen. Men det var dock inga spädbarn.

• daniiel

Eftersom ni, TS, verkar vilja ha med barn på festen, så skulle jag valt att inte skriva något alls om barnfritt eller liknande. De som vill ha barnvakt kommer ordna barnvakt även om barnen får följa med. Resterande kommer ta med sig barnen. Vanligtvis blir det ju ett litet bortfall av folk också, så ni får förmodligen inte 30 barn på bröllopet, även om man ju måste räkna med det. Ni lär ju få veta vid OSA hur många barn som kommer och då kan ni planera :)

Har ni möjlighet att göra ett "barnrum" där alla barn kan vara, så är det ju toppen! De kommer förmodligen ha det jättekul där, även barn brukar ju tycka om fester/kalas :) Så länge de enkelt kan ta sig till sina föräldrar och att ni har plats för de riktigt minsta att vara med föräldrarna även under middagen, så kommer det nog vara jättebra :)

• Chicita
    daniiel skrev 2012-08-20 09:40:54 följande:
    Eftersom ni, TS, verkar vilja ha med barn på festen, så skulle jag valt att inte skriva något alls om barnfritt eller liknande. De som vill ha barnvakt kommer ordna barnvakt även om barnen får följa med. Resterande kommer ta med sig barnen. Vanligtvis blir det ju ett litet bortfall av folk också, så ni får förmodligen inte 30 barn på bröllopet, även om man ju måste räkna med det. Ni lär ju få veta vid OSA hur många barn som kommer och då kan ni planera :)

Har ni möjlighet att göra ett "barnrum" där alla barn kan vara, så är det ju toppen! De kommer förmodligen ha det jättekul där, även barn brukar ju tycka om fester/kalas :) Så länge de enkelt kan ta sig till sina föräldrar och att ni har plats för de riktigt minsta att vara med föräldrarna även under middagen, så kommer det nog vara jättebra :)
  • Lombard

Vad bra att få era synpunkter, tack! Då är nog det bästa att skriva ut allas namn på inbjudan? Så får de välja helt själva och jag slipper förklara upplägget en miljon gånger. Och så gör vi en hemsida eller bifogar info om barnrum. Nu måste jag bara spåra upp lämpliga personer som kan ta hand om och roa barnen. Det här blir bra!

• CoolJen

Jag kommer att skriva(på hemsidan, där den mesta infon kommer att vara) att barn får gärna vara med på vigsel, aktiviteter och middag men sen när festen drar igång så ska barnen sova. Det ska även våra barn göra, då jag inte vill ha med barn på en fest.

Svar på tråden Vad är korrekt gällande barn med på bröllopet?