Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?

Vår mat är ingen idé att bidra med (alltså vår meny) men när det gäller vin så är det så att det ska gå 5-6 glas rött på en flaska och 5 glas vitt, bubbel räknar man med 6-8 glas (för det är ju mindre glas + att man sällan fyller dom helt fulla eftersom det bubblar så mycket).

Din tanke om dryck låter bra.
    Jag skulle ändå ta i lite extra, om det inte är så att ni har alternativ dryck också som öl eller liknande.
    Annars skulle jag faktiskt räkna enligt din tanke. Och sen ta öl vid sidan av...
    På så sätt så gör det inget om alla vill dricka vin (ölen går säkert åt senare på festen i så fall) och samma med vin, det som inte går åt under middagen går nog åt efteråt... 

• Chicita
    Fremm skrev 2012-08-20 16:15:19 följande:

Kanonbra tack! Du är en klippa Chicita som hjälper till både lite här och där! ;).

Jättebra att veta hur mkt man bör beräkna per flaska osv. Vi kommer nog ha en del som inte dricker på vårt bröllop eftersom en del är frikyrkliga så lite svårt att beräkna men hellre ta i för mkt än för lite... så det blir ju alkholfri cider eller liknande för dem.

Vi tänkte även handla in en del till självserveringsbaren framåt natten, där tänkte vi ha någon form av spargris där man själv få lägga i pengar för att sen servera sig drycken själv, pengarna går till vår bröllopsresa... det är alltså inte hela världen om nån inte skulle betala eller så kanske man slänger i en hundralapp och då kan ta flera glas i omgångar osv...

Men dom som inte dricker alkohol alls kan du ju räkna bort helt från den ekvationen Glad

Ett stort tips på om ni ska ha självserveringsbar är att helt undvika drinkar.
    Kör på vin, öl och cider. Eventuellt färdiga drinkar på burk eller "alkoläsk". För det är alltid någon som börjar blanda superstarka drinkar annars och som då riskerar att bli lite dum.
    Det är inte alltid medvetet, men det är så lätt hänt att hälla i 8-10 cl i drinkglaset istället för 4-6 cl som är normalt om man blandar själv...
  • Chicita

Det låter bra Skrattande

Soppa kan förvaras på termosar. Köp in några stora mat-termosar och använd. 
    Efter bröllopet så kan man alltid ge bort en sån som lite tack-gåva om man inte har plats för flera hemma Flört 

Lakrispannacotta med lingonsorbé åt jag för ett tag sen. Och det var jättesmaskens Skrattande

• Chicita
    Fremm skrev 2012-08-21 09:54:04 följande:

Åh va smart! Så skulle man kanske kunna göra! :)

Lakritspannacotta lät supergott, jag som älskar lakrits och så annorlunda - undrar om jag kan sälja in den idén hos min man... alla gillar ju inte lakrits...

Tja men alla äter inte choklad, hallon och annat sånt heller i och för sig Flört
    Jag tror nog att de flesta skulle tycka att det var intressant att smaka på i alla fall även om alla kanske inte äter upp. Men alla äter inte av tårtan heller, eller av andra efterrätter. Så det viktigaste är väl att det är något som är passande för er, och gärna så att alla känner igen sig.

När folket på vårt bröllop såg vilka smaker vi hade i tårtan så skrattade många och sa att "jaa det är såå typiskt Daniel". Det var i princip bara choklad, och lite hallon... Vit chokladmousse, mörk chokladmousse med chokladkrisp och hallonmousse, till det både mörk chokladbotten med chokladbitar och vanlig sockerkaksbotten Tungan ute 
Svar på tråden Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?