• Lyckan 382

Varför gifte ni er själva eller i smyg?

Hej! Jag är alldeles nyförlovad och redan har jag blivit lite stressad över det här med gästlista... det har gått så långt att jag försiktigt pratar med min sambo om att smita iväg själva eftersom vi båda har en så pass stor och "svåravdelad" vänskapskrets. Hur man än vrider och vänder på det blir det för många gäster och detta är ett problem av flera anledningar; ekonomiskt förstås men även för att vi egentligen önskar något mer intimt. Egentligen vill vi ju dela ögonblicket med några. Jättesvårt! Är ångest över gästlistan en vanlig anledning till att man gifter sig själva och/eller i smyg? Är det någon som vill dela med sig av hur ni tänkte så skulle jag bli väldigt tacksam. Även tips för hur man skär ner gästlistan mottages gärna :)

/Lyckan

• Svar på tråden Varför gifte ni er själva eller i smyg?
  • daniiel

Och jag kan tillägga att vi planerade vårt bröllop på ca 6 månader och det var nog egentligen bara vid två tillfällen det kändes lite stressigt. Dels när jag drygt 1 månad före vigseln inte hade någon brudklänning (som passade), men det löste sig. Samt när hotellet som middagen skulle vara på berättade ca 1 vecka före vigseln att de inte kunde göra desserten vi ville ha. Det löste sig också.

Många gånger tror jag att folk stressar upp sig i onödan faktiskt, dels genom att sitta här inne och läsa om alla andra bröllop med den ena och än det andra som man själv inte vill ha egentligen, men sedan tror att man kanske behöver, eller sådant man inte tänkt på och som egentligen är onödigt. Sedan kan det självklart vara av andra anledningar också, som tex dålig ekonomi, vilja att vara precis alla till lags, rädsla över att "göra fel", knepiga familjerelationer osv.

Som det dock brukar sägas här inne, så är det enda som behövs ett brudpar, en vigselförrättare, en godkänd hindersprövning och två vittnen. Allt annat är bara bonus och "lull lull" egentligen och det finns alltså inga övriga måsten, utan upplägg och sådant är väldigt fritt att välja själv.

• Chicita

Vi valde ett tredje alternativ (som defenitivt inte passar alla).
    Ett temabröllop...
    På så sätt blev inte vi mittpunkten på samma sätt och det fanns inte massa saker att jämföra med från andras bröllop samtidigt som vi kunde göra andra saker lite som vi ville utan att behöva tänka på etikettregler.
    Sen kom ju många av dom vi bjöd, men långt ifrån alla. Dock hoppade en familj av pga temat, och det gjorde dom kvällen innan bröllopet efter att jag suttit en vecka och sytt kläder åt dom som dom bett om Tungan ute

Men ett alternativ som jag skulle kunna tänka mig passa er (eller andra i er sits) är att ha ett "destination wedding". Alltså att åka någonstans för att gifta sig.
    Men det behöver inte vara utomlands. Gift er i fjällen i en skidbacke om ni gillar att åka skidor. Eller varför inte kolla om det går att gifta sig på något kryssningsfartyg (undvik Cinderella och dom andra skärgårdskryssarna dock Tungan ute )
    I och med att det kommer att kosta en del för gästerna att delta, så kommer det nog bli en del avhopp helt naturligt. Om ni sen sätter "barnfritt" eller liknande så elliminerar ni säkert en hel del till pga att det inte är så lätt att få barnvakt under en längre tid för alla. Och alla vill inte heller lämna barnen en längre stund.
    På så sätt behöver man inte begränsa gästlistan själv på samma sätt. Ok man drar väl gränsen någonstans ändå, men man kan ha vidare ramar. 

Att smyga iväg och gifta sig ensamma kan säkert vara ett jättebra alternativ för många. Men jag tycker nog att man ska vara helt bestämd om man väljer det, alltså att det ska vara enda alternativet för en själv.
    För det är nog större risk att man ångrar att man inte firade med hela familjen och vänkretsen. Än att man ångrar att man hade ett för stort bröllop.

• tinaalpfält

Finns kanske någon som motsätter sig detta men för mig är inte intimt likställt med att vara i princip ensamma...i alla fall inte i detta sammanhang Tungan ute I bröllopssammanhang tycker jag att det mer handlar om en känsla.

Jag vill t.ex. inte ha något pompöst och maffigt bröllop men många blir lite förvånade när jag sen berättar att vi ska gifta oss på ett slott. Men för mig är det en lokal och en fin bakgrund för bilderna (vi valde slottet mest för att vi fick ta med egen mat och dryck samt att alla gäster kan sova över på plats). Genom att bl.a. bara bjuda de vi verkligen ville ha där och ha aktiviteter ihop, buffé till middag och mysig brunch dagen efter känner jag att det pompösa har blivit ersatt med mys.

En möjlighet för att få en liten vigsel men fler deltagare till festen skulle ni ju kunna välja ut två vittnen som också fungerar som värdpar/toastmaster, -madame. De kan då avlasta en del i planeringen av en fest som ni kan välja att inte berätta varför den hålls. Ni kanske kan bjuda in till midsommarfest och så dyker ni upp nygifta och äter lite midsommarmat tillsammans eller något sånt. Då blir det ju ändå en ganska mysig stämning men ni får vigseln för er själva Glad

Förlåt om jag bara kommer med jätteskumma förslag men ibland så babblar jag bara på...

• tinaalpfält
    Chicita skrev 2012-08-21 11:07:45 följande:
    Att smyga iväg och gifta sig ensamma kan säkert vara ett jättebra alternativ för många. Men jag tycker nog att man ska vara helt bestämd om man väljer det, alltså att det ska vara enda alternativet för en själv.
    För det är nog större risk att man ångrar att man inte firade med hela familjen och vänkretsen. Än att man ångrar att man hade ett för stort bröllop.
    Håller helt med!
  • Smulan
    Chicita skrev 2012-08-21 11:07:45 följande:
    Ja det håller jag helt och hållet med om....man ska INTE gifta sig i smyg om man inte är helt klar med det, man måste känna att det är precis rätt för oss annars är det stor risk att man ångrar det sen. Vi var som Chicita säger helt bestämda på det och det kändes jätte rätt för oss och vi kommer aldrig nånsin att ångra det. Minsta tvivel på om det känns rätt så ska man nog inte göra det....då är det risk att man ångar det sen. Vi valde ju att ha vigseln för oss själva med vår två vänner (ångrar inte en sekund) och sedan ha en fest efteråt med dem vi ville fira med, och jag kan ärligt säga att hade vi inte haft en fest efteråt hade vi ångrat oss gruvligt. Så det är ju upp till var och en att känna efter EXAKT vad man vill.
    Säger som Tina alpfält - delad glädje är dubbel glädje även om vi valde att dela efter själva vigseln.
  • sommar2014

Nu har du ju fått jättemånga bra tips redan, men det finns ju ett mellanting mellan en jättefest med 80 gäster och att gifta sig helt utan gäster, vilket i och för sig flera redan varit inne på. Nu vet jag inte hur era familjerelationer ser ut, men man kan ju också ha en mindre vigsel med bara föräldrar+syskon+mor-/farföräldrar och eventuellt någon bästa vän om man har en sådan. Sedan kan man äta lunch eller middag på restaurang. Enkelt och smidigt (och inte lika dyrt då man kanske bara är 10-20 personer) men man får ändå dela bröllopsdagen men sina närmaste. Solig

Jag har all förståelse för att man vill ha ett mindre bröllop, men det här med att bara vara jag och min kille - det har vi ju redan gjort när vi förlovade oss! Då var det bara han och jag, restaurangmiddag och hotellövernattning. När vi gifter oss vill jag dela den dagen med dem som betyder mest för oss, åtminstone de allra närmaste men gärna ett gäng vänner och släktingar.

• Guanaca

Jag har velat både fram och tillbaka flera gånger... Hade tänkt att det skulle vara kul att "visa alla" hur mycket vi älskar varandra, att samlas i kyrkan, att ha en fest etc. Men om vi skulle haft bröllop här hemma och med gäster så hade det ändå inte blivit så som jag hade velat ha det för det hade vi inte haft råd till. Och jag har allmänt ganska svårt att fatta beslut, så att tänka på olika alternativ och inte riktigt veta vad jag vill hör liksom till min personlighet

Sambon har hela tiden vetat exakt vad han vill (dvs vi gifter oss utan gäster), och när jag känner efter i hjärtat så är det ju det här jag tänkt ända sedan vi blev tillsammanis - om vi någonsin gifter oss så ska det vara bara vi två på en strand vid havet! Och nu gifter oss på Mallorca snart

Mitt tips är att försöka känna efter med hjärtat vad ni verkligen vill (tänk inte på hur andra gifter sig, vad famlijemedlemmar kommer att tycka etc - det är ju NI som gifter er) och ta också god tid på er. Det kanske är därför man ska ha ca ett år mellan förlovning och vigsel, så att besluten kan mogna fram och man hinner bolla alla idéer!

• någonstansi skogen

Vi gifte oss i hemlighet ute i skogen med bara våra barn och 2 vittnen närvarande. Vi ville varken ha gäster eller fest. Sen kom en notis i tidningen och visst har folk åsikter att dom inte fick vara med eller komma på fest men dom få tycka vad dom vill.

• Zandra

Hur reagerade folk när ni berättade om era hemliga bröllop? Vi ska gifta oss i hemlighet (famijen är redan informerad) snart vilket vi tycker känns kanon för vår del. Är bara lite orolig för skitsnacket efteråt. Jag hoppas att folk kan respektera vårt beslut om hur vi ville ha bröllopet.

• 121027

Hej!

Jag och min kille ska gifta oss om 2månader och vi bestämde det för ca 3veckor sedan. Vi har varit tillsammans i 7år har 2 barn och har varit förlovade i 2år. Vi vill göra detta för oss själva inte för alla andra. Det finns alldeles för många i ens närhet som anser sig ha rätten att diktera hur man ska gifta sig. Dessutom vill vi köpa hus och har verkligen inte lust/råd att ha ett vräkigt bröllop. Det känns inte aktuellt överhuvudtaget.
    Jag har dessutom fått förklat för mig att det är dålig stil att gifta sig "litet" när man har blivit bjuden på ett stort och fint bröllop...eller ni kan absolut inte gifta er borgligt!

Resultatet blir därför att vi gifter oss helt hemligt, äter på fin restaurang och sover på hotell med spa.

När vi sedan äntligen har köpt vårt hus (förhoppningsvis inom en snar framtid) kommer vi att skicka ut inbjudningar till inflyttningsfest/vi har gift oss fest för våra närmaste vänner och familj.

Gör så som ni vill!

Svar på tråden Varför gifte ni er själva eller i smyg?