• Anonym (help me)

100gäster budget på 30.000kr klara vi det?

Vi har en väldigt tajt budget, 30.000kr kommer bjuda runt 100st gäster på vårat bröllop, (går inte sålla bort flera)

Jag vill ha massor med BILLIGA tips om allt så vi lyckas hålla budget!

Än så länge är detta fixat

-Brudklänning + skor + slöja 700kr (kina)

-Brudgums kläder + skor 1200kr

-näbbar + tärnor + marsalk 1000kr

-lokal 1000kr

-mat, vi har gratis kött men vad är billigast buffé eller bordsservering?

• Svar på tråden 100gäster budget på 30.000kr klara vi det?
  • daniiel

Lägger ni bara manken till, så kommer ni fixa det :)

När det gäller maten, så är ju buffé ett bra alternativ tycker jag och lagar man maten själv så kan det bli väldigt billigt :) På vår första bröllopsdagen laga jag buffé åt 23 personer och det kostade ca 700kr, inkl efterrätt. Är ni smarta, så skippar ni efterrätt dock och kör enbart på bröllopstårta :)

Det som kan ha en tendens att sticka iväg i pris är ju såna saker som tex alkohol, men ni skulle ju kunna ha betalbar och enbart bjuda på dryck till maten.

Fotograf är en annan sak som kan vara väldigt dyrt, men ni kanske känner någon som kan fota? :)

• Anonym (help me)
    daniiel skrev 2012-08-27 17:27:46 följande:
    Lägger ni bara manken till, så kommer ni fixa det :)

När det gäller maten, så är ju buffé ett bra alternativ tycker jag och lagar man maten själv så kan det bli väldigt billigt :) På vår första bröllopsdagen laga jag buffé åt 23 personer och det kostade ca 700kr, inkl efterrätt. Är ni smarta, så skippar ni efterrätt dock och kör enbart på bröllopstårta :)

Det som kan ha en tendens att sticka iväg i pris är ju såna saker som tex alkohol, men ni skulle ju kunna ha betalbar och enbart bjuda på dryck till maten.

Fotograf är en annan sak som kan vara väldigt dyrt, men ni kanske känner någon som kan fota? :)

kommer att laga maten själva, och har ej tänkt att ha efterrätt utan "bara" tårta som en bekant som är bagare bakar men bl.a blåbärssylt i som vi har gjort själva =)

Ska köpa alkohol från Tyskland och ha betalbar men bjuda på till maten =)

Vet du hur man räknar ut hur mycke dryck som går till maten? hur många glas vin/öl man räknar per person?

fotograf har vi fixat, en släkting så de är ju super bra!

• daniiel
    Anonym (help me) skrev 2012-08-27 17:34:48 följande:

kommer att laga maten själva, och har ej tänkt att ha efterrätt utan "bara" tårta som en bekant som är bagare bakar men bl.a blåbärssylt i som vi har gjort själva =)

Ska köpa alkohol från Tyskland och ha betalbar men bjuda på till maten =)

Vet du hur man räknar ut hur mycke dryck som går till maten? hur många glas vin/öl man räknar per person?

fotograf har vi fixat, en släkting så de är ju super bra!

Jamen dåså, då tror jag absolut att ni klarar det :) Ju mer man kan göra själv eller få hjälp med av släkt, vänner och bekanta, desto bättre! Hur ska ni göra med hår, smink, blommor, musik i kyrkan och på festen, ringar osv? :)

Vi hade trerätters och då fick gästerna 1 glas vin till förrätten och 2 glas vin till varmrätten, med påfyllnad. Alternativt 1 flaska starköl/läsk/cider till förrätten och 2 till varmrätten (50cl flaskor). Jag tycker det räckte väldigt bra. Drycken serverades dock, får gästerna ta själva, så brukar det ju gå åt mer. Man behöver ju inte heller ha tex mousserande till brud- eller välkomst skål, man kan ju välja tex cider, både med och utan alkohol.

Jag vet inte om det här länkarna kan vara till hjälp
    www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-och-dryck/Hur-mycket-dryck-gar-at/
    www.tasteline.com/menyer/buffe/Sa-mycket-vin-gar-at-pa-festen/
    www.svd.se/mat-och-vin/matmangd-till-buffen_4682967.svd
    www.dn.se/mat-dryck/reportage/hur-mycket-gar-at
    www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/hur_mycket_mat_gaar_aat__7344.html
    www.tasteline.com/menyer/buffe/Buffe-Berakna-vikt-och-mangd/
  • Anonym (help me)
    daniiel skrev 2012-08-27 17:48:34 följande:
    Jamen dåså, då tror jag absolut att ni klarar det :) Ju mer man kan göra själv eller få hjälp med av släkt, vänner och bekanta, desto bättre! Hur ska ni göra med hår, smink, blommor, musik i kyrkan och på festen, ringar osv? :)

Vi hade trerätters och då fick gästerna 1 glas vin till förrätten och 2 glas vin till varmrätten, med påfyllnad. Alternativt 1 flaska starköl/läsk/cider till förrätten och 2 till varmrätten (50cl flaskor). Jag tycker det räckte väldigt bra. Drycken serverades dock, får gästerna ta själva, så brukar det ju gå åt mer. Man behöver ju inte heller ha tex mousserande till brud- eller välkomst skål, man kan ju välja tex cider, både med och utan alkohol.

Jag vet inte om det här länkarna kan vara till hjälp
    www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-oc...
    www.tasteline.com/menyer/buffe/Sa-mycket-vin-...
    www.svd.se/mat-och-vin/matmangd-till-buffen_4...
    www.dn.se/mat-dryck/reportage/hur-mycket-gar-...
    www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_fo...
    www.tasteline.com/menyer/buffe/Buffe-Berakna-...

Hår har jag inte så mycket av ;P men tänkte försöka sätta upp slöjan själv eller med hjälp av en vän, sminkning tänkte jag faktiskt unna mig hos ett proffs =)

Blommor blir nog bara de jag har i buketten som kommer kosta runt 400kr, gratis solist i kyrkan, men på festen ska vi ha ett coverband som tar 5000kr (svärmor ska betala hälften av det)

Jag ska ha en vigselring (budget på den max3000kr) och min m2b vill bara ha sin förlovningsring =)

Funderar på hemmagjord bål till skålarna, funkar de tror du?

tack för länktips!

• daniiel

Du ska nog se att du klarar det själv eller med hjälp av en vän :) Min syster gjorde mitt hår och att sätta fast slöjan är inte så avancerat ;P

Okej, övriga dekorationer till borden/lokalen då? Jag tänker om ni inte ska ha blommor där. Eller till eventuella tärnor/näbbar? :)

Skönt att kunna få lite bidrag :)

Jag tycker det låter bra med bål, det borde väl funka alldeles utmärkt? Finns ju massor av goda och inte så avancerade. De flesta går ju dessutom att göra som en alkoholfri variant också :)

• yavanna81

Sminkning av ett proffs kan man få relativt billigt på affärer som Kicks, Make up store och liknande, även en del frisörer har sånt. Går man till ställen som har sin huvudinkomst från tjänster (förutom sminkning ofta skönhetsvård, avslappning och spa liknande grejer) blir det enligt min erfarenhet dyrare.

Buffe blir mycket billigare än servering om du måste hyra personal. Om du inte gör det och personalen inte är van vid servering är det nog också lättare med buffe.

• Anonym

Ett hett tips är att leta efter allt i från dekoration till klädsel på ebay! Där finns allt möjligt att fynda till billiga priser! Jag bruksr bara klicka i free shipping och sen går jag lös! Har fyndat i princip allt till ra papperssaker där!

• Anonym

Hur citerar man på bröllopstorget? För mig räcker det inte med att trycka på citera?

• AnnieViola
    Anonym skrev 2012-08-27 22:18:49 följande:
    Hur citerar man på bröllopstorget? För mig räcker det inte med att trycka på citera?
    Det ska räcka med att trycka på citera, kanske att det inte fungerar om du sitter på iPad/iPhone eller liknande, det gör det inte för mig..
  • AnnieViola
    Anonym (help me) skrev 2012-08-27 17:04:28 följande:

Vi har en väldigt tajt budget, 30.000kr kommer bjuda runt 100st gäster på vårat bröllop, (går inte sålla bort flera)

Jag vill ha massor med BILLIGA tips om allt så vi lyckas hålla budget!

Än så länge är detta fixat

-Brudklänning + skor + slöja 700kr (kina)

-Brudgums kläder + skor 1200kr

-näbbar + tärnor + marsalk 1000kr

-lokal 1000kr

-mat, vi har gratis kött men vad är billigast buffé eller bordsservering?

Vi planerar i ungefär samma skala som ni. Runt 70-80 gäster för ca 40 000. Vad vi spara in väldigt mycket på är dekoration och papperssaker. Jag fyndar väldigt mycket saker på ebay, först och främst dekoration till just inbjudning/vigselprogram/meny osv i form av silkesband/organza/"grosgrain"-band. Sedan ringklockor/såpbubblor/favours. Jag klickar bara i free shipping så att inga onödiga kostnader tillkommer. 

Har sett att många även har fyndat kläder, smycken, paraplyer, vasar, dukar och mycket mer. Jag har aldrig stött på några problem med ebay utan fått hem allt under den leveranstid som stått.

Sen handlar det nog om att kunna dra i lite kontakter, och inte vara rädd att fråga bekantas bekanta om hjälp! När de kommer till bröllop vill fler hjälpa till än vad man tror :) 
  • Anneli256

Ett tips är håll koll på "småkostnaderna" min erfarenhet är att det är dom som springer iväg och kan bli ganska stora. Dom "större" kostnaderna som tex klänning ring osv hade vi stenkoll på men så blev det småsaker hundra kronor hit och tre hundra dit och något för fem hundra.. ja du förstår. Det blev ganska mycket mer än vi räknat med. Ett annat tips är överköp dig inte på dekorationer till bord. Vi köpte för mycket för när tallrikar, glas, undertallrikar servetter osv kom på plats så var det inte så mycket plats för allt vi hade funderingar på. Om ni "anlitar" vänner osv så var säker på om dom förväntar sig betalt och i så fall hur mycket så det inte blir någon överraskning i slutändan. Lycka till :)

• yavanna81

En annan grej att tänka på är att tänka igenom ordentligt vad man vill ha och inte ha från början. Det kan annars lätt bli att bröllopsgrejset drar iväg med en och man spenderar en massa pengar på saker som man egentligen inte känner behov av. Man måste inte ha ett fest/sånghäfte, brudpar på tårtan eller presenter till gästerna om man inte själv vill det. Det billigaste alternativt blir alltid att låta bli att köpa det. Har man en tajt budget kan det vara bra att satsa på det som är viktigast (för mig mat och dryck men det är ju olika).

Svar på tråden 100gäster budget på 30.000kr klara vi det?