Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

100gäster budget på 30.000kr klara vi det?

Lägger ni bara manken till, så kommer ni fixa det :)

När det gäller maten, så är ju buffé ett bra alternativ tycker jag och lagar man maten själv så kan det bli väldigt billigt :) På vår första bröllopsdagen laga jag buffé åt 23 personer och det kostade ca 700kr, inkl efterrätt. Är ni smarta, så skippar ni efterrätt dock och kör enbart på bröllopstårta :)

Det som kan ha en tendens att sticka iväg i pris är ju såna saker som tex alkohol, men ni skulle ju kunna ha betalbar och enbart bjuda på dryck till maten.

Fotograf är en annan sak som kan vara väldigt dyrt, men ni kanske känner någon som kan fota? :)

• daniiel
    Anonym (help me) skrev 2012-08-27 17:34:48 följande:

kommer att laga maten själva, och har ej tänkt att ha efterrätt utan "bara" tårta som en bekant som är bagare bakar men bl.a blåbärssylt i som vi har gjort själva =)

Ska köpa alkohol från Tyskland och ha betalbar men bjuda på till maten =)

Vet du hur man räknar ut hur mycke dryck som går till maten? hur många glas vin/öl man räknar per person?

fotograf har vi fixat, en släkting så de är ju super bra!

Jamen dåså, då tror jag absolut att ni klarar det :) Ju mer man kan göra själv eller få hjälp med av släkt, vänner och bekanta, desto bättre! Hur ska ni göra med hår, smink, blommor, musik i kyrkan och på festen, ringar osv? :)

Vi hade trerätters och då fick gästerna 1 glas vin till förrätten och 2 glas vin till varmrätten, med påfyllnad. Alternativt 1 flaska starköl/läsk/cider till förrätten och 2 till varmrätten (50cl flaskor). Jag tycker det räckte väldigt bra. Drycken serverades dock, får gästerna ta själva, så brukar det ju gå åt mer. Man behöver ju inte heller ha tex mousserande till brud- eller välkomst skål, man kan ju välja tex cider, både med och utan alkohol.

Jag vet inte om det här länkarna kan vara till hjälp
    www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-och-dryck/Hur-mycket-dryck-gar-at/
    www.tasteline.com/menyer/buffe/Sa-mycket-vin-gar-at-pa-festen/
    www.svd.se/mat-och-vin/matmangd-till-buffen_4682967.svd
    www.dn.se/mat-dryck/reportage/hur-mycket-gar-at
    www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/hur_mycket_mat_gaar_aat__7344.html
    www.tasteline.com/menyer/buffe/Buffe-Berakna-vikt-och-mangd/
  • daniiel

Du ska nog se att du klarar det själv eller med hjälp av en vän :) Min syster gjorde mitt hår och att sätta fast slöjan är inte så avancerat ;P

Okej, övriga dekorationer till borden/lokalen då? Jag tänker om ni inte ska ha blommor där. Eller till eventuella tärnor/näbbar? :)

Skönt att kunna få lite bidrag :)

Jag tycker det låter bra med bål, det borde väl funka alldeles utmärkt? Finns ju massor av goda och inte så avancerade. De flesta går ju dessutom att göra som en alkoholfri variant också :)

Svar på tråden 100gäster budget på 30.000kr klara vi det?