Anonym (help me) skrev 2012-08-27 17:34:48 följande:
kommer att laga maten själva, och har ej tänkt att ha efterrätt utan "bara" tårta som en bekant som är bagare bakar men bl.a blåbärssylt i som vi har gjort själva =)
Ska köpa alkohol från Tyskland och ha betalbar men bjuda på till maten =)
Vet du hur man räknar ut hur mycke dryck som går till maten? hur många glas vin/öl man räknar per person?
fotograf har vi fixat, en släkting så de är ju super bra!
Jamen dåså, då tror jag absolut att ni klarar det :) Ju mer man kan göra själv eller få hjälp med av släkt, vänner och bekanta, desto bättre! Hur ska ni göra med hår, smink, blommor, musik i kyrkan och på festen, ringar osv? :)
Vi hade trerätters och då fick gästerna 1 glas vin till förrätten och 2 glas vin till varmrätten, med påfyllnad. Alternativt 1 flaska starköl/läsk/cider till förrätten och 2 till varmrätten (50cl flaskor). Jag tycker det räckte väldigt bra. Drycken serverades dock, får gästerna ta själva, så brukar det ju gå åt mer. Man behöver ju inte heller ha tex mousserande till brud- eller välkomst skål, man kan ju välja tex cider, både med och utan alkohol.
Jag vet inte om det här länkarna kan vara till hjälp
www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-och-dryck/Hur-mycket-dryck-gar-at/
www.tasteline.com/menyer/buffe/Sa-mycket-vin-gar-at-pa-festen/
www.svd.se/mat-och-vin/matmangd-till-buffen_4682967.svd
www.dn.se/mat-dryck/reportage/hur-mycket-gar-at
www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/hur_mycket_mat_gaar_aat__7344.html
www.tasteline.com/menyer/buffe/Buffe-Berakna-vikt-och-mangd/