• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • Pertinax

En kompis gifte sig för ca 1 månad sen. Hon hade delat upp det på vigsel, middag och fest för de närmaste och bara fest för resten. Jag tyckte att det var okej, men hade ju gärna fått gå på vigseln också. Däremot är det många runtomkring när jag har berättat om det här upplägget som tycker att det låter jättemärkligt.

• eml33h

Alla är bjudna på vigsel och fest.

Men bara familjen är bjuden på middag.

• Loveit

Det beror på vart gästerna bor. Har de rest en bra bit så tycker jag att det blir lite konstigt att ha ett stort "hål" under dagen. Men det är klart, de måste väl också äta middag däremellan. Jag förstår din tanke men jag hade inte gjort så, skulle nog skämmas lite faktiskt. Men ni gör exakt som ni vill :)

• FruNovember

Det blir kanske lite tråkigt för gästerna som får ett glapp mellan vigsel och fest.. vilka tider har ni tänkt er? Bor era gäster i samma stad som bröllopet kommer att hållas i? Om de kan åka hem emellan så borde det vara okej tycker jag.. så kan de ju äta, fixa sig för kvällen osv däremellan..

• daniiel

Jag tycker det är ett bra upplägg. Ni ger alla chansen att vara med på vigsel samt fest. Det borde väl inte vara något större bekymmer för gästerna att fixa sig egen middag, hemma eller på restaurang, mellan vigseln och festen. Det kan ju vara så att de vill hinna byta om eller liknande före festen också. Kanske lämna barnen hos barnvakt.

Kör på det, låter jättebra tycker jag! :)

• eml33h

Vi hade tänkt oss vigsel kl 15. Middag kl 18. Fest kl 20.. Tiderna är dock inte spikade ännu, vi gifter oss inte förrän 3 mars.

Flera av gästerna bor ej i samma stad, men kommer mest troligt att bo över i stuga eller på hotell..om dom nu ens kommer dvs..
    Dessutom kommer vi ha vårt hus till förfogande, då vi kommer att sova borta.

• FruNovember

Jag tycker att det låter jättebra, ni kanske till och med kan börja middagen kl 17/ 17:30.. Kör på tycker jag!

• Shining

Jag har varit på ett bröllop med liknande upplägg men att vi som gäst skulle meddela om vi även ville vara med under middagen, då bokades plats för oss i deras sällskap på restaurangen de valt att äta på. De mailade ut menyn de tänkte äta - tre rätter + tårta, ville man ha något annat fick man själv kontakta restaurangen. Dryck beställde man själv på plats. Alla betalade var för sig.  Det var dukat i vitt i hela restaurangen med levande ljus enda skillnaden mellan våra bord och övriga restauranggäster var att brudparets föräldrar hade varit till restaurangen med blomsterarrangemang till våra bord och att brudparet fick istället för var sin tårtbit, en jättesöt liten egen tårta att själva skära i.  Det var jättemysigt, avslappnat och funkade hur bra som helst.

• Estrid

Jag och sambon har varit på ett liknande bröllop. Vi blev bjudna till bröllopsfesten på kvällen men fick gärna närvara på vigslen om vi ville. Då bröllopet var i Stockholm och vi åkt långt för att närvara så passade vi på att kolla runt i Stockholm under "håltimmarna". Jag tyckte det var hur kul som helst då det blev mer avslappnat/mingel istället för stillasittande middag. Jag hade hellre blivit bjuden på fest än inte bjuden alls.

• kramen

Jag tycker det är lite märkligt att vara bjuden på vigsel och fest men inte middag. Vi gifter oss nästa sommar och kommer att bjuda  ca 60 pers på vigsel middag och fest. 
    Sedan har vi bekanta som vi bara bjuder till festen,men om de vill komma på vigseln är det deras val och såklart är det okej för oss. 

Så mitt tips är att bjuda dom till festen och skriva i inbjudan att vigseln äger rum kl NN för de som vill närvara :) 

Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!