• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • daniiel

Återigen, jag tycker det är ett bra upplägg. Det är vuxna människor ni bjuder in (med vissa barn kanske, de bör dock ha föräldrar med sig) och jag tycker att man inte ska behöva "underhålla" folk oavbrutet för att de inte ska få långtråkigt eller sitta och glo i väggen. De har ju själva ett ansvar och all möjlighet att hitta på något.

Jag förstår inte vad det är med bröllop som gör att folk känner att de måste "dadda" med sina gäster eller bli "daddade" med av brudparet.

Och vad gör det om de råkar få en stunds dötid? De kan passa på att läsa en tidning, kika på tv en stund, ta en drink eller annat. De som inte bor i samma stad kan ta en promenad och kika runt lite. Ja, förutom att hinna äta middag såklart.

Med det upplägget ni har, så bör ni boka tid med fotograf före vigseln. Annars kommer ni nog inte hinna med att fotas, inte utan att det blir väldigt stressigt och det är ju lite trist och onödigt.

Jag tycker det låter bra att ni bjuder på tårtan tillsammans med alla på festen, då får alla vara med på även det. Nu är det ju inte så att majoriteten av gästerna ska äta tillsammans med er, utan bara en 1/3 och det är er närmsta familj. Därför tror jag inte att det kommer bli så att de resterande ca 60 personerna kommer känna sig utanför på festen, att de inte fick vara med på middagen. Se bara till, som någon skrev ovan, att det finns någon på plats att hälsa gästerna välkomna till festlokalen lite före utsatt tid och att ni och ert sällskap inte blir sena från restaurangen.

Och det skulle ju vara jättesnällt och trevligt av er att göra som någon skrev, tipsa om lite olika restauranger i olika prisklasser, trevliga ställen att ta en drink på och liknande åt era gäster som inte är från samma stad. Då visar ni att ni bryr er om gästerna, trots att de inte är inbjudna till middagen.

• eml33h

Så man skulle alltså, te.x,  kunna skriva:

Dinera tillsammans med oss på Restaurangen kl 17, detta bekostar ni själva.
    Meddela vilken rätt ni önskar, se bif. meny.
    Vill ni äta någon annanstans går det givetvis också bra.
    Närliggande alternativ är restaurang 1, pizzeria 2, hamburgerhak 3 osv..

Kl. 19 ses vi på Lokalen där tårtan skall förtäras och sedan festar vi loss ´til the break of dawn.

• Darling Daisy

Jag förstår tanken med upplägget, men är inte helt hundra på att jag tycker det låter jättekul.
    Som tillrest gäst skulle jag nog känna mig vilsen och inte vara riktigt säker på vart jag skulle gå och äta, om jag skulle hinna till hotellet och tillbaka, finns det bussar/taxi, kan man gå på nåt musseum osv... Om jag bodde i staden, så är det ju lugnt - då kan jag gå hem emellan.
    Jag skulle säkert åka på bröllopet, men det skulle kännas lite bökigt.
    I mars kan det ju vara kallt och snöslask/snöstorm, då är det ju verkligen inte kul att strosa på stan heller

Har ni inte funderat på att vända på arrangemanget?

Först bjuda era familjer på lunch (som ni tex lämnar lite tidigare än resten av sällskapet), så åker ni och fotograferas medan era familjer får roa sig själva ett litet tag (kanske äter efterrätt på restaurangen). Kanske lite lära-känna-varandra-mingel skulle vara bra om de inte känner varandra sen innan.

Efter detta är det dags för vigsel (dit både familj och vänner är bjudna).

Därefter bjuder ni till fest i lokalen. För att då inte era vänner ska "svälta ihjäl" kan ni ju bjuda på något lättare (billigare) på kvällen, tex smörgåstårta, buffé eller matigare snittar. Om ni informerar ordentligt om att det inte är vanlig middag så kan ju också era vänner se till att de ätit ordentligt innan.

Då blir dagen sammanhängande för alla gäster, bara en ovanlig ordning på det hela.

• ThereseV

Vi kommer nog också ha ett liknande upplägg. Jag har väldigt stor släkt så med enbart den närmsta familjen blir vi ca 65 personer på middagen och med alla som vi skulle vilja ha med så skulle vi kunna bli över 150 st. För oss skulle det inte fungera att bjuda alla på middag hur vi än gör.

Vi har till att börja med dragit gränsen lika på båda sidor (enbart mor-/farföräldrar, föräldrar och syskon med respektive plus några få gemensamma nära kompisar på middagen) Dom jag har pratat med hittills har förstått och tagit det på ett bra sätt. Sedan blir det nog lite lättare när inte några är uteslutna. Får tex inga kusiner komma så blir det inte lika känsligt.

Vi kommer som det ser ut nu ha en tidig vigsel (vid ca 12-1) och sedan lite lättare "mingel-fika" och skål vid lokalen, dit vi bjuder alla. Efter det blir det fotografering för oss och gästerna kan fortsätta mingla ett tag om dom vill. Sedan blir det middag för bara familjen och efter det är alla välkomna igen till festen. 
    Det blir alltså en liten paus för alla efter fikat, men lite längre för dom som inte ska på middagen. (Dom behöver ju ändå också äta och eftersom våra gäster är vuxna och kan ta hand om sig själva plus säkert träffar bekanta dom sällan pratar med så räknar vi med att dom klarar av att underhålla sig själva ett tag här:)) 

Alla våra gäster bor antingen i staden eller på hotell så det blir inte problematiskt att "ta vägen någonstans" under den pausen. Dom flesta långväga gästerna är med på middagen och för alla andra kommer vi tipsa om matställen och saker att hitta på under tiden, om dom inte bara vill tillbaka hem/till hotellet, ta det lugnt och göra sig i ordning. Det underlättar ju också att vi är i gbg, så dom slipper fastna på stans enda öppna snabbmatsställe:)  

Jag tror mycket hänger på hur man planerar allt och framförallt hur man presenterar upplägget för gästerna. Jag tycker själv att runt vigseln och på festen är dom mest "sociala" delarna där man verkligen  kan umgås med alla. Vi kommer även spara lite "surprise-spex" till festen så inte allt roligt händer på middagen heller.

Om någon jag kände hade gift sig och inte bjudit mig och jag hade fått höra i efterhand att jag inte blev bjuden alls för att dom tyckte det kändes dumt att inte bjuda även till middagen så hade jag blivit lite ledsen..

• eml33h

Va skönt med nån som sitter i samma sits :)

Om de långväga gästerna verkligen kommer, så blir det med säkerhet övernattning, varpå de har någonstans att ta vägen medans de väntar. De flesta långväga känner hur som helst var och varannan som är bjuden, så att hitta middagsällskap blir nog inga problem.
    Som sagt, ett uppehåll på 2½-3 timmar tycker inte jag är något att gnälla om.

Middagen är verkligen inget speciellt, vi ska bara äta varmrätt och kommer inte ha någon sorts spex eller tal eller dylikt, sånt får sparas till festen då alla är med.

Håller med, hade känts värre att inte bli bjuden alls än att bara bli bjuden på festen.

• niriel

Hm. Nja, jag tänker att visst, min åsikt kanske låter som gnäll och som att jag behövde daltas med, men jag hade hellre inte blivit bjuden alls till det bröllopet som jag var på och som hade det upplägget. Om man inte har råd att bjuda alla man vill så tycker jag inte heller att man ska det, och jag hade haft väldigt mycket lättare att förstå att nej, tyvärr, vi kan inte bjuda alla kusiner med "tillbehör", det täcker inte vår budget än att jomen herregud, klart ni ska komma men vi tänker inte bjuda på något alls men här är vår önskelista. Men det är som sagt min åsikt. Dock står jag fast vid den. Tre timmars väntetid innan vi var välkomna till en festlokal hade helt klart gjort att jag hade velat åka hem och skippa festen. Inte för att jag behöver underhållas under den tiden, utan helt enkelt för att om jag inte är välkommen så är jag inte det. Att bli bjuden med armbågen, vilket det här känns som för mig, är värre än att inte vara bjuden alls. Enligt mig.

• kramen
    Jag tycker så här... man blir bjuden på vigsel middag och fest.

Eller man blir bjuden på festen... Tycker det är konstigt att ha "väntetid", medans andra äter gott så jag jag inte bjuden.  Känns jättedumt enligt mig

Att "bara" bara bli bjuden till festen/brölloptårta tycker jag ändå är okej.... då behöver den person inte vänta utan får en tid när Tårta serveras och man behöver inte anmäla sig /OASA... 

Jag skulle inte vilja bli bjuden på vigsel + fest. 
  • eml33h

Så du menar att jag ska bjuda till festen men inte till vigseln?
    Det är väl ändå den som är det viktigaste?! Att man står inför familj och vänner och visar sin kärlek till varandra...

Nåja, folk kanske tycker mat är viktigare..

• Strawberry

Ert bröllop och er beslut MEN jag har personligen väldigt svårt för upplägget och tycker att det känns fel av två anledningar. Dels för att ni så tydligt dela upp gästerna. A - gästerna som får middag men B - gästerna som får klara sig själva... Och sen konceptet med att ha väntetid på några timmar som gästerna helt enkelt får klara sig själva och fixa sin egen mat. Skulle kännas väldigt fel att först gå på vigsel och sen bli stående ensamma, gå och äta på lokala pizzerian och sen bara stå och trampa medan man väntar in festen

Jag tycker det finns flera andra lösningar som är bättre. Exempelvis kan ni ha en släktmiddag kvällen innan och  sen dagen efter ha sen vigsel i kyrkan med efterföljande fest med tårta, dricka osv. Eler varför inte ha en lunch med närmsta familjen före vigseln och sedan låta alla vara med på vigsel och efterföljande fest. Eller kanske en stor brunch tillsammans med familjen dagen efter. Eller göra det riktigt enkelt för er kapa gästlistan och inte bjuda fler än ni har råd med? Finns väl säkert billigare alternativ än att bjuda släkten/familjen på restaurang? En billig och enkel buffe för 90 pers behöver inte vara svindyr.. Sen kan ni ju alltid önska er ett bidrag till festen i bröllopspressent. Eller göra som många andra gör och ta en kuvertavgift, vilket jag egentligen inte gillar men helt klart föredrar framför att dela upp gästerna i en A och B grupp.  

• daniiel
    Strawberry skrev 2012-08-29 17:28:00 följande:
    Ert bröllop och er beslut MEN jag har personligen väldigt svårt för upplägget och tycker att det känns fel av två anledningar. Dels för att ni så tydligt dela upp gästerna. A - gästerna som får middag men B - gästerna som får klara sig själva... Och sen konceptet med att ha väntetid på några timmar som gästerna helt enkelt får klara sig själva och fixa sin egen mat. Skulle kännas väldigt fel att först gå på vigsel och sen bli stående ensamma, gå och äta på lokala pizzerian och sen bara stå och trampa medan man väntar in festen

Jag tycker det finns flera andra lösningar som är bättre. Exempelvis kan ni ha en släktmiddag kvällen innan och  sen dagen efter ha sen vigsel i kyrkan med efterföljande fest med tårta, dricka osv. Eler varför inte ha en lunch med närmsta familjen före vigseln och sedan låta alla vara med på vigsel och efterföljande fest. Eller kanske en stor brunch tillsammans med familjen dagen efter. Eller göra det riktigt enkelt för er kapa gästlistan och inte bjuda fler än ni har råd med? Finns väl säkert billigare alternativ än att bjuda släkten/familjen på restaurang? En billig och enkel buffe för 90 pers behöver inte vara svindyr.. Sen kan ni ju alltid önska er ett bidrag till festen i bröllopspressent. Eller göra som många andra gör och ta en kuvertavgift, vilket jag egentligen inte gillar men helt klart föredrar framför att dela upp gästerna i en A och B grupp.  
    Jag måste bara få fråga vad det är för fel att dela upp gästerna, då de gäster som får middag är föräldrar, syskon med respektive, mor- och farföräldrar samt de närmsta gemensamma vännerna? Jag tycker och tror nog att de allra flesta skulle förstå den uppdelningen och inte ta det minsta illa upp. Man kan omöjligt tillhöra allas närmsta familj och vängrupp, utan att för den delen bli bitter och sur för att man inte gör det.

Jag håller dock med om att det finns gott om andra lösningar, men jag tycker verkligen inte att lösningen TS kommit på är sämre än någon annan lösning.
Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!